Trwa ładowanie...
Artykuł sponsorowany

Dieta wegetariańska i wegańska: broń w walce o zdrowe serce?

Rozwój chorób cywilizacyjnych, w tym chorób sercowo-naczyniowych, ma związek z nieprawidłowym sposobem żywienia. Chodzi przede wszystkim o nadmierne spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego przy jednoczesnym minimalnym udziale olejów roślinnych. Czy to oznacza, że dieta wegetariańska i dieta wegańska pomagają w utrzymaniu serca w zdrowiu? Dowiedz się więcej.

Share
 Źródło: materiały partnera
dkeptmz

Nawet co piąty Polak deklaruje bycie wegetarianinem – tak wynika z raportu przeprowadzonych przez zespół analityczny Maczfit[1]. Okazuje się, że świadoma rezygnacja z mięsa ma nie tylko związek ze światopoglądem. Ograniczenie jego spożycia może przyczynić się do wydłużenia życia oraz zmniejszenia ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego.

Dieta wegetariańska – na czym polega?

Istotą diety wegetariańskiej jest rezygnacja ze spożywania mięsa na rzecz produktów roślinnych. W zależności od wykluczonych pokarmów wyróżnia się m.in.:

  • semiwegetarianizm – wyklucza mięso czerwone i jego przetwory, natomiast spożywane są: białe mięso, ryby i owoce morza, mleko i przetwory mleczne,
  • pescowegetarianizm – wyklucza mięso czerwone, mięso białe i przetwory mięsne, zaś dopuszcza ryby, owoce morza, mleko i jego przetwory[2].

Najbardziej popularną odmianą wegetarianizmu jest weganizm, którego istotą jest wykluczenie wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego (nawet żelatyny czy podpuszczki) przy spożywaniu warzyw, owoców i nasion roślin strączkowych.

Jak dieta wegetariańska wspomaga serce?

Aby móc odpowiedzieć o to, dlaczego wegetarianizm to dieta na zdrowe serce, warto poznać czynniki wpływające na zwiększenie ryzyka chorób tego narządu.

dkeptmz

Głównym winowajcą jest cholesterol, który – dostarczany do organizmu w nadmiarze (szczególnie frakcja LDL) – odpowiada za powstawanie blaszek miażdżycowych w tętnicach wieńcowych. To z kolei zwiększa ryzyko miażdżycy i wystąpienia powikłań, np. zawału serca.

Warto mieć świadomość, że największy wpływ na wzrost stężenia cholesterolu LDL ma sposób odżywiania. To dieta obfitująca w kwasy tłuszczowe nasycone, których źródłem są przede wszystkim produkty pochodzenia zwierzęcego.

Czy wiesz, że tłuszcze nie powinny przekraczać 30% dziennego zapotrzebowania kalorycznego? Natomiast każdy dodatkowy 1% energii pochodzącej z nasyconych kwasów tłuszczowych przyczynia się do zwiększenia poziomu cholesterolu nawet o 1,6 mg/dl[3].

Mając na uwadze fakt, że dieta wegetariańska z założenia wyklucza mięso zwierzęce, przyczynia się do ograniczenia spożycia tłuszczów nienasyconych. Jej dodatkowym atutem jest zwiększenie spożycia tłuszczów pochodzenia roślinnego, co także ma zbawienny wpływ na kondycję serca.

dkeptmz

Okazuje się, że zamiana 1% energii dostarczanej z nasyconych kwasów tłuszczowych na rzecz energii pozyskiwanej z jednonienasyconych kwasów tłuszczowych przyczynia się do redukcji cholesterolu LDL o 2 mg/dl[4].

Najprostszym przykładem zamiany kwasów tłuszczowych nasyconych na jednonienasycone jest wybór miękkiej margaryny do smarowania pieczywa zamiast masła. Dodatkowo margaryny miękkie mogą być wzbogacone w składniki aktywne: przykładowo Optima Cardio została wzbogacona sterolami roślinnymi, które przyczyniają się do redukcji poziomu cholesterolu o 7-10% w okresie 2-3 tygodni przy dziennym spożyciu 1,5-2,4 g w połączeniu z prawidłowo zbilansowaną dietą i zdrowym stylem życia[5].

Dieta wegańska – najlepsza dieta na zdrowe serce?

Należy mieć świadomość, że dieta wegetariańska niesie za sobą pewną pułapkę. Jako że dopuszcza możliwość spożywania mleka i przetworów mlecznych, nadal może powodować wzrost stężenia cholesterolu LDL – a tym samym mieć mniej korzystny wpływ na serce.

Warto pamiętać, że mleko i przetwory mleczne są naturalnym źródłem izomerów trans kwasów tłuszczowych. Tłuszcze te przyczyniają się do wzrostu poziomu cholesterolu LDL przy jednoczesnym obniżaniu frakcji "dobrego" cholesterolu (lipoprotein HDL)[6]. Co więcej, nie istnieją żadne dowody naukowe na to, aby izomery trans pochodzenia naturalnego były mniej szkodliwe niż tłuszcze trans pochodzenia przemysłowego[7].

dkeptmz

Dieta wegańska zakłada wykluczenie wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego, dlatego znacząco eliminuje spożycie tłuszczów nasyconych i izomerów trans kwasów tłuszczowych. Jest to więc najlepsza dieta na zdrowe serce, o ile tłuszcze zwierzęce są zastępowane odpowiednią ilością tłuszczów pochodzenia roślinnego.

Ponadto dieta wegetariańska bazuje głównie na roślinach strączkowych, które są nie tylko doskonałym źródłem białka. Przykładowo, łubina należąca do rodziny bobowatych może przyczynić się do redukcji cholesterolu LDL[8].

Niezależnie od tego, czy znajdujesz się w grupie ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego, czy po prostu chcesz zdrowo żyć, dieta wegetariańska i dieta wegańska to dobry sposób odżywiania. Pamiętaj jednak, aby trzymać się głównych zasad oraz stosować urozmaicony jadłospis dostarczający wszystkie składniki odżywcze.

[1] https://www.maczfit.pl/blog/wegetarianski-ranking-miast/

dkeptmz

[2] https://www.mp.pl/pacjent/dieta/diety/zdrowe_diety/69678,dieta-wegetarianska

[3] Wytyczne ESC/EAS dotyczące postępowania w dyslipidemiach: jak dzięki leczeniu zaburzeń lipidowych obniżyć ryzyko sercowo‑naczyniowe (2019); Zeszyty edukacyjne. Kardiologia polska 3/2020

[4] Wytyczne PTL/KLRwP/PTK postępowania w zaburzeniach lipidowych dla lekarzy rodzinnych 2016; Łódź, Kraków, Warszawa listopad 2016 r.; Lekarz POZ 4/2016

[5] https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/blood-cholesterol-reduction-health-claims-phytosterols-can

[6] https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/109559,czy-wszystkie-kwasy-tluszczowe-trans-sa-zle

[7] https://www.efsa.europa.eu/fr/news/trans-fatty-acids-efsa-panel-reviews-dietary-intakes-and-health-effects

[8] https://cordis.europa.eu/article/id/92887-legumes-that-lower-cholesterol/pl

Artykuł sponsorowany
dkeptmz

Podziel się opinią

Share
dkeptmz
dkeptmz