Specjalista od maltretowania ubrań
Antonio Marras słynie z maltretowania ubrań. Jego kreacje - dość tradycyjne, a zarazem silnie wzbogacone śródziemnomorskim folklorem - charakteryzują się odbarwieniami, plamami, śladami soli czy nawet rozdarciami materiału.
17.07.2010 | aktual.: 17.12.2018 15:50
Antonio Marras słynie z maltretowania ubrań. Jego kreacje - dość tradycyjne, a zarazem silnie wzbogacone śródziemnomorskim folklorem - charakteryzują się odbarwieniami, plamami, śladami soli czy nawet rozdarciami materiału. Pochodzący z Sardynii projektant w swoich kolekcjach wykorzystuje często lokalny koloryt oraz zamiłowanie do śródziemnomorskiego folkloru.
Antonio Marras wielką sławę zyskał po objęciu w 2003 roku stanowiska dyrektora artystycznego domu mody Kenzo. Projektant, który nigdy nie zdobył żadnego formalnego wykształcenia w dziedzinie mody i projektowania, karierą rozpoczął już w 1988 roku. Jego ubrania szyte ze skrawków i resztek materiałów pozostałych po innych projektach docenił przedstawiciel jednej z firm odzieżowych z Rzymu. Ich współpraca umożliwiła rozwój młodego projektanta.
Antonio Marras po raz pierwszy zaprezentował kolekcję damską swego autorstwa w 1999 roku, a w 2002 roku pokazał pierwszą kolekcją męską pret-a-porter. Jego prace charakteryzują się najwyższą jakością wykonania, są niezwykle pracochłonne i bogate w hafty. Dominującym motywem jego prac są częste ślady zniszczenia, co sam projektant określa mianem „maltretowania” ubrań. Dlatego nie dziwią dziury wypalone w materiale, ekstrawaganckie brokaty sąsiadujące z niewykończonymi brzegami tkaniny, klasyczne materiały przybierające rekonstrukcyjne kształty czy kreacje zawierające kontrastujące elementy.
Wszystkie te dopracowane do perfekcji umiejętności Antonio Marras wykorzystał tworząc kolekcje dla prestiżowego francuskiego domu mody Kenzo. Projektant połączył tradycyjny styl marki z innowacyjnymi rozwiązaniami, i co sezon prezentuje barwne, pełne uroku i klasy widowisko.
W najnowszej kolekcji na wiosnę/lato 2010 projektant przenosi nas na gorącą Saharę, a modelki występują w roli szykownych i eleganckich podróżniczek. Inspiracją dla tej kolekcji było zetknięcie cywilizacji europejskiej z orientalnym pięknem Bliskiego Wschodu. W kolekcji znalazły się szerokie spodnie i bluzki przepasane w talii paskiem. Występują również wygodne sukienki, przewiewne tuniki i proste fasony kurtek, marynarek i płaszczy, które kojarzą się z safari i wojskowym mundurem.
Główną paletę kolekcji stanowią kolory nieba, piasku i roślinności, choć nie bark również klasycznego połączenia czerni z bielą. Oprócz klasycznych łączeń Marras przedstawił również odważne i oryginalne połączenie niebieskiego moro z gorącymi barwami rajskich ptaków i kwiatów.
Biżuteria i akcesoria są tak dopasowane kolorystycznie, że tworzą idealną całość, w żadnym wypadku nie grają głównej roli. Antonio Marras zaprasza w podróż i pokazuje, że na pustyni kobieta może również być szykowna i elegancka.
Zaproszenie projektanta do współpracy z domem mody Kenzo było bez wątpienie strzałem w dziesiątkę. Jego sztuka „maltretowania” ubrań sprawia, że choć kreacje są produkowane seryjnie, to jednak ma się wrażenie, że każdy egzemplarz jest jedyny w swoim rodzaju i niepowtarzalny.