Kryzysowa narzeczona

Jeszcze na przełomie roku Polacy nie przejmowali się załamaniem gospodarczym i uważali, że media niepotrzebnie straszą "jakimś abstrakcyjnym" kryzysem. Dziś nastroje społeczne radykalnie się zmieniły. Ponad połowa internautek przyznaje, że z powodu kryzysu ogranicza wydatki. Sprawdziliśmy, na czym oszczędza statystyczna Polka, a z czego nie jest w stanie zrezygnować.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

/ 14Polka w dobie kryzysu

Obraz
© Jupiterimages

Jeszcze na przełomie roku Polacy nie przejmowali się załamaniem gospodarczym i uważali, że media niepotrzebnie straszą "jakimś abstrakcyjnym" kryzysem. Dziś nastroje społeczne radykalnie się zmieniły. Ponad połowa internautek przyznaje, że z powodu kryzysu ogranicza wydatki. 23 proc. kobiet przyznaje, ze cięcia w budżecie nie przekraczają 500 złotych. Sprawdziliśmy, na czym oszczędza statystyczna Polka, a z czego nie jest w stanie zrezygnować.

/ 14Polka w dobie kryzysu

Obraz
© Jupiterimages

Większość Polek rezygnuje z przyjemności: jedzenia poza domem, podróży, rozrywek. Według badań opublikowanych w portalu Money.pl, 60 proc. Polek deklaruje, że w ramach oszczędności rezygnuje ze stołowania się w restauracjach.

/ 14Polka w dobie kryzysu

Obraz
© Jupiterimages

Jesteśmy też skłonne zrezygnować z ukochanych zakupów - jak pokazują wyniki badań w portalu Money.pl, 61 proc. Polek oszczędza na ubraniach.

/ 14Polka w dobie kryzysu

Obraz
© Jupiterimages

Te same badania pokazują, że oszczędzamy również na rozrywkach (58 proc.) i podróżach (52 proc.).

/ 14Polka w dobie kryzysu

Obraz
© Jupiterimages

Niechętnie rezygnujemy z przyjemności dbania o nasze ciała - tylko niewiele ponad 30 proc. kobiet jest gotowych zrezygnować z fryzjera i kosmetyczki oraz kupna kosmetyków. Chcemy być piękne nawet w dobie kryzysu... - pokazują badania.

/ 14Polka w dobie kryzysu

Obraz
© Jupiterimages

Dla porównania - jedynie 19 proc. mężczyzn deklaruje, że mogłoby zaoszczędzić na wizytach w salonach piękności...

/ 14Polka w dobie kryzysu

Obraz
© Jupiterimages

Nie chcemy wydawać mniej na rozmowy telefoniczne - jedynie 26 proc. Polek oszczędza na telefonie.

/ 14Polka w dobie kryzysu

Obraz
© Jupiterimages

Na pewno nie zrezygnujemy też z jazdy samochodem (16 proc.) oraz używek: alkoholu (16 proc.) i papierosów (12.).

/ 14Polka w dobie kryzysu

Obraz
© Jupiterimages

Na czym chcą oszczędzać nasi mężczyźni? Przede wszystkim na rozrywkach (60 proc.), jedzeniu poza domem (62 proc.) oraz ubraniach (44 proc.)- wskazują wyniki badań opublikowane w portalu Money.pl.

10 / 14Polka w dobie kryzysu

Obraz
© sxc.hu

Jolanta Wiśniewska z TVN CNBS Biznes, na pytanie, czy wobec kryzysu Polki "rzucą się" na wyprzedaże odpowiada: - Już zmienia się ten trend w Polsce i coraz więcej kobiet zbiera pieniądze i czeka na wyprzedaże. Na pewno bedzie nas to bardziej przyciągało; hasło obniżka będzie działało jak magnez. Wydamy mniej. (źródło: rozmowa w programie "Dzień dobry TVN")

11 / 14Polka w dobie kryzysu

Obraz
© Jupiterimages

Zdaniem Jolany Wiśniewkiej, Polki bardziej boją się kryzysu niż mężczyźni: - Kobiety częściej dysponują domowym budżetem, częściej robią zakupy na takie domowe potrzeby, częściej podejmują decyzję, co wybrać: czy kupić szynkę parmeńską czy konserwową. Mężczyźni dysponują dużymi domowymi budżetami, muszą zdecydować, czy zrezygnować z zakupu nowego telewizora czy samochodu. (źródło: rozmowa w programie "Dzień dobry TVN")

12 / 14Polka w dobie kryzysu

Obraz
© Jupiterimages

"Polacy oszczędzają przede wszystkim na produktach średniej kategorii cenowej, podczas gdy najtańsze i najdroższe marki są mniej podatne na kryzys – uważa Leszek Wencel, prezes Nestlé Polska, właściciela m.in. firmy Winiary" - czytamy w raporcie tygodnika "Wprost", "Polska na diecie". Jak wynika z badań firmy Nielsen, która o sposoby oszczędzania zapytała 28 tys. konsumentów z 48 krajów świata, w tym z Polski, 36 proc. będzie oszczędzać na jedzeniu, zastępując droższe produkty tańszymi.

13 / 14Polka w dobie kryzysu

Obraz
© Jupiterimages

Polki znalazły sobie luksusową pociechę na czas kryzysu - szminkę. Jak donosi bowiem "The Economist", w czasie kryzysu branża kosmetyczna odżywa. W czasie recesji z początku tego wieku Leonard Lauder, jeden z szefów firmy kosmetycznej Estee Lauder, zauważył, że sprzedaż szminki w Stanach wzrosła o 11%! To nie jedyny przykład. W czasie Wielkiego Kryzysu z lat 20-tych ubiegłego wieku, sprzedaż kosmetyków wzrosła o 25%, podczas gdy cała gospodarka pogrążona była w kryzysie. Paradoks ten nazwano 'efektem szminki'.

14 / 14Grażyna Kulczyk

Obraz
© AKPA

Recepta na kryzys? Zdaniem Grażyny Kulczyk, najbogatszej kobiety w Polsce, nic nie poprawia humoru, jak witamina K. K jak kupowanie...: - Nigdy nie pozwalałam sobie na wszystko i nie wydawałam jakiś zawrotnych sum na towary luksusowe. Ale i tak uważam, że najważniejsze są: zdrowie, przyjaciele i rzetelna praca. Nigdy nie byłam uzależniona od luksusu.

Wybrane dla Ciebie
Długo nie wiedzieli, czy chcą być razem. "Efekt kuli śnieżnej"
Długo nie wiedzieli, czy chcą być razem. "Efekt kuli śnieżnej"
Chcą wrócić na scenę. Tak wyglądają dziś wokalistki t.A.T.u.
Chcą wrócić na scenę. Tak wyglądają dziś wokalistki t.A.T.u.
Była ofiarą Epsteina. "Użyczali mnie dziesiątkom bogatych ludzi"
Była ofiarą Epsteina. "Użyczali mnie dziesiątkom bogatych ludzi"
Dyrektorka Luwru przesłuchana. "Ostrzeżenia spełniły się w niedzielę"
Dyrektorka Luwru przesłuchana. "Ostrzeżenia spełniły się w niedzielę"
Masz takie ślady po skarpetkach? Flebolog stawia sprawę jasno
Masz takie ślady po skarpetkach? Flebolog stawia sprawę jasno
"Żałuję" znała cała Polska. Potem Flinta zniknęła na lata
"Żałuję" znała cała Polska. Potem Flinta zniknęła na lata
Ciągle śpisz na lewym boku? Eksperci odkryli skutek uboczny
Ciągle śpisz na lewym boku? Eksperci odkryli skutek uboczny
Rosjanka weszła do Auchan w Polsce. "Pierwszy raz w życiu widziałam"
Rosjanka weszła do Auchan w Polsce. "Pierwszy raz w życiu widziałam"
Rozwiedli się w atmosferze skandalu. Aktorka przemówiła rok później
Rozwiedli się w atmosferze skandalu. Aktorka przemówiła rok później
Kobiety szaleją za waniliowym manicure. Klasa sama w sobie
Kobiety szaleją za waniliowym manicure. Klasa sama w sobie
Wsuń pod maskę auta. Dla kun nie ma gorszego zapachu
Wsuń pod maskę auta. Dla kun nie ma gorszego zapachu
Mówi wprost o walce z alkoholizmem. "To jest proces, męka, żałoba"
Mówi wprost o walce z alkoholizmem. "To jest proces, męka, żałoba"