Trwa ładowanie...

Zrównoważona moda to głos tych, którzy pragną zmian

Sandra Caponi, Katrin Ley, Oktawian Zając, Samata Pattinson, Gabriel Moshin – wielu z tych nazwisk nie znajdziemy na polskich stronach Google’a, a do dopiero w lokalnej prasie. A to właśnie ci ludzie w znacznej mierze kształtują perspektywę patrzenia na modę. Po to, by wciąż dawała nam radość, a jednocześnie sprzyjała środowisku.

Partnerem treści jest Clue PR
Zrównoważona moda to głos tych, którzy pragną zmian
d1px4p1
d1px4p1

22 września w Muzeum Polin odbyła się inauguracyjna edycja Business Fashion Environment Summit. W trakcie wydarzenia światowi eksperci poruszyli temat zrównoważonego rozwoju w modzie i biznesie. Wśród prelegentów było wiele znanych osobistości, w tym JNW Maksymilian, książę Liechtensteinu, a także Ellen MacArthur, Alexi Lubomirski czy Robert van de Kerkhof. Nad całością spotkania trzymał pieczę dziennikarz i prezenter telewizyjny Piotr Kraśko, który zapowiedział wystąpienie pierwszego gościa.

Rozwijając przedsiębiorstwa, musimy myśleć o środowisku

Książę Lichtensteinu zaczął od poruszenia kwestii równoważonego rozwoju na skalę globalną. Według niego ogromny wpływ na zmiany klimatyczne mają wzrost populacji, problemy takie jak nierówny dostęp do edukacji i dóbr społecznych, a także rosnący na całym świecie dług publiczny. Żyjemy na kredyt, konsumujemy, rozwijamy przedsiębiorstwa i wydajemy ogromne sumy pieniędzy, co z jednej strony napędza gospodarkę, a z drugiej niszczy naturalne środowisko. Zdaniem księcia JNW Maksymiliana, to się musi zmienić. Nie tylko politycy, ale i sektor biznesu powinien wziąć odpowiedzialność za naszą planetę.

– W ciągu ostatnich 70 lat zarządzanie gospodarką w wielu krajach doprowadziło do nagromadzenia długów publicznych w bezprecedensowej wysokości. Banki próbują walczyć z zadłużeniem, ale wiąże się to z niskimi stopami procentowymi i rozwarstwieniem ekonomicznym. Uważam, że przyczyną nadmiernie rosnącego długu jest to, że żyjemy na kredyt. Czy to zarządzając domowym budżetem czy firmą. Co więcej, świetnie sobie radzimy ze świadomością długoterminowej spłaty. Ponieważ biznes jest obecnie największą siłą napędzającą gospodarkę, to właśnie on powinien zacząć od zmian. Celem przedsiębiorstw powinien być nie tylko zysk, ale przede wszystkim pozytywny wpływ zarówno na ludzi, jak i całe środowisko – mówi książę.

Książę Luksemburga Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Circular fashion i światowa gospodarka

W kolejnych blokach panelowych poruszono wiele kwestii związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym. To system, w którym minimalizuje się użycie surowców, a w czasie produkcji, odpady mogą być wykorzystane jako kolejne surowce. Wprowadzenie tego modelu biznesowego możliwe jest m.in. w branży fashion, która – nie ukrywajmy – ma ogromny wpływ na zmiany klimatyczne, w tym wzrost zużycia węgla. Wśród prelegentów w tej części edycji był Robert Van De Kerkhof – dyrektor, ds. zrównoważonego rozwoju w Lenzing, w Austrii i właściciel strony "Make It Feel Right", która uczy konsumentów tego, jak dokonywać wyborów w zrównoważony sposób. Jednym z gości była także Sharika Senanayake – dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju środowiska w MAS Holding, przedsiębiorstwie założonym w 1987 r. na Sri Lance. Jej zdaniem, kluczem do pokonania zmian klimatycznych jest starannie opracowany plan i taka strategia na 2025 r. została przez nią przedstawiona w trakcie "Zielonych Rozmów".

d1px4p1

Ostatnim prelegentem w tej części spotkania był Francois Souchet, który w 2016 r. dołączył do Ellen MacArthur Foundation, aby współpracować z globalnymi partnerami, takimi jak Google czy H&M, a następnie wspierać innowacje w gospodarce o obiegu zamkniętym. O wpływie gospodarki na środowisko opowiadał także Oktawian Zając, który jest szefem biura BCG. Zajmuje się praktyką w dziedzinie dóbr przemysłowych i konsumenckich. Ma duże doświadczenie w branży doradczej i jest absolwentem programu MBA na INSEAD (Francja, Singapur). Oktawian w obrazowy sposób przestawił szereg czynników stwarzających zarówno fizyczne, jak i ekonomiczne zagrożenie dla społeczeństwa. Są nimi m.in. globalne ocieplenie, brak dostępu do wody w niektórych krajach, a także coraz częstsze susze i wzrost emisji gazów cieplarnianych na świecie. 

Oktawian Zając Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Potrzebna jest przede wszystkim edukacja 

Kolejne dwie części panelu "Business Fashion Environment Summit" to dyskusja na temat rozwiązań w modzie i biznesie, które mogą pomóc naszej planecie. Gośćmi byli tacy eksperci, jak Gabriel Moshin, szef Polimody – prywatnej szkoły mody we Florencji (gdzie utworzono kierunek studiów poświęconych zrównoważonemu rozwojowi), a także Jonathan Siboni, szef LuxuryNsight – firmy konsultingowej specjalizującej się w sektorze luksusowym. Z kolei Sandra Caponi zarządza stroną internetową Good On You, która służy do oceny marek modowych pod kątem ich wpływu na środowisko. 

– Konsumenci chcą być postrzegani jako świadomi. Chętnie wchodzą w interakcje ze zrównoważonymi markami i widać, że trend ten rośnie w siłę. Ważne jest również to, jakie praktyki stosują firmy, które mają wpływ na środowisko. Potrzebna jest transparentność w łańcuchu dostaw i pozyskiwanie surowców w etyczny sposób – przekonuje Sandra Caponi. Oprócz tego, o nowych rozwiązaniach w biznesie opowiadała także Kasia Kieli – President and Managing Director Discovery EMEA, która w koncernie Discovery odpowiada za 140 krajów, oraz Aleksander Kutela – wiceprezes Ringier Axel Springer Media AG. 

Kasia Kieli Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Zielone innowacje w przemyśle tekstylnym 

Ważnym elementem zrównoważonej mody jest wiarygodność. Kupując ubrania w sklepach, nie zawsze wiemy, w jaki sposób dany materiał został pozyskany oraz czy pracownicy hali produkcyjnej mają zapewnione odpowiednie warunki pracy. Cały łańcuch dostaw, począwszy od surowca, skończywszy na dostawie, ma duże znaczenie, jeśli chcemy mówić o jakichkolwiek relacja na linii ekologia-moda. O tym opowiadała m.in. Katrin Ley, szefowa platformy Fashion for Good, która korzysta z innowacyjnych technologii w produkcji tekstyliów. 

d1px4p1

– W procesie farbowania czy wykańczania ubrań używa się wiele substancji chemicznych, nie mówiąc już o dużym zużyciu wody czy elektryczności. Pamiętajmy również o tym, że ubrania szybko nam się nudzą, a w efekcie często trafiają do kosza. Celem zrównoważonej mody są dwie rzeczy. Po pierwsze, zastąpienie syntetycznych włókien (powstałych z wykorzystaniem paliw kopalnych), na materiały naturalne (np. biosyntetyczny jedwab). Po drugie, zmiana modelu biznesowego na modele typu reecomerce (odsprzedawanie, ponowny handel) czy rental (wypożyczenie ubrań) – mówi Katrin Ley. 

Istotną kwestię poruszyła także Samata Pattinson, projektantka, filantropka, aktywistka na rzecz zrównoważonego rozwoju i dyrektor generalna organizacji Red Carpet Green Dress. Według działaczki ekologiczna moda może iść w parze z haute cauture. Co roku Samata organizuje dla projektantów konkurs, który polega na wykonaniu 100 proc. ekologicznej sukni na Galę Oscarową. – Podejmujemy wiele działań w przestrzeni edukacyjnej, uświadamiany projektantów. Dzięki ceremonii wręczenia Oscarów mogliśmy dotrzeć do naprawdę szerokiej publiczności. Naszym celem jest tworzenie ubrań z materiałów, które będą zrównoważone, a jednocześnie takie, w których klienci będą mogli czuć się pięknie, choćby podczas imprez, takich jak wspomniane Oscary – mówi Samata Pattinson. 

Wszyscy mamy wpływ na środowisko 

Na zakończenie edycji "Business Fashion Environment Summit" wystąpili również: Agnieszka Abratańska – dyrektor marketingu Luxottica, Eva Lindner Eva Lindner – Global Associate Director Omnichannel Management of Swarovski, Andreas Streubig – szef ds. zrównoważonego rozwoju w Hugo Boss.

Alexi Lubomirski Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Całość spotkania wieńczyło wystąpienie Alexi Lubomirskiego, światowej sławy fotografa i twórcę sesji okładkowej w polskiej edycji "Vogue". Fotograf opowiadał m.in. o tym, jak wielki wpływ na zmiany w branży fashion może mieć sława, jak również o tym, że droga do zrównoważonego biznesu często zamyka drzwi do wielu zleceń komercyjnych. Kluczową misją jego fundacji Creatives for Change jest budowanie odpowiedzialności społecznej w branży mody. Uświadamianie artystom, że moda może być etyczna, a w trakcie tworzenia projektów nie trzeba korzystać z naturalnych piór, futer czy innych surowców pochodzenia zwierzęcego. Chodzi o to, by na stałe wprowadzić praktyki, które będą miały na celu ochronę środowiska naturalnego. Mamy moc, aby zmienić branżę mody na lepsze, więc zacznijmy już teraz.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Partnerem treści jest Clue PR
d1px4p1

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1px4p1