Jeden kolor - czerwony
Christmas time – to okres kojarzący się z kolorem czerwonym. Widać go wszędzie, na wystawach, w dekoracjach, słodyczach. A zaraz w reklamach promujących wyprzedaże. W Azji to kolor szczęścia. Kolor budzący wiele emocji, pozytywnych i negatywnych. Kolor krwi, miłości, pobudza. Chyba jeden z najgorętszych kolorów, także w tym sezonie czerwony to jeden z obowiązujących trendów. Total red look.
Christmas time – to okres kojarzący się z kolorem czerwonym. Widać go wszędzie, na wystawach, w dekoracjach, słodyczach. A zaraz w reklamach promujących wyprzedaże. W Azji to kolor szczęścia. Kolor budzący wiele emocji, pozytywnych i negatywnych. Kolor krwi, miłości, pobudza. Chyba jeden z najgorętszych kolorów, także w tym sezonie czerwony to jeden z obowiązujących trendów. Total red look.
To jeden z ulubionych kolorów projektantów, dla swojej energii I seksualności. Idealny dla wszystkich kobiet, jasnych blondynek i ciemnych brunetek, rudych piękności (Tilda Swinton miała czerwoną sukienkę w filmie „Jestem miłością”). Dobrze komponuje się z bielą i czernią w klasycznym looku lub z beżem. Odmiany czerwonego obowiązują w stylu sportowym, czy marynarskim. Dom mody Valentino po raz kolejny w tym sezonie sięgnął po kolor czerwony, ich jesienna kolekcja to seria spodniumów, sukienek, płaszczy w najgorętszych odcieniach czerwieni. Amerykański projektant Micheal Kors też polubił ten kolor - zaprezentował czerwone sukienki z seksownymi dekoltami na plecach, także w wersji koronkowej. Kenzo zastosował czerwień w ubraniach całodziennych, zarówno w wersji dla niej, jak i dla niego. Czerwony musiał znaleźć się w kolekcjach jesiennych popularnych marek. Chociaż wydaje mi się, że w mniejszych lub większych ilościach pojawia się w każdym sezonie.
Czerwień nierozerwalnie związana jest z modą. Gwiazdy pozują na czerwonym dywanie w najsłynniejszych kreacjach, często w kolorze czerwonym. Wielbicielem czerwieni był Garavani Valentino. Do historii mody weszły czerwone kreacje, które stały się jego znakiem rozpoznawczym. Pożegnalny pokaz w 2008r. zakończył się kolumną modelek w czerwonych sukniach. Wielbiciele talentu Valentino mogą zobaczyć 50-letni dorobek kreatora „wchodząc” do wirtualnego muzeum „Valentino Garavani Virtual Museum”, mieści się w nim około 300 sukni, 5000 zdjęć, 95 nagrań z pokazów. Końcem listopada otwarto w muzeum V&A w Londynie wystawę poświęconej mistrzowi. Inny kreator wykorzystał kolor czerwony jako swój znak rozpoznawczy. Fashionistki na całym świecie marzą o słynnych szpilkach Louboutina z czerwoną podeszwą. Nosiła je Carrie w kultowym serialu „Sex in the city”. W ubiegłym roku świat mody podzielił się za ich sprawą. Szpilki z czerwoną podeszwą wypuścił dom mody YSL. Sprawa trafiła do sądu, który po kilku miesiącach przyznał prawo
Louboutinowi. Skorzystała z tego całego zamieszania znana z kopiowania popularna marka wypuszczając na rynek tańszą wersję szpilek z czerwoną podeszwą. Jak pokazuje powyższy przykład, kolor czerwony budzi emocje.
Czerwień obowiązuje w makijażu. Czerwone paznokcie i kultowa już czerwona szminka. Modę na czerwone usta wprowadziła Coco Chanel, dla wielu kobiet czerwona szminka stała się nr 1. Czerwone maki pojawiają się w perfumach Kenzo, a czerwone jabłko u Donny Karan. Ona też często sięga po wytrawną czerwień w swoich kolekcjach.
Poza modą czerwień pojawia się w dizajnie. Czerwone Ferrari, czerwona lodówka Smeg to kultowe przedmioty. Arne Jacobsen zaprojektował czerwoną kanapę Bocca w kształcie ust, a inspiracją był model sofy zaprojektowany przez Salvadora Dalego – Mae West Sofa. Święta są doskonałą okazją do zaprezentowania gorącego trendu tego sezonu.
Łukasz Jemioł - projektant mody, absolwent ASP w Łodzi, Wydział Tkaniny i Ubioru. Laureat głównych nagród najważniejszych konkursów dla projektantów - Złota Nitka, Oskary Fashion de Lux pret-a-porter, Moda Folk, dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia w dziedzinie sztuki i mody.