Słynna sukienka została wykorzystana w kampanii społecznej

Słynna sukienka została wykorzystana w kampanii społecznej

Słynna sukienka została wykorzystana w kampanii społecznej
Źródło zdjęć: © Salvation Army South Africa
10.03.2015 12:00, aktualizacja: 10.03.2015 14:29

Chodzi oczywiście o "#TheDress" - sukienkę, której zdjęcie na swoim tumblrze umieściła szkocka piosenkarka, Caitlin McNeill. – Hej ludzie, jakiego koloru jest ta sukienka – czarna i niebieska czy biała i złota? – podpisała zdjęcie McNeill. Dodała, że razem z przyjaciółmi nie może ustalić jednej wersji i prosi o pomoc.

Obraz
© (fot. swiked.tumblr.com)

Zaangażowanie przerosło jej oczekiwania. Sukienkę zobaczyło ponad 21 milionów użytkowników. Publikacja McNeill rozpoczęła publiczną debatę, w której wzięli udział celebryci, na czele z Taylor Swift, Kim Kardashian, Julianne Moore i znanymi sportowcami.

- Dwie moje bliskie przyjaciółki niebawem wychodzą za mąż, matka jednej z nich zrobiła zdjęcie owej sukienki i wysłała swojej córce. W momencie, kiedy przyszła panna młoda pokazała ją narzeczonemu, rozpoczęła się żarliwa dyskusja na temat koloru – tłumaczy dla "Business Insider" McNeill. Następnie panna młoda opublikowała zdjęcie na swoim Facebooku, prosząc znajomych o komentarz. I tak to się wszystko zaczęło. Co ciekawe, aż trzy czwarte komentujących jest zdania, że sukienka jest biało-złota.

Opublikowane zdjęcie było prześwietlone, stąd taka różnorodność w ocenie koloru sukni. Na weselu mama panny młodej wystąpiła w tej sukni i nikt już nie miał wątpliwości, że jest czarno-niebieska.

Obraz

(fot. swiked.tumblr.com)

Temat można jednak sprowadzić na bardzo naukowy tor. Zrobił tak serwis Wired.com, tłumacząc na czym polega widzenie kolorów. Chodzi tu o biologię, podstawowe procesy, jakim podlega ludzki mózg. Ludzkie oko rozróżnia kolory, bo jest wrażliwe na różne długości fal światła – odbitego, emitowanego albo przepuszczanego przez obiekty, na które spoglądamy. - Nasz układ wzrokowy jest tak skonstruowany, że odrzuca informacje niepotrzebne, a wydobywa tylko te kluczowe – tłumaczy neurolog Jay Neitz z Uniwersytetu w Waszyngtonie. – Ludzie różnią się jednak znacznie pod tym względem. Co oznacza, że proces rejestrowania kolorów wygląda u każdego nieco inaczej. Nic nas bardziej nie różni – przyznał Neitz.

Za odmienną percepcję koloru sukienki odpowiadają, jego zdaniem, właśnie drobne, niepozorne różnice indywidualne. Decyzję o tym, jaki odcień dostrzegamy, mózg podejmuje szybko – w przypadku różnych osób koncentruje się na innych przesłankach, kolorach, inną wagę przywiązuje do natężenia światła, intensywności, odcieni. Jeśli nasze oko nie rejestruje w pełni koloru niebieskiego – sukienka wyda się biało-złota. Jeśli nie absorbuje złotego – wtedy patrzący zobaczą raczej niebieski i czerń.

Kampania społeczna użyła sukienki jako kontekstu do nagłośnienia problemu nadal istniejącej przemocy wobec kobiet. Przedstawicielka Armii Zbawienia w Afryce Południowej, Carin Holmes, mówi, że drastyczny plakat ma na celu wywołać wstrząs w odbiorcach.

"Rzecz jasna mamy nadzieję, że szokujące zdjęcie wpłynie na społeczeństwo, które często udaje, że nie dostrzega problemu" - skomentowała akcję.

Po raz pierwszy plakat opublikowano w magazynie "Cape Times". Twórcami kampanii jest agencja Ireland Davenport. Jej kontynuacja i ponowne nawiązanie do kolorów białego i złotego widać na drugim plakacie.

Obraz
© (fot. The Salvation Army)

"Ponieważ przykrywają to bielą i złotem" - głosi napis komentujący piękną, elegancką kobietę, która próbuje ukryć sińce za pomocą makijażu. "Większość kobiet, które doświadczyły przemocy, nigdy nie zgłasza tego faktu".

(mtr), WP Kobieta

POLECAMY:

Źródło artykułu:WP Kobieta
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także