Trwa ładowanie...

7 tajników hartowania

Jesień nie jest jeszcze słotna i zimna, ale poranki są już coraz chłodniejsze, a dni coraz krótsze To znak, że nadchodzi czas kaszlu, kataru i przeziębień, które często ciągną się przez całe miesiące. Tymczasem dolegliwości tych można uniknąć, jeśli odpowiednio przygotujemy nasz organizm i wzmocnimy naszą odporność. Oto 7 tajników hartowania. Dowiedz się, jak nie dać się jesiennym infekcjom.

Share
7 tajników hartowania
Źródło: sxc.hu
d4fbrfq

Jesień nie jest jeszcze słotna i zimna, ale poranki są już coraz chłodniejsze, a dni coraz krótsze To znak, że nadchodzi czas kaszlu, kataru i przeziębień, które często ciągną się przez całe miesiące. Tymczasem dolegliwości tych można uniknąć, jeśli odpowiednio przygotujemy nasz organizm i wzmocnimy naszą odporność. Oto 7 tajników hartowania. Dowiedz się, jak nie dać się jesiennym infekcjom.

Hartowanie to wystawianie na próbę sił obronnych organizmu. Należy zaczynać je ostrożnie i stopniowo, aby organizm miał szansę się przyzwyczaić. Nie wystarczy hartować się raz w miesiącu czy raz na pół roku. Aby uodpornić się na przeziębienia, zabiegi powinny być prowadzone systematycznie, a wtedy nasza odporność wzrośnie.

Zimna woda zdrowia doda

Zimna woda pobudza pracę serca, poprawia krążenie i ukrwienie tkanek. Hartowanie organizmu możesz przeprowadzić rano, gdy wstaniesz z ciepłego łóżka. Strumieniem zimnej wody polewaj ciało zaczynając stopniowo od stóp w górę. Możesz stosować prysznic naprzemienny: raz zimną, raz ciepłą wodą, przy czym ostatnim powinien być zimny. Gdy skończysz, wróć jeszcze na kilka minut do łóżka, aby się rozgrzać. Zamiast natrysku możesz masować ciało szorstką gąbką i jednocześnie polewać je zimną wodą. Zaczynamy zawsze od prawej do lewej strony, od nóg w górę, a na koniec wycieramy się energicznie ręcznikiem. Najlepiej powtarzać czynność rano i wieczorem. Z intensywnego schładzania się powinny zrezygnować osoby z chorobą wieńcową, nadciśnieniem czy nerwicą.

d4fbrfq

Ruch na co dzień

Podstawą hartowania jest termoregulacja. Proces ten wspomaga ruch na świeżym powietrzu, który pobudza układ odpornościowy do produkcji białych ciałek. Wybór form ruchu jest bardzo duży, począwszy od spacerów, poprzez gry i zabawy aż do różnych sportów włącznie (np. jogging, jazda na rowerze). Wychodź z domu codziennie, bez względu na pogodę, nawet w pochmurny i deszczowy dzień. Intensywny spacer w różnych warunkach pogodowych wyrabia również odporność na trudy i hartuje organizm. Nie forsuj się jednak, gdyż zbyt intensywny wysiłek osłabia układ odpornościowy, a wtedy łatwiej o infekcję.

d4fbrfq

Sauna buduje odporność

Szwedzcy naukowcy stwierdzili, że osoby, które chodzą do sauny dwa razy w tygodniu, są odporne na zakażenie wirusami. Zmiany temperatur ćwiczą układ krążenia i oddechowy. Sauna pielęgnuje skórę, relaksuje po wysiłku fizycznym, podnosi odporność. W tym celu należy chodzić do niej regularnie przez kilka miesięcy, 1-2 razy w tygodniu, zaczynając wczesną jesienią, zanim zacznie się sezon infekcji.

Hartuj się powietrzem

Hartujące działanie powietrza zależy od różnicy między temperaturami powietrza i ciała człowieka. Przebywaj na świeżym powietrzu codziennie, nawet przez kilkanaście minut. Zamiast jazdy zatłoczonym tramwajem, wybierz energiczny marsz. Już krótki spacer, nawet w zimie, doskonale wpływa na nas. Niezależnie od pogody często wietrz mieszkanie i miejsce pracy. W miarę możliwości śpij przy otwartym oknie.

Dieta na zdrowie

W twojej codziennej powinny znaleźć się warzywa i owoce, które są bogatym źródłem tzw. antyoksydantów (przeciwutleniaczy). Te walczą z wolnymi rodnikami i jednocześnie sprzyjają naszej odporności. Twoi sprzymierzeńcy to marchew, szpinak, brokuły, pomidory, papryka (zwłaszcza czerwona), cytrusy oraz porzeczki i truskawki (także mrożone). Musisz polubić czosnek i cebulę, które mobilizują układ odpornościowy i działają bakteriobójczo.

Uśmiechaj się

Istnieją połączenia między układem odpornościowym i nerwowym, a więc staraj się często uśmiechać. Śmiech pobudza wytwarzanie ciał odpornościowych i zwiększa wydzielanie endorfin - substancji poprawiających nastrój.

mpi/(kg)

Oceń jakość artykułu:
Zależy nam na podnoszeniu jakości naszego dziennikarstwa. Twoja opinia jest dla nas ważna!
d4fbrfq

Podziel się opinią

Share

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4fbrfq
d4fbrfq