Kto jest kim - Robert Kupisz
Był tancerzem, fryzjerem, stylistą, a od niedawna realizuje się jako projektant. Gwiazdy pokochały jego koszulki z orłem, a marka, którą założył jest wynikiem wypracowanego przez wiele lat osobistego stylu i wygranych w rankingach najlepiej ubranych mężczyzn. Jakiś czas temu wywołał aferę w social mediach, oferując darmowy staż, podczas gdy reklamuje swoją odzież jako luksusową. A więc kim jest Robert Kupisz?
17.12.2015 | aktual.: 10.09.2018 13:17
Robert Kupisz urodził się w 1967 roku w Gackach, gdzie jego mama była dyrektorką Domu Kultury. Wychował się w Kielcach. Od najmłodszych lat przejawiał artystyczne zainteresowania, dlatego ukończył liceum plastyczne na profilu tkactwa. Ponieważ nie miał konkretnego planu na swoją przyszłość, postanowił uciec od obowiązkowej służby wojskowej poprzez podjęcie studiów pedagogicznych na Uniwersytecie Świętokrzyskim. Nigdy nie pracował w wyuczonym zawodzie.
Artystyczne zainteresowania nie dały o sobie zapomnieć, dlatego cały czas uczęszczał na zajęcia taneczne i plastyczne. Jego pasją okazał się taniec towarzyski. Zdobył trzecie miejsce w konkursie tanecznym World Latin Formation Championships, po czym zachęcony sukcesem postanowił założyć szkołę tańca Step by Step. Trenował w niej polskich i zagranicznych adeptów tańca, wśród których znaleźli się Edyta Herbuś i Tomasz Barański. Zajmował się także choreografią, czuwał nad kostiumami i charakteryzacją.
Po 10 latach postanowił zmienić zawód. Sprzedał kieleckie mieszkanie i wyjechał do Londynu, gdzie pracował jako stylista fryzur. Tam ukończył prestiżowy kurs akademii włosów Tony & Guy. Po powrocie do kraju, przeprowadził się do Warszawy, aby współpracować przy sesjach zdjęciowych dla magazynów takich jak: „Vogue”, „Elle”, „Chic” oraz „Cosmopolitan”. Kolejnym krokiem była praca z artystami polskiej sceny i kina. Współpracował z Krzysztofem Warlikowskim przy przedstawieniach „Sprawa Makropolus”, „Ifigenia w Taurydzie”, „Parsifal” oraz sztukach teatralnych „(A)pollonia”, „Burza”, „Anioły w Ameryce”, „Krum”), z Janem Komasą przy filmie „Sala Samobójców” oraz z Jerzym Skolimowskim na planie „Essential Killing”.
Jednak to moda była zawsze najbliższa Kupiszowi. Szył, farbował, stylizował i przerabiał ubrania w warunkach domowych. Od wielu lat chodził we własnych projektach oraz tworzył dla znajomych i przyjaciół. Podobno to oni namówili Roberta do otwarcia własnej marki, przekonując, że wiele razy znajdował się w rankingach najlepiej ubranych mężczyzn w Polsce i wiele osób próbowało naśladować jego styl ubierania się.
W 2011 roku zadebiutował pierwszą autorską kolekcją ubrań. Zaprezentował styl grungowo-rockowy inspirowany muzyką z lat 70. Pokaz był wielkim wydarzeniem towarzyskim. Przyjaciele i znajomi celebryci chętnie chwalili dokonania Roberta, co potwierdziło się sukcesem sprzedażowym. Druga kolekcja, „Heros” (Zima 2013), była patriotycznym powrotem do Powstania Warszawskiego. Motywem wiodącym kolekcji był symbol orła białego na koszulkach. Trzecia kolekcja – „Wanted” (Lato 2013), była seksowną i odważniejszą propozycją inspirowaną Dzikim Zachodem. W czwartej, „Gelem” (Zima 2013), szukał inspiracji w kulturze cyganerii, a piąta została poświęcona sportowi i była zatytułowana „Fair Play” (Lato 2014). Ostatnia zimowa kolekcja zrodziła się z obserwacji subkultury harleyowców. Na tegoroczne lato zaproponował kolekcję „Gangsta”, bardzo raperską i hip hopową, a podczas pokazu goście mogli posłuchać didżejskich remiksów Eve oraz Dr. Dre.
Indywidualizm, dążenie do niezależności, nie poddawanie się utartym konwenansom – są wartościami, które projektant podkreśla w wielu wypowiedziach. Bliski też jest mu styl sportowy oraz grunge. Jego kolekcje zyskują zarówno wielu zwolenników, chcącym pochwalić się posiadaniem ubrań z metką Kupisz oraz przeciwników, którzy twierdzą, że kolekcje są takie same, nie mają nic wspólnego z autorską pracą, oraz mają bardzo słabą jakość. Pokazy, które organizuje, są wyczekiwanym wydarzeniem modowym, ściągają tłumy gości i są szeroko omawiane w mediach. Niezależnie od tego, Robert Kupisz kocha swoją pracę i nie planuje zawieszać działalności marki. Twierdzi, że tworzy z myślą o klientach, a im podoba się to, co robi. Jego projekty można kupić w 9 butikach w Warszawie, z czego dwa są zlokalizowane w Warszawie, oraz na platformie online. Sukcesy sprzedażowe zachęciły go do poszerzenia sezonowych kolekcji, dlatego wprowadził linię ubrań Qπш Forever, do której wprowadził ponadczasowe i uniwersalne produkty.
Kupisz był wielokrotnie wyróżniony w branży modowej – otrzymał tytuł najlepiej ubranego mężczyzny roku, a w 2012 roku tytuł Projektanta Roku. Obecnie skupia się na wprowadzeniu marki na rynki zagraniczne. Działa według dewizy życiowej „skaczę na głęboką wodę i dopiero uczę się pływać”. Niespecjalnie przejmuje się krytyką i pokazuje, że ryzyko jest dobrą strategią działania.\
Info: Lubi jeździć na rolkach
Jest życiowym optymista.
Jego najbardziej znanym projektem jest tshirt z białym orłem.
Justyna Majka
Absolwentka filologii angielskiej oraz zarządzania w sektorach mody. Redaktor działu moda w magazynie Fashion Post. Prowadzi bloga Fashion Promoter.