Samo słuchanie muzyki to za mało. Jak ubierają się bywalcy letnich festiwali?
Sezon na muzyczne festiwale w pełni. Do września fani mogą brać udział w dziesiątkach imprez, na których występują największe gwiazdy polskiej i światowej sceny. Nieodłącznym atrybutem każdego festiwalowicza jest modny ubiór. Wyjątkowy muzyczny merch stworzyło Allegro.
Latem Polska festiwalami stoi. Niemal każde większe miasto organizuje muzyczne wydarzenie, które przyciąga fanów z całego kraju. Począwszy od czerwca i przez całe wakacje miłośnicy najróżniejszych brzmień i gatunków mogą wybierać spośród dziesiątek propozycji gromadzących widownię liczoną w setkach tysięcy. Mając wolny czas i – nie ukrywajmy – pewien zasób finansowy, całe lato możemy spędzić na podróżach po kraju i podziwianiu ulubionych artystów.
Muzyka i moda to jedność
Bo Polacy kochają słuchać muzyki na żywo. Jak wynika z najnowszego badania "Moda festiwalowa", przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Allegro, ponad 80 proc. rodaków uczestniczy w festiwalach muzycznych przynajmniej raz w roku. Koncerty stały się dla nas ważnym elementem życia kulturalnego – nie tylko łączą pokolenia, ale są impulsem do podróży po kraju. Aż 41 proc. festiwalowiczów wybiera wydarzenia w miastach innych niż te, w których mieszkają.
Dla wielu osób festiwale to nie tylko muzyka i sposób spędzania wolnego czasu, ale również okazja do wyrażenia swojej osobowości poprzez odpowiednio dobrane stylizacje. Moda stała się bowiem integralną częścią każdego muzycznego wydarzenia. Według przytoczonego badania blisko 3/4 uczestników przywiązuje wagę do swojego wyglądu podczas imprezy. Stylizacje szczególnie ważne są dla kobiet (24 proc.) oraz osób w wieku 35-49 lat (28 proc.).
Jak ubierają się festiwalowicze? 32 proc. ankietowanych stawia przede wszystkim na wygodę. Popularnością cieszą się style sportowy/streetwear (11 proc. wskazań) oraz zgodny z aktualnymi trendami (10 proc.). Wśród najmłodszej grupy wiekowej (16-24 lata) zauważalny jest powrót do estetyki lat 2000, czyli tzw. Y2K. Z kolei osoby w wieku 35-49 lat częściej preferują styl rockowy i grunge’owy.
Stylizacja? Na ostatnią chwilę i zakupy online
Mimo że dla większości uczestników wygląd na festiwalu ma znaczenie, dominują stylizacje przygotowywane na ostatnią chwilę lub zaledwie kilka dni wcześniej – łącznie aż 71 proc. respondentów wskazało te dwa warianty. Stylizacje planowane z większym wyprzedzeniem są znacznie rzadsze: tylko 11 proc. przygotowuje je z kilkutygodniowym, a 3 proc. z kilkumiesięcznym marginesem. Najwcześniej swoje stylizacje przygotowują młode osoby w wieku do 24 lat.
Modowe inspiracje czerpiemy głównie z mediów społecznościowych (24 proc.), zdjęć z innych festiwali (23 proc.), sklepów odzieżowych (20 proc.), a także od bliskich (18 proc.). Większość kompletuje swoje stylizacje w internecie – głównie w sklepach online (26 proc.) oraz na platformach sprzedażowych (25 proc.). Niemal co trzecia osoba wciąż wybiera sklepy stacjonarne (27 proc.). Dużym zainteresowaniem cieszy się moda vintage’owa – blisko co czwarty ankietowany korzysta z ogłoszeń w serwisach z drugiej ręki, a 16 proc. odwiedza stacjonarne second-handy.
Najpopularniejsze elementy festiwalowych stylizacji to wygodne buty sportowe (39 proc.), T-shirty z nadrukami (35 proc.) i okulary przeciwsłoneczne (31 proc.). Dla ankietowanych do 24. roku życia ważny jest również kolorowy makijaż (35 proc.). Co trzecia osoba sięga po ubrania z limitowanych kolekcji lub tworzonych we współpracy z artystami. Co ciekawe, jest to bardziej domena mężczyzn niż kobiet (35 proc. vs 31 proc.).
Festiwalowe T-shirty od wyjątkowych artystów
Festiwalowo-modowe trendy dostrzegło Allegro i stworzyło w tym roku wyjątkową kolekcję. Największa polska platforma zakupowa do współpracy przy specjalnym merchu zaprosiła cenionych artystów: Braci Kacperczyk oraz Paulinę Przybysz. Dane Allegro pokazują, że już co trzecia osoba jest zainteresowana ubraniami tworzonymi przez popularnych muzyków.
Artyści zaprojektowali dwa limitowane T-shirty, które nie tylko łączą świat muzyki z modą, dając wyraz wolności, kreatywności i artystycznej duszy, ale też odpowiadają na oczekiwania festiwalowiczów, którzy stawiają przede wszystkim na wygodę.
Co inspirowało artystów przy tworzeniu festiwalowych t-shirtów?
- Koszulka zaprasza do słuchania mojego utworu "Whiplash", czyli piosenki, która igra z poczuciem czasu: w muzyce, w relacji, w życiu. To "współczesna poezja", w której metaforami są anglicyzmy z języka festiwalowego. Cytat, będący centrum koszulki, stanowi backstage emocji wspomnianego utworu. Moda? Dla mnie to przedłużenie komunikatu: Możesz powiedzieć coś ważnego, zanim jeszcze otworzysz usta – wyjaśnia Paulina Przybysz.
- Naszą największą inspiracją są fani. To dzięki nim w naturalny sposób w naszych głowach powstało hasło "WSZYSCY JESTEŚMY KACPERCZYK", a wspólnie stworzony merch jest na to najlepszym dowodem – podkreślają Bracia Kacperczyk.
Limitowana kolekcja dostępna będzie w drugiej połowie lipca wyłącznie na platformie Allegro.
Wybierasz się na festiwal? Szeroki wybór modowych inspiracji z szybką dostawą znajdziesz tutaj.