"Mamo, Tato, wolę wodę!"
We wrześniu rusza ogólnopolska kampania "Mamo, Tato, wolę wodę!", która ma przekonać rodziców i placówki edukacyjne do zastępowania w diecie dzieci napojów słodzonych - wodą
31.08.2009 | aktual.: 22.06.2010 17:46
We wrześniu rusza ogólnopolska kampania "Mamo, Tato, wolę wodę!", która ma przekonać rodziców i placówki edukacyjne do zastępowania w diecie dzieci napojów słodzonych - wodą. Zdaniem organizatorów akcji, taki wybór jest najzdrowszy, bo m.in. obniża ryzyko otyłości oraz próchnicy zębów.
Kampania ma objąć 110 tys. przedszkolaków i 165 tys. dzieci w wieku 7-9 lat. Organizatorzy zaplanowali przeprowadzenie cyklu lekcji w 1100 przedszkolach i 1100 szkołach w 40 miastach Polski. Dzieci będą mogły poznać zasady zdrowego odżywiania, dowiedzieć się więcej o właściwościach wody, jej pochodzeniu, zastosowaniach i o tym, jak ją oszczędzać.
Na jej inaugurację, która odbędzie się 5 września o godz. 11.00 w Złotych Tarasach w Warszawie, organizatorzy zapraszają dzieci z rodzicami.
"Prawidłowe żywienie to nie tylko regularne spożywanie w ciągu dnia 4-5 posiłków przez dziecko, ale także właściwy dobór produktów i potraw oraz zabezpieczenie odpowiedniej podaży płynów, w tym wody" - przypomniała dr hab. n. med. Halina Weker z Zakładu Żywienia Instytutu Matki i Dziecka. Woda jest niezbędna do właściwego funkcjonowania organizmu - reguluje temperaturę ciała, ciśnienie tętnicze, usuwa szkodliwe produkty przemiany materii i warunkuje naturalną odporność.
Według dr Agnieszki Jarosz z Centrum Promocji Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Instytutu Żywności i Żywienia, dziecko w wieku przedszkolnym i szkolnym powinno spożywać 1,3-1,5 litra płynów dziennie, a podczas upału czy wysiłku fizycznego - jeszcze więcej, bo traci wówczas wodę np. przez skórę i przez płuca. "Najlepiej, aby woda stanowiła większość spożywanych płynów, trzeba zastępować nią słodzone napoje. Woda to najbardziej naturalny i najzdrowszy płyn dla dzieci. nie zawiera bowiem pustych kalorii, co jest szczególnie ważne w dobie rosnących problemów z próchnicą, nadwagą i otyłością wśród najmłodszych"- powiedziała PAP specjalistka.
Jak dodała, dzieci przyzwyczajają się do słodkiego smaku i później nie chcą pić niczego innego. W ten sposób wyrabia się złe nawyki smakowe i żywieniowe.
"Poza tym, gdy dziecko pije słodkie napoje, to cały czas dostarcza sobie w jakiejś formie energię i potem nie chce jeść. Wtedy rodzice martwią się, że dziecku coś dolega, że jest niejadkiem, a ono po prostu otrzymało energię w postaci napojów" - wyjaśniła dr Jarosz.
Zdaniem Anny Kosk, psycholog i dyrektorki Przedszkola Integracyjnego nr 247 na warszawskim Żoliborzu, warto zachęcać dzieci do picia wody poprzez dobry przykład i zabawę. "Warto pokazywać wodę w wielu aspektach, ciekawym kontekście, mówić o tym, jakie znaczenie ma dla nas i otaczającego świata. Woda jest ciekawa, daje wiele możliwości, ma wiele zastosowań. Woda to także radość i zabawa, dlatego też edukacja najmłodszych powinna być z nią połączona" - uważa.
Organizatorem kampanii jest jedna z polskich firm produkujących wodę mineralną. Patronat merytoryczny nad akcją objęły Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Matki i Dziecka, a patronat honorowy nad akcją edukacyjną w szkołach i przedszkolach - Ministerstwo Zdrowia.(PAP)