Mało która celebrytka przyzna się, że nie zna się na modzie. Zwykle największe fashionistki rekrutują się spośród aktorek, piosenkarek oraz gwiazd, znanych z tego, że są znane. Katherine Heigl, Izzie Stevens z „Ostrego dyżuru” zaprojektowała kolekcję fartuchów szpitalnych, aby prawdziwe pielęgniarki mogły ubierać się w stylu jej bohaterki, a Sharon Stone projektowała torebki dla Diora. Nasze rodzime gwiazdy też nie pozostają w tyle.
Mało która celebrytka przyzna się, że nie zna się na modzie. Zwykle największe fashionistki rekrutują się spośród aktorek, piosenkarek oraz gwiazd, znanych z tego, że są znane. Katherine Heigl, Izzie Stevens z „Ostrego dyżuru” zaprojektowała kolekcję fartuchów szpitalnych, aby prawdziwe pielęgniarki mogły ubierać się w stylu jej bohaterki, a Sharon Stone projektowała torebki dla Diora. Nasze rodzime gwiazdy też nie pozostają w tyle.
Joanna Horodyńska
Najbardziej znana polska stylistka postanowiła, że nie będzie tylko dbać o wygląd sław ekranu oraz komentować modowych porażek celebrytów. Zachęcona przez słynną polską firmę produkująca głównie wyroby pończosznicze, zaprojektowała całą linię odzieżową, złożoną z obcisłych strojów z dzianiny.
W kolekcji Joanny są sukienki, body i spódnice. Jako główną modelkę, reprezentującą smykałkę stylistki, Horodyńska wybrała swoją najbardziej znaną klientkę - Kingę Rusin. Już pierwszego dnia, kiedy prezenterka pojawiła się na wizji w spódnicy zaprojektowanej przez Joannę, zebrała pochwały od internautów na modowych forach.
Aleksandra Szwed
Zwaną Jadą Smith oraz Zoe Saldaną znad Wisły, aktorka jest twarzą firmy Butik, która produkuje stroje dla młodych kobiet. W zeszłym roku firma poprosiła swą uroczą promotorkę, aby zaprojektowała kolekcję sylwestrową.
Ponoć Szwed spisała się nieźle i kolekcja cieszyła się powodzeniem. Dominowały w niej proste kroje, dużo cekinowych aplikacji oraz skromna paleta barw: biel i czerń przełamana modnym turkusem.
Małgorzata Kożuchowska
W 2008 roku polski światek mody i plotek obiegła elektryzująca wiadomość, że Małgorzata Kożuchowska projektuje dla Jacobsa. Okazało się jednak, że nie chodzi o Marca Jacobsa, tylko o producenta kawy - firmę Jacobs. To dla niej jedna z najlepiej ubranych Polek zaprojektowała ogromną torebkę w miodowym kolorze z masą kieszonek, do których mogła zmieścić się mała saszetka kawy rozpuszczalnej.
Wykonania torby podjęła się znana projektantka Marianna Tomaszko, właścicielka ulubionego przez gwiazdy butiku z torebkami Pola La. Wspólne dzieło aktorki i projektantki zostało wyprodukowane tylko w kilku egzemplarzach i było główną nagrodą w konkursie dla konsumentek.
Doda
Zanim Doda stałą się naczelną fashionistką, noszącą najmodniejsze kreacje od największych światowych designerów, sama próbowała sił jako projektantka. Na warsztat wzięła bieliznę.
„Doda line, powstała z myślą o kobietach, które ponad wszystko cenią sobie jakość i styl, chcą identyfikować się z modą”, czytamy w opisie, przygotowanym przez producenta, który informuje również, że pełna falbanek i różowego koloru bielizna „skierowana jest zarówno do młodych jak i dojrzałych kobiet, w przyszłości także do dzieci”. Niestety nam figi i biustonosze zaprojektowane przez królową popytu nie było i projekt został zlikwidowany.
Anna Ibisz
Nowa pasją redaktor naczelnej magazynów „Shape” i „Joy” (oraz byłej żony Krzysztofa Ibisza) jest projektowanie torebek - Są to torebki dla osób, które chcą być trendy, chcą być oryginalne, ale jednocześnie mają mało odwagi, aby eksperymentować z modą, chodzą w czerniach, szarościach i ta torebka byłaby jedynym wykrzyknikiem – prezentowała Anna Ibisz swoje projekty w „Dzień Dobry TVN”, opowiadając, że inspiracją dla niej są słynne mamy i córki, jak Angelina i Zahara Jolie czy Suri Cruise i Katie Holmes.
Joanna Brodzik
Było to tak dawno, że najstarsi górale i fani Joanny Brodzik tego nie pamiętają. Ale podobno, zanim aktorka związała się lukratywnym kontraktem z koncernem Suzuki, promowała własnym nazwiskiem okulary słoneczne mało znanej firmy Prostaf.
Aktorka sama zaprojektowała linię Joanna Brodzik Collection. Jednak szkła przeciwsłoneczne nie sprzedawały się dobrze i podobno szybko wypełniły kosze z przecenionymi drobiazgami w hipermarketach.
Jan Nowicki
Wielkiemu aktorowi nie wyszedł romans z modą. Dom mody Szu (nazwa nawiązywała do filmu "Wielki Szu") miał być polską wersją Giorgio Armaniego. Jednak według znawców branży projekt dość siermiężny, a do tego pochłonął całe oszczędności aktora, czyli 100 tys. dolarów. Nowicki wszystkie zainwestowane pieniądze stracił, bo nie miał do zaproponowania żadnej interesującej linii męskiej garderoby.
Ewa Szabatin
Najpierw wystąpiła w "Tańcu z gwiazdami", potem zaczęła bywać na warszawskich salonach, by w końcu wykorzystać swoje 5 minut i przekuć popularność na sukces w branży odzieżowej. Ewa Szabatin zajęła się modą i wspólnie z przyjaciółką otworzyła w Warszawie showroom.
Początkowo sądzono, ze tancerka będzie użyczać swej twarzy i nazwiska dla promocji nowego przedsięwzięcia, lecz piękna Ewa na serio wzięła się za szycie i już wkrótce zaprezentowała suknię, uszytą specjalnie dla Miss Polonia na galę finałowa wyborów Miss World.
Michał Wiśniewski
Charyzmatyczny lider zespołu „Ich Troje” imał się różnych zajęć. Jednym z pozamuzycznych biznesów było projektowanie mody. Za artystyczny sznyt kolekcji mody dla dzieci marki Xavier Fabienne odpowiadała projektantka Sonia Malinowska. Michał tylko podrzucił ponoć kilka pomysłów. I promował firmę, jak najlepiej umiał.
- To będzie ekskluzywna kolekcja, prawdziwe ekstrawaganckie haute couture - zapowiadał Michał Wiśniewski przed premierą.
Krzysztof Kolberger
Niewypałem okazała się założona w 1997 r. przez aktora Krzysztofa Kolbergera firma odzieżowa K.K. Mimo zainteresowania mediów i pokazów mody, w którym w roli modelek występowały zaprzyjaźnione z Kolbergerem aktorki - Beata Tyszkiewicz, Edyta Górniak czy Irena Kwiatkowska, oraz Jolanty Kwaśniewskiej w roli etatowego gościa pokazów, po półtora roku aktor zlikwidował interes.
Ubrania z metką Kolbergera, przygotowane przez młodego projektanta Krzysztofa Łoszewskiego, nie były żadną konkurencją dla uznanych marek.
Tekst: Zuzanna Menkes