Przyzwyczailiśmy się do tego, że to tabloidy robią z gwiazd i przy okazji czytelników balona publikując wyssane z palca informacje. Tym razem jednak los się na nich zemścił. Ten „los” nazywa się Chris Atkins i jest reżyserem filmu dokumentalnego „Starsuckers”, który opowiada o tym jak działa plotkarska prasa.
Przyzwyczailiśmy się do tego, że to tabloidy robią z gwiazd i przy okazji czytelników balona publikując wyssane z palca informacje. Tym razem jednak los się na nich zemścił. Ten „los” nazywa się Chris Atkins i jest reżyserem filmu dokumentalnego „Starsuckers”, który opowiada o tym jak działa plotkarska prasa.
Źródło: PAP
Zrobili tabloidy w konia!
W ramach pracy nad filmem Atkins postanowił przeprowadzić eksperyment. Wymyślał nieustannie fałszywe historie o gwiazdach showbiznesu, które sprzedawał potem brukowcom. A te beztrosko kupowały jego „fantazje” i publikowały bez sprawdzania faktów.
Zrobili tabloidy w konia!
Przez wiele miesięcy Atkins i jego współpracownicy, podszywając się pod świadków rzekomych wydarzeń z udziałem gwiazd, dostarczali tabloidom zmyślone wiadomości. Historia o tym, że piosenkarce Amy Winehouse zapaliły się włosy, a także inne sensacje dotyczące m.in. byłego męża Madonny Guya Ritchiego czy córki Boba Geldofa - Pixie, były wymysłem ekipy.
Zrobili tabloidy w konia!
Pierwszy „nius”, jaki udało się z sukcesem sprzedać ekipie Atkinsa, to sfabrykowana historia o kanadyjskiej gwiazdce pop, Avril Lavigne, która według ich relacji, balowała w nocnym klubie, po czym zasnęła przy stole.
Zrobili tabloidy w konia!
- Chciałem pokazać, że dziennikarstwo na temat celebrytów jest nonsensem i że zaraziło ono wszystkie rodzaje dziennikarstwa - powiedział Atkins dziennikowi "Guardian", wyjaśniając pomysł filmu "Starsuckers", który będzie pokazany na Londyńskim Festiwalu Filmowym.
Zrobili tabloidy w konia!
Historie były celowo przejaskrawione, a do ich weryfikacji wystarczyłby telefon do gwiazdy lub jej agenta - zauważył reżyser. - Staraliśmy się wymyślić rzeczy, których nie wydrukują i kilka razy nam się udało, ale większość rzeczy wydrukowali.
Zrobili tabloidy w konia!
Reżyser dzwoniąc do gazet przedstawiał się jako osoba pracująca w administracji nieistniejącej kliniki chirurgii plastycznej. Oferował atrakcyjne i poufne informacje o takich gwiazdach jak Hugh Grant czy były mąż Madonny, Guy Ritchie. Tylko trzech dziennikarzy, z którymi się kontaktował stwierdziło, że chciałoby zweryfikować podane informacje przed ich publikacją.
Zrobili tabloidy w konia!
W jego ocenie najbardziej niepokojące było to, że po publikacji przez gazety fałszywe wiadomości "jak pożar" szerzyły się w internecie. Czasami też pojawiały się z dalszymi szczegółami, które - jak sądzi reżyser - były dodawane przez dziennikarzy.
Zrobili tabloidy w konia!
- W ten sposób pokazujemy publiczności co dzieje się za kulisami historii, za które płacą każdego dnia – mówi Atkins. Jego wymysły kupiły m.in. The Sun, Daily Express, Daily Mirror i Daily Star.
Zrobili tabloidy w konia!
Reżyser podkreślił, że jego współpracownicy nie przyjęli wynagrodzenia od redakcji tabloidów. Zauważył przy tym, że sprzedaż prasie fałszywych historii mogłaby być łatwym źródłem zarobku w czasach kryzysu. Na dowód podał informację, że jedna z gazet zaoferowała mu 3 tysiące funtów za każdą podaną przez niego informację, którą zdecydują się wydrukować.