Nowy trend? Dojrzałość w modzie
XX wiek to czas, kiedy zmieniły się kategorie postrzegania człowieka. Wcześniej liczyło się doświadczenie, wiek. Teraz oszaleliśmy na punkcie kultu młodości, dobrego wyglądu. Postrzegamy człowieka poprzez jego wygląd i tak go oceniamy.
02.01.2013 | aktual.: 15.01.2013 16:00
XX wiek to czas, kiedy zmieniły się kategorie postrzegania człowieka. Wcześniej liczyło się doświadczenie, wiek. Teraz oszaleliśmy na punkcie kultu młodości, dobrego wyglądu. Postrzegamy człowieka poprzez jego wygląd i tak go oceniamy. Prawdziwe jest powiedzenie „jak cię widzą, tak cię piszą”. Wygląd liczy się nie tylko w prywatnych kontaktach, decyduje o zatrudnieniu, znajomych. Lata 80. wniosły do mody kult zadbanego, czyli też szczupłego ciała. Stąd powodzenie fitnessu. No i oczywiście Jane Fonda i mania aerobiku. Kolejne lata to zachłyśnięcie się bardzo szczupłym wyglądem, modelki o wyglądzie anorektyczek kojarzyły się z wieszakami, na których projektanci umieszczali swoje ubrania. Nawet Karl Lagerfeld poddał się rygorystycznej diecie, żeby móc nosić ubrania zaprojektowane przez Hedi Slimane dla Diora.
Kilka lat temu już protestowano przeciwko zatrudnianiu tak chudych modelek. XXI wiek to czas chirurgii estetycznej i operacji plastycznych. Wiele osób zapragnęło poprawić swój wygląd, zachować młody wygląd. Marzenia o eliksirze młodości stały się realne. Kolejna fala protestów przetoczyła się w prasie i internecie po opublikowaniu przez francuski Vogue sesji, w której wystąpiły dziewczynki wystylizowane na dojrzałe kobiety. Padały pytania dokąd to prowadzi? Czy realne kobiety mogą się z tym utożsamiać? Ale czasu nie da się oszukać. Może pomóc Photoshop, ale czy mamy ochotę oglądać „wyprasowane” wizerunki osób, które w publikacjach są trudne do rozpoznania?
Widać jednak nowy trend. Zaczyna cenić się dojrzałość. Można starzeć się pięknie, wyglądać seksownie, nosząc rozmiar większy niż XS. Czy można być piękną mając 50+? Czy przekraczając magiczną barierę można być jeszcze atrakcyjnym? Czy tylko powinno się odejść na emeryturę i ustąpić miejsca młodym? Po ostatnich pokazach, kampaniach widać nowy trend, zaczyna się cenić dojrzałe piękno.
W najnowszej kampanii reklamowej Lanvin wystąpiły kobiety nie będące modelkami, średnia wieku to około 60 lat. Tziporah, 62-letnia stylistka, doradca wizerunku i... artystka performerka to jedna z osobowości Nowego Jorku, jej zdjęcia regularnie trafiają do najważniejszego bloga o modzie dla dojrzałych - Advanced Style. Kolejna to 82-letnia Jacquie Murdock, od dziecka marzyła o karierze modelki, ale udało się to spełnić dopiero teraz.
Nikogo już nie dziwią sesje z Carmen Dell’Orefice, najpiękniejszą 80-latką, nadal pracującą jako modelka. Firmy kosmetyczne szybko dostrzegły potencjał dojrzałego rynku, kosmetyki kupują kobiety dojrzałe, które nie będą wyglądać jak modelki, mimo wielu starań. Nawet siwe włosy są w modzie. Do historii mody przejdą sesje (Dazed, Vogue) z udziałem Kristen McMenamy, mającej naturalne siwe włosy. Tom Ford jest autorem sesji dla Vogue – Forever Love. Kim Basinger była twarzą kampanii Prady i Miu Miu, Sharon Stone reklamuje kosmetyki Diora, Jane Fonda krem firmy L’Oréal. W Polsce Małgorzata Braunek wzięła udział w kampanii AA, a Krystyna Janda w reklamie Soraya. Nie odbiegamy od światowych tendencji.
W Nowym Jorku modnym stało się zatrudnianie modelek po 50. Nowojorska agencja należąca do Donalda Trumpa stworzyła nowy dział – Legends Division – poświęcony najstarszym modelkom w branży, m.in. Pat Cleveland, Beverly Johnson oraz najstarszej pracującej supermodelce - Carmen Dell'Orefice (81 lat). Wiek już nie stanowi bariery.
Pokaz domu mody Adrienne Vittadini, znalazł się na ustach wielu komentatorów, ponieważ zatrudniono modelki o średniej wieku w okolicach 50. Siedem dojrzałych modelek zaprezentowało kolekcję udowadniając, że można bawić się. Nie tylko moda docenia dojrzałe kobiety, Helen Mirren – otrzymała Oscara za rolę królowej Elżbiety, ale też wygrała ranking portalu isme.com na najseksowniejszą po 50. pokonując Twiggy, Emmę Thompson.
Juliette Binoche – aktorka, która udowadnia, że można grać także po 40. roku życia. 2012 to seria filmów z jej udziałem - „Zapiski z Toskanii”, „Sponsoring”, „Zakochana bez pamięci”, kalendarz wypełniony propozycjami.. Podobnie jak Monica Bellucci. Czym starsza, tym lepiej wygląda. No i Meryl Streep. Bez operacji, botoksu nadal gra i zachwyca.
Na koniec ciekawostka - aktywna 90-latka, projektantka Iris Apfel, specjalistka od wystroju wnętrz, znawczyni kosmetyków MAC, ikona mody, projektantka torebek. Iris jest bez wątpienia jedną z najbardziej zapracowanych 90-latek na świecie. Do tego wzbudza sensacje swoimi kreacjami. Może warto docenić dojrzałe piękno? Wino czym starsze tym lepsze…
Łukasz Jemioł - projektant mody, absolwent ASP w Łodzi, Wydział Tkaniny i Ubioru. Laureat głównych nagród najważniejszych konkursów dla projektantów - Złota Nitka, Oskary Fashion de Lux pret-a-porter, Moda Folk, dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia w dziedzinie sztuki i mody.