Marki modowe
Świat mody to szerokie pojęcie łączące zarówno znane i drogie marki modowe, jak i tańsze sieciówki. Jeszcze chyba nigdy w historii moda nie była dostępna na tak szeroką skalę. Powstają kolejne marki, a te, które istnieją od dawna, rosną w siłę, bazując na swojej historii i tradycji.
Marki modowe – wysokie szycie
Chcąc mówić o markach modowych na świecie, należy rozpocząć od tych, które proponują kolekcje houte couture (fr. wysokie szycie). To one dwa razy do roku pojawiają się w programach najważniejszych imprez świata mody, a przez to wyznaczają trendy, powielane później przez sieciówki. Bez wątpienia do takich należą zagraniczne marki modowe takie jak Chanel, Dior czy Versace. Ich wieloletnia tradycja, renoma i popularność przyciąga jak magnes najlepszych i najbardziej kreatywnych projektantów, którzy bazując na flagowych krojach, tworzą niecodzienne kolekcje, pożądane przez tysiące miłośniczek mody na świecie.
Obok popularnych domów mody z wieloletnią tradycją, wyrosły również autorskie marki modowe. Spośród nich wymienić można Eliego Saaba, Stellę McCartney, Óscara de la Rentę, Verę Wang czy Carolinę Herrerę. To także forma, na której bazują ekskluzywne polskie marki modowe, między innymi Viola Piekut, Łukasz Jemioł czy Maciej Zień.
Marki modowe gwiazd
Przygodę z modą rozpoczynało także wiele znanych nazwisk show-biznesu. Marki modowe gwiazd, które odniosły sukces, są jednak nieliczne. Do wąskiego grona zliczyć można przede wszystkim byłą piosenkarkę Victorię Beckham, choć swoich sił próbuje też Gwen Stefani, Sienna Miller czy siostry Olsen.
Ciekawym zabiegiem marketingowym stosowanym przez sklepy sieciowe jest zapraszanie do współpracy gwiazdy, które współtworzą linię odzieży czy obuwia, desygnując ją swoim nazwiskiem. Do takiego romansu mody z show-biznesem doszło niejednokrotnie. Wymienić można między innymi Kanye Westa i Adidasa, Rihannę i River Island czy Anję Rubik i Mohito.
Marki modowe – z wybiegów do sklepów
Niektóre marki modowe, chociaż przygotowują swoje autorskie kolekcje wystawiane na najważniejszych pokazach, prowadzą także sprzedaż masową, czyli tak zwane prêt-à-porter. Do takich marek należy Marc Jacobs czy Tommy Hilfiger. Z drugiej strony nie brakuje również sklepów, które wypuszczając na rynek swoje linie odzieżowe, inspirują się najnowszymi trendami kreowanymi przez czołowe domy mody. Do tej grupy z pewnością należy River Island, Guess czy, uznawana z uśmiechem za królową kopiowania, Zara.
Marki modowe – moda dla każdego
Nie ulega wątpliwości, że duży wpływ światowych trendów autorstwa najznakomitszych projektantów widoczny jest także w liniach odzieżowych proponowanych w sieciówkach "na każdą kieszeń". To właśnie one dostarczają ekskluzywne kroje szerokiej grupie odbiorców, przybliżając im tym samym hermetyczny świat mody houte couture. Marki modowe, które oferują kolekcje w przestępnych cenach to między innymi H&M, Dorothy Perkins, New Look, a także polskie marki odzieżowe, Reserved, House czy Diverse. Niewiele osób wie, że kilka popularnych marek modowych to marki własne sklepów internetowych. Jeden z nich lansuje ubrania pod logo Even&Odds,Mint&Berry czy Anna Field.
Marki modowe w obuwnictwie
Świat modowych marek obuwniczych opiera się na takim samym schemacie jak w przypadku marek odzieżowych. Największymi kreatorami trendów w dziedzinie obuwia są niewątpliwie Christian Louboutin i Jimmy Choo. Ich śladami idą popularne marki sieciowe, takie jak Aldo czy Bata.
Istnieją także marki modowe, które oferują szeroki wybór butów własnego autorstwa, ale w przestępnych cenach. Spośród nich wyróżnić można Clarks, Venezię czy Gino Rossi. Dwie ostatnie mimo obco brzmiącej nazwy to polskie marki, które święcą triumfy również za granicą. Oprócz tego część sklepów obuwniczych znanych na całym świecie specjalizuje się w danym rodzaju butów. Dla przykładu Hunter produkuje kalosze, które dostarcza nawet na brytyjski dwór królewski. Z kolei EMU Australia to światowy lider w sprzedaży butów typu ugg z wełny marynosów, a Ecco stawia na buty zdrowotne i trekkingowe, choć oferuje także kolekcje obuwia eleganckiego.
Marki modowe w sporcie
Ogromną popularność zyskują sportowe marki modowe. Światowi giganci tacy jak Adidas, Reebok, Puma czy Nike są sponsorami najważniejszych sportowców, drużyn, a nawet zawodów sportowych. To także doskonała forma reklamy dla nich. Mimo tego, że wspierają światowe sławy, ich sklepy otwierane są na całym świecie, a ceny odpowiadają niemal każdej kieszeni. W Polsce firmą odzież, obuwia i sprzętu sportowego, która święci największe triumfy, jest 4F, sponsor skoczków narciarskich i kolarzy.
Marki modowe – polskie czy zagraniczne?
Część z polskich marek modowych ukryta jest pod obco brzmiącymi nazwami, co może mylić przeciętnego polskiego klienta. Zabieg marketingowy tego typu ma sprowadzić status marki do poziomu światowego. Tymczasem czasy, gdy zagraniczne uważane było za lepsze, bezpowrotnie minęły. Dziś polska marka modowa to synonim wysokiej jakości i cegiełki, która buduje rodzimą gospodarkę.
Przechodząc pasażami handlowymi, ciężko jest dziś odróżnić produkt polski od zagranicznego. Wystawy sklepów wyglądają podobnie, nie ma także znacznej różnicy cenowej między produktami oferowanymi przez polskie i zagraniczne marki modowe.
Podobnie jest także w przypadku mody designerskiej. Jasne jest, że projekt Ewy Minge będzie tańszy niż ten od Prady, ale znajdzie się na tej samej półce co na przykład Zac Posen. Odzież i obuwie polskich marek nie odbiegają od zagranicznych również jakością. Szyte są z najlepszych jakościowo materiałów, także tych produkowanych w Polsce.