ycipk-1ek43b
Jak pokonać jesienną senność

Jak pokonać jesienną senność

Z trudem wstajesz z łóżka, smutki zagryzasz czekoladą, a w głęboki sen zapadasz już o osiemnastej? Radzimy, jak dotrwać do lata bez dodatkowych kilogramów i z uśmiechem na twarzy.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
ycipk-1ek43b

Z trudem wstajesz z łóżka, smutki zagryzasz czekoladą, a w głęboki sen zapadasz już o osiemnastej? Radzimy, jak dotrwać do lata bez dodatkowych kilogramów i z uśmiechem na twarzy.

Światło słoneczne reguluje zegar biologiczny każdego z nas. To dzięki niemu organizm odróżnia dzień od nocy, a także wie, kiedy odpoczywać, a kiedy wzmagać swoją aktywność. Gdy światła jest za mało, układ hormonalny może funkcjonować nieprawidłowo. U osób wyjątkowo podatnych zegar biologiczny może ulec całkowitemu rozregulowaniu.

ycipk-1ek43b

- Jesienią natężenie światła jest niższe niż latem. Ma to wpływ na pracę naszego układu hormonalnego - wyjaśnia mgr farmacji Agnieszka Urbaniak, z apteki internetowej Wapteka.pl. - W okresie jesienno-zimowym produkujemy mniej serotoniny uznawanej za hormon szczęścia. Wzrasta natomiast poziom melatoniny odpowiedzialnej za uczucie senności – dodaje.

Melatonina

Hormon ten powstaje w szyszynce, małym gruczole umiejscowionym między półkulami mózgu. Szyszynka ma bezpośrednie połączenie z siatkówką oczu, dlatego ilość wyprodukowanej melatoniny zależy bezpośrednio od ilości światła, która „wpadnie” do oka. Im go mniej, tym więcej melatoniny krąży w naszym krwioobiegu.

- Wieczorem i w nocy produkujemy dziesięć razy więcej hormonu snu niż w ciągu dnia. To dzięki niemu możemy spokojnie spać – tłumaczy Agnieszka Urbaniak.

ycipk-1ek43b

W walce z sennością i osłabieniem pomaga dieta bogata w witaminy i minerały. Jesienna melancholia może wynikać z niedoborów witamin z grupy B, które znajdziemy m.in. w orzechach i nabiale, a także z niedoborów potasu i magnezu. Poza zdrową i zróżnicowaną dietą, w okresie jesienno-zimowym warto, zwłaszcza najmłodszym, podawać suplementy diety. Tabletki tego typu (np. Centrum Junior) zawierają witaminy z grupy B, potas a także A, E, C i D. Taki kompleks witamin nie tylko pomaga w przezwyciężeniu jesiennej senności, ale podnosi także odporność i wspomaga funkcjonowanie układu immunologicznego.

Serotonina

Serotonina to hormon, który poprawia nastrój, podtrzymuje dobry stan psychiczny i zapewnia spokojny sen. Jego źródłem są sery żółte, twaróg, produkty zbożowe, owoce i orzechy.

- Do powstania serotoniny potrzeba także witamin C i D. Źródłem witaminy C są warzywa i owoce, natomiast do powstania witaminy D niezbędne jest światło słoneczne – mówi Agnieszka Urbaniak. - Dlatego tak ważne jest, aby jesienią w pogodne dni przebywać jak najczęściej na świeżym powietrzu - warto gromadzić zapasy witaminy D na zimę.

ycipk-1ek43b

Witaminę C - niezbędną do wytworzenia serotoniny - można także przyjmować w postaci syropu. Dla dzieci dobrym rozwiązaniem jest syrop Bioaron C, który zawiera nie tylko witaminę C, ale także wyciąg z aronii, dzięki któremu syrop pobudza również apetyt.

- Do zamiany witamin D i C w hormon szczęścia, czyli serotoninę, organizm potrzebuje węglowodanów – dodaje farmaceutka. Stres zmniejsza produkcję serotoniny, dlatego po doświadczeniu nieprzyjemnej sytuacji często mamy ochotę na coś słodkiego. Organizm potrzebuje po prostu paliwa, aby uzupełnić deficyt tego hormonu.

Należy jednak pamiętać o tym, że czekoladki, batoniki czy ciasteczka to rozwiązanie tymczasowe. Po takim zastrzyku węglowodanów następuje ich szybkie spalenie i organizm szybko upomni się o kolejną dawkę. Zajadanie stresu i złego samopoczucia batonikami to prosta droga do otyłości.

Zdrowe przekąski i kolory

ycipk-1ek43b

W chwilach słabości, gdy czujemy się senni lub mamy ochotę na coś słodkiego, można sięgnąć po sezonowe owoce - śliwki, gruszki czy jabłka. Dobre są też orzechy (najlepiej nerkowca), które zawierają składniki wykorzystywane do tworzenia serotoniny w organizmie.

- Poza odpowiednią dietą bogatą w witaminy i minerały można wykorzystywać także aromaterapię, dbać o kolorowy wystrój mieszkania, pielęgnować życie towarzyskie i nie stronić od wysiłku fizycznego – przekonuje Agnieszka Urbaniak.

Jesienią warto też dodawać do potraw rozgrzewające przyprawy, takie jak chili czy pieprz cayenne. Powodują one wzmożone wydzielanie endorfin, które oddziałują na obszary mózgu odpowiedzialne za odczuwanie przyjemności.

(gabi),kobieta.wp.pl

ycipk-1ek43b

ZOBACZ TAKŻE:

Jak pokonać jesienną depresję?

POLECAMY:

* To przez tłuszcze jesteś senna*

* Życie bez migreny? To byłoby piękne*

* Gdy sen nie jest zdrowiem*

* Sny, które budzą*

Polub WP Kobieta
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-1ek43b

ycipk-1ek43b
ycipk-1ek43b