FitnessSłodkie napoje grożą cukrzycą

Słodkie napoje grożą cukrzycą

Słodkie napoje grożą cukrzycą
Źródło zdjęć: © 123RF

25.04.2013 14:31

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Picie więcej niż jednej puszki słodzonych napojów dziennie może być związane z ryzykiem zachorowania na cukrzycę - sugeruje europejskie badanie, o którym informuje magazyn "Diabetologia".

Picie więcej niż jednej puszki słodzonych napojów dziennie może być związane z ryzykiem zachorowania na cukrzycę - sugeruje europejskie badanie, o którym informuje magazyn "Diabetologia".

Puszka dziennie zwiększa ryzyko choroby o około jedną piątą w porównaniu ze spożywaniem takich napojów raz na miesiąc lub rzadziej - alarmują badacze m.in. z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch i Francji.

W ramach szeroko zakrojonego badania, analizującego powiązania między dietą a nowotworami, o nawyki żywieniowe zapytano 350 tys. osób.

Okazało się, że spożycie soków nie korelowało z występowaniem cukrzycy typu 2. Zaobserwowano natomiast związek między sztucznie słodzonymi napojami, a jej występowaniem, ale znikał on po wzięciu pod uwagę współczynnika masy ciała BMI (ang. body mass index). Z kolei powiązanie między słodzonymi cukrem napojami a chorobą utrzymywało się, nawet kiedy BMI brano pod uwagę. Oznacza to, że zwiększone ryzyko cukrzycy nie wynika jedynie z dodatkowych kalorii - zauważył w rozmowie z BBC News dr Matthew Hobbs, szef działu badań w organizacji charytatywnej zajmującej się problemem cukrzycy Diabetes UK.

Zdaniem badaczy z uwagi na wzrost spożycia powinno się więcej mówić o efektach zdrowotnych wynikających z picia słodzonych napojów.

"Słodzone napoje są tylko jednym z potencjalnych czynników ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2, zatem skoro możemy je łatwo wyeliminować, rezygnując z nich na rzecz dietetycznych lub wcale - ma to sens" - powiedział prof. Patrick Wolfe z University College London, który nie brał udziału w badaniach.

mrt/ agt/ (PAP)

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także