Trwa ładowanie...
Artykuł sponsorowany

10 rzeczy, które musisz wiedzieć o mikrobiomie jelitowym

Mikrobiom jelitowy ma ogromny wpływ na pracę ludzkiego ciała. Bez prawidłowo funkcjonującego mikrobiomu organizm byłby jałowy i podatny na zasiedlenie przez obce bakterie i grzyby. To mikrobiom wraz z witaminami i minerałami wzmacniającymi organizm stanowi tarczę ochronną ludzkiego ciała. MIkrobiom człowieka wspomaga funkcjonowanie organów i procesów zachodzących w naszym organizmie. Co powinniśmy wiedzieć na temat mikrobiomu, by prawidłowo wspierać jego działanie i zapewnić zdrowie całemu organizmowi?

Share
 Źródło: materiały partnera
d37013y

Mikrobiom jelitowy to zbiór kolonii bakterii i grzybów, na które się uodparniamy, a które chronią organizm przed rozwojem niebezpiecznych drobnoustrojów. Superorganizm, jaki tworzą składowe mikrobiomu, dba o nasze zdrowie, dobre samopoczucie i prawidłowy przebieg procesów zachodzących w naszym organizmie. Poznaj dziesięć faktów na temat mikrobiomu, które pomogą Ci zrozumieć jego funkcjonowanie i lepiej wspierać go w codziennym życiu.

Fakt 1: Bakterie żyjące w jelitach biorą udział w procesie trawienia

W ten sposób możemy je świadomie "dokarmiać", uwzględniając w swojej diecie prebiotyki, czyli składniki pokarmowe będące pożywką dla dobrych bakterii. Prebiotykami są między innymi banany, przetwory mleczne oraz skrobia oporna, czyli taka, która strawieniu ulega dopiero w jelitach. Skrobia oporna znajduje się na przykład w warzywach strączkowych, kaszach, ryżu i ziemniakach.

Fakt 2: W mikrobiomie powstają ważne witaminy

MIkrobiom przewodu pokarmowego wytwarza witaminy z gruby B oraz witaminę K, niezbędne do prawidłowego krzepnięcia krwi, funkcjonowania mięśni i układu nerwowego.

d37013y

Fakt 3: Mikrobiom odpowiada za wchłanianie się wapnia i magnezu

Prawidłowo działający mikrobiom jelitowy usprawnia wchłanianie wapnia i magnezu z pożywienia oraz przyjmowanych suplementów, wzmacniając kości i wspierając układ nerwowy, zapobiegając skurczom i nerwobólom.

Fakt 4: Mikrobiom w równowadze ma wpływ na odporność

Mikrobiom jelitowy utrzymywany w równowadze wspiera rozwój komórek układu odpornościowego organizmu, których 70% znajduje się właśnie w jelitach!

Fakt 5: Mikrobiom jelitowy może mieć wpływ na naszą wagę

Mikrobiom jelit odgrywa ważną rolę również w procesie metabolizowania cholesterolu, co wpływa na naszą wagę oraz sprawność serca. Troska o prawidłowe działanie mikrobiomu jelitowego to dbanie o zdrowie całego organizmu.

Fakt 6: Mikrobiom to pierwsza linia obrony przed niekorzystnymi czynnikami

Sprawnie działający mikrobiom usprawnia funkcję jelit, jaką jest dezaktywacja toksyn i kancerogenów – substancji rakotwórczych dostających się do organizmu z niektórych potraw. Sprawny mikrobiom to nasza tarcza ochronna.

d37013y

Fakt 7: Brak równowagi flory bakteryjnej może sprzyjać stanom zapalnym

Procesy zapalne organizmu, takie jak alergie skórne, atopowe zapalenie skóry, egzema, problemy trawienne i inne nieprzyjemne dolegliwości, często mają swój początek właśnie w zaburzeniu funkcjonowania mikrobiomu. Wzbogacenie diety o probiotyki może pomóc w złagodzeniu objawów zapaleń występujących w organizmie.

Fakt 8: Swój mikrobiom przekazuje dziecku matka

Mikrobiom człowieka budowany jest od pierwszych sekund po urodzeniu. Rodzimy się gotowi na zasiedlenie przez bakterie i drobnoustroje. Podczas naturalnego porodu organizm dziecka przejmuje mikrobiom matki. Jeśli poród odbywa się przez cięcie cesarskie, wówczas to bakterie ze środowiska szpitalnego przejmują kontrolę nad organizmem malucha.

Fakt 9: Karmienie piersią sprzyja namnażaniu się bakterii probiotycznych w jelitach

Bardzo ważne jest zadbanie o dostarczenie do organizmu dziecka dobroczynnych bakterii poprzez karmienie piersią, zwłaszcza w pierwszych godzinach od urodzenia, ponieważ mleko produkowane przez matkę w tym czasie zawiera największą ilość probiotyków budujących mikrobiom dziecka. Troska o mikrobiom i odporność dziecka na początku życia wpłynie na jego zdrowie w późniejszych latach.

Fakt 10: Mikrobiom można wspierać probiotykami

Mikrobiom możemy wspierać dzięki diecie bogatej w probiotyki, czyli bakterie zasiedlające nasze jelita obecne między innymi w kiszonkach takich jak rodzime ogórki czy azjatyckie kimchi, a także w przetworach mlecznych. Dieta bogata w probiotyki to smaczny i zdrowy sposób na wsparcie mikrobiomu.

Artykuł sponsorowany
d37013y

Podziel się opinią

Share
d37013y
d37013y