Samo słuchanie muzyki to za mało. Jak ubierają się bywalcy letnich festiwali?

Sezon na muzyczne festiwale w pełni. Do września fani mogą brać udział w dziesiątkach imprez, na których występują największe gwiazdy polskiej i światowej sceny. Nieodłącznym atrybutem każdego festiwalowicza jest modny ubiór. Wyjątkowy muzyczny merch stworzyło Allegro.

Jak ubierają się bywalcy letnich festiwali? Jak ubierają się bywalcy letnich festiwali?
Źródło zdjęć: © materiały partnera | Allegro

Latem Polska festiwalami stoi. Niemal każde większe miasto organizuje muzyczne wydarzenie, które przyciąga fanów z całego kraju. Począwszy od czerwca i przez całe wakacje miłośnicy najróżniejszych brzmień i gatunków mogą wybierać spośród dziesiątek propozycji gromadzących widownię liczoną w setkach tysięcy. Mając wolny czas i – nie ukrywajmy – pewien zasób finansowy, całe lato możemy spędzić na podróżach po kraju i podziwianiu ulubionych artystów.

Muzyka i moda to jedność

Bo Polacy kochają słuchać muzyki na żywo. Jak wynika z najnowszego badania "Moda festiwalowa", przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Allegro, ponad 80 proc. rodaków uczestniczy w festiwalach muzycznych przynajmniej raz w roku. Koncerty stały się dla nas ważnym elementem życia kulturalnego – nie tylko łączą pokolenia, ale są impulsem do podróży po kraju. Aż 41 proc. festiwalowiczów wybiera wydarzenia w miastach innych niż te, w których mieszkają.

Moda to integralna część każdego muzycznego wydarzenia.
Moda to integralna część każdego muzycznego wydarzenia. © materiały partnera | Allegro

Dla wielu osób festiwale to nie tylko muzyka i sposób spędzania wolnego czasu, ale również okazja do wyrażenia swojej osobowości poprzez odpowiednio dobrane stylizacje. Moda stała się bowiem integralną częścią każdego muzycznego wydarzenia. Według przytoczonego badania blisko 3/4 uczestników przywiązuje wagę do swojego wyglądu podczas imprezy. Stylizacje szczególnie ważne są dla kobiet (24 proc.) oraz osób w wieku 35-49 lat (28 proc.).

Jak ubierają się festiwalowicze? 32 proc. ankietowanych stawia przede wszystkim na wygodę. Popularnością cieszą się style sportowy/streetwear (11 proc. wskazań) oraz zgodny z aktualnymi trendami (10 proc.). Wśród najmłodszej grupy wiekowej (16-24 lata) zauważalny jest powrót do estetyki lat 2000, czyli tzw. Y2K. Z kolei osoby w wieku 35-49 lat częściej preferują styl rockowy i grunge’owy.

Stylizacja? Na ostatnią chwilę i zakupy online

Mimo że dla większości uczestników wygląd na festiwalu ma znaczenie, dominują stylizacje przygotowywane na ostatnią chwilę lub zaledwie kilka dni wcześniej – łącznie aż 71 proc. respondentów wskazało te dwa warianty. Stylizacje planowane z większym wyprzedzeniem są znacznie rzadsze: tylko 11 proc. przygotowuje je z kilkutygodniowym, a 3 proc. z kilkumiesięcznym marginesem. Najwcześniej swoje stylizacje przygotowują młode osoby w wieku do 24 lat.

Modowe inspiracje czerpiemy głównie z mediów społecznościowych (24 proc.), zdjęć z innych festiwali (23 proc.), sklepów odzieżowych (20 proc.), a także od bliskich (18 proc.). Większość kompletuje swoje stylizacje w internecie – głównie w sklepach online (26 proc.) oraz na platformach sprzedażowych (25 proc.). Niemal co trzecia osoba wciąż wybiera sklepy stacjonarne (27 proc.). Dużym zainteresowaniem cieszy się moda vintage’owa – blisko co czwarty ankietowany korzysta z ogłoszeń w serwisach z drugiej ręki, a 16 proc. odwiedza stacjonarne second-handy.

Festiwalowicze sięgają po ubrania z limitowanych kolekcji.
Festiwalowicze sięgają po ubrania z limitowanych kolekcji. © materiały partnera | Allegro

Najpopularniejsze elementy festiwalowych stylizacji to wygodne buty sportowe (39 proc.), T-shirty z nadrukami (35 proc.) i okulary przeciwsłoneczne (31 proc.). Dla ankietowanych do 24. roku życia ważny jest również kolorowy makijaż (35 proc.). Co trzecia osoba sięga po ubrania z limitowanych kolekcji lub tworzonych we współpracy z artystami. Co ciekawe, jest to bardziej domena mężczyzn niż kobiet (35 proc. vs 31 proc.).

Festiwalowe T-shirty od wyjątkowych artystów

Festiwalowo-modowe trendy dostrzegło Allegro i stworzyło w tym roku wyjątkową kolekcję. Największa polska platforma zakupowa do współpracy przy specjalnym merchu zaprosiła cenionych artystów: Braci Kacperczyk oraz Paulinę Przybysz. Dane Allegro pokazują, że już co trzecia osoba jest zainteresowana ubraniami tworzonymi przez popularnych muzyków.

Artyści zaprojektowali dwa limitowane T-shirty, które nie tylko łączą świat muzyki z modą, dając wyraz wolności, kreatywności i artystycznej duszy, ale też odpowiadają na oczekiwania festiwalowiczów, którzy stawiają przede wszystkim na wygodę.

Co inspirowało artystów przy tworzeniu festiwalowych t-shirtów?

- Koszulka zaprasza do słuchania mojego utworu "Whiplash", czyli piosenki, która igra z poczuciem czasu: w muzyce, w relacji, w życiu. To "współczesna poezja", w której metaforami są anglicyzmy z języka festiwalowego. Cytat, będący centrum koszulki, stanowi backstage emocji wspomnianego utworu. Moda? Dla mnie to przedłużenie komunikatu: Możesz powiedzieć coś ważnego, zanim jeszcze otworzysz usta – wyjaśnia Paulina Przybysz.

- Naszą największą inspiracją są fani. To dzięki nim w naturalny sposób w naszych głowach powstało hasło "WSZYSCY JESTEŚMY KACPERCZYK", a wspólnie stworzony merch jest na to najlepszym dowodem – podkreślają Bracia Kacperczyk.

Limitowana kolekcja dostępna będzie w drugiej połowie lipca wyłącznie na platformie Allegro.

Wybierasz się na festiwal? Szeroki wybór modowych inspiracji z szybką dostawą znajdziesz tutaj.

Płatna współpraca z marką Allegro
Źródło artykułu: WP Kobieta

Wybrane dla Ciebie

"Singapurski pocałunek" zna niewiele osób. Na czym polega?
"Singapurski pocałunek" zna niewiele osób. Na czym polega?
Jak często powinniśmy się kąpać? Lekarka stawia sprawę jasno
Jak często powinniśmy się kąpać? Lekarka stawia sprawę jasno
Zajadasz się ziemniakami? Tak podane mogą ci zaszkodzić
Zajadasz się ziemniakami? Tak podane mogą ci zaszkodzić
Pokazała córki. Tak wyglądają nastolatki
Pokazała córki. Tak wyglądają nastolatki
Trendy prosto z Mediolanu. Oto co będziemy nosić już wiosną
Trendy prosto z Mediolanu. Oto co będziemy nosić już wiosną
Leśnik zdążył to nagrać. "Tylko dla ludzi o mocnych nerwach"
Leśnik zdążył to nagrać. "Tylko dla ludzi o mocnych nerwach"
Tak wystroiła się do TVN-u. Mikroszorty to dopiero początek
Tak wystroiła się do TVN-u. Mikroszorty to dopiero początek
Jej dziadkowie mieszkali w Polsce. Tak brzmi jej prawdziwe nazwisko
Jej dziadkowie mieszkali w Polsce. Tak brzmi jej prawdziwe nazwisko
Rozwiodła się po 14 latach. "Najpierw się leży na podłodze"
Rozwiodła się po 14 latach. "Najpierw się leży na podłodze"
Jesienią zaleją ulice. "Krowia" kurtka w stylu Bołądź robi furorę
Jesienią zaleją ulice. "Krowia" kurtka w stylu Bołądź robi furorę
"Puszczę go w skarpetach". O relacji z byłym mężem mówi jednoznacznie
"Puszczę go w skarpetach". O relacji z byłym mężem mówi jednoznacznie
Masturdating robi furorę. Nie tylko single są zachwyceni
Masturdating robi furorę. Nie tylko single są zachwyceni
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Kobieta