Trwa ładowanie...
Artykuł sponsorowany

Dieta ketogeniczna - po które tłuszcze warto sięgać najczęściej?

Na diecie ketogenicznej wielu osobom udaje się pozbyć nadprogramowych kilogramów, a dzięki obniżonej podaży węglowodanów, wyeliminować ochotę na słodycze, u której nierzadko leży źródło wcześniejszego tycia. Jednak czerpanie energii głównie z tłuszczy, a takie założenia ma dieta keto, wymaga odpowiedniej ich selekcji. Tłuszcz tłuszczowi nierówny - warto wiedzieć, po które należy sięgać, tak, aby zachować zdrowie, a jakie omijać, aby dieta nie przerodziła się w kolejne nie służące zdrowiu nawyki.

Share
 Źródło: materiały partnera
d39oflx

Niezwykłe właściwości kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6

Kwasy tłuszczowe omega to grupa tłuszczów nienasyconych, które są dla człowieka jednymi z najcenniejszych. Dlaczego? Ludzki organizm nie wytwarza ich samodzielnie. Nie jest zdolny do tego, aby wytworzyć kwasy tłuszczowe o kilku wiązaniach podwójnych, a te właśnie charakteryzują kwasy omega. Pomimo braku naturalnych predyspozycji organizmu do ich produkowania, paradoksalnie tłuszcze te są niezbędne do tego, aby organizm funkcjonował prawidłowo - na tyle, że podkreśla to nawet ich nazwa w nomenklaturze dietetycznej: NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe).

Dlaczego są niezbędne? 

  1. Wpływają na regulację prawidłowego stężenia cholesterolu i trójglicerydów, przeciwdziałając miażdżycy.
  2. Pozytywnie wpływają na układ sercowo-naczyniowy, zmniejszając ryzyko rozwoju chorób układu krążenia.
  3. Stabilizują ciśnienie krwi.
  4. Biorą udział w rozwoju układu nerwowego i zdolności poznawczych.
  5. Wykazują szereg właściwości przeciwzapalnych.
  6. Obniżają ryzyko wystąpienia chorób neurodegeneracyjnych. 
  7. Wpływają na układ immunologiczny. 

Kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6 znajdziemy w wielu produktach, które nie zaburzają założeń diety ketogenicznej, wręcz przeciwnie, doskonale wpisują się w jej ideę. Bogate są w nie wszelkie tłuste ryby morskie:

  • halibut
  • łosoś
  • makrela
  • śledź
  • sardynka
  • szprot

Co więcej, wcale nie trzeba serwować sobie ryby w nudnej, tradycyjnej postaci, aby dostarczyć niezbędnych kwasów. Przykładem może być pasta z makreli w liściach cykorii czy pulpeciki z mintaja z sosem koperkowym, które serwuje dieta pudełkowa - te i wiele innych przykładów dań w nietuzinkowej postaci znaleźć można w menu Wygodnej Diety https://www.wygodnadieta.pl/. Źródłem NNKT są też orzechy włoskie, siemię lniane, oleje np. lniany, rzepakowy - także w postaci past czy nawet sernika! Z kolei jako dodatek do sałatki sprawdzą się bogate w Omega-6 nasiona słonecznika, pestki dyni czy płatki migdałów. 

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe to kolejna grupa tłuszczy, po które warto sięgać. Ich źródłem są m.in: 

  • olej rzepakowy
  • orzechy laskowe 
  • migdały 
  • awokado 

 

d39oflx

Badania naukowe wykazują ich wpływ na zmniejszenie ryzyka rozwoju miażdżycy. Z tego powodu zaleca się, aby zastępowały spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych. Ich głównym przedstawiciele jest kwas Omega – 9, którego największa ilość znajduje się w oliwie z pierwszego tłoczenia. Ich spożycie ma szczególne znaczenie dla osób starszych i/lub z chorobami wątroby, ponieważ wykazuje korzystny wpływ na zdrowie. 

Tłuszcze nasycone - wybieraj mądrze

Tłuszcze nasycone, po które możemy sięgać, znaleźć można w:

  • prawdziwym maśle
  • smalcu wieprzowym
  • nierafinowanym oleju kokosowym
  • serach żółtych i pełnotłustych twarogach
  • mleku i śmietanie
  • jajach
  • tłustym mięsie czerwonym

Ważne jest, aby wybierając powyższe produkty, sięgać po te, których pochodzenie jest nam znane. Lepiej postawić na lokalnego dostawcę mięsa czy jaj, o którym wiemy, że jego wyroby są najwyższej jakości. Nie zawsze mamy taką możliwość, wówczas z pomocą przyjść może catering dietetyczny - dostarczane codziennie posiłki nie tylko są wysokiej jakości, ale zdejmują z nas ciężar przygotowywania dań. W dobie zabiegania i wiecznego niedoczasu, możliwość przeznaczenia cennych godzin na bieżące sprawy, zamiast obmyślania posiłków i gotowania, to niewątpliwy luksus. 

Dieta ketogeniczna bazuje na zredukowaniu ilości spożycia węglowodanów, a w ich miejsce stawia dobrej jakości tłuszcze. Takie postępowanie dietetyczne może przynieść bardzo wiele korzyści, jednak warunkiem jest prawidłowe dobranie jakości tłuszczy.

Artykuł sponsorowany
d39oflx

Podziel się opinią

Share
d39oflx
d39oflx