Ponad 30% Polaków stawia na partnerstwo w rodzinie

Ponad 30% Polaków stawia na partnerstwo w rodzinie

Ponad 30% Polaków stawia na partnerstwo w rodzinie
Źródło zdjęć: © Jupiterimages
28.11.2007 10:26, aktualizacja: 30.05.2010 12:07

Ponad 30 proc. Polaków uważa, że
partnerstwo w związku przynosi wiele korzyści - poprawia relacje w
rodzinie, zwiększa trwałość związku i korzystnie wpływa na rozwój
dzieci - mówiła psycholog dr Katarzyna Korpolewska podczas
wtorkowego spotkania, które odbyło się w Warszawie z okazji
obchodów Dnia Partnerstwa.

Ponad 30 proc. Polaków uważa, że partnerstwo w związku przynosi wiele korzyści - poprawia relacje w rodzinie, zwiększa trwałość związku i korzystnie wpływa na rozwój dzieci - mówiła psycholog dr Katarzyna Korpolewska podczas wtorkowego spotkania, które odbyło się w Warszawie z okazji obchodów Dnia Partnerstwa.

Został on zorganizowany w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej "Partnerska Rodzina". Na potrzeby kampanii w listopadzie 2007 r. TNS OBOP przeprowadził sondaż pt.: "Polacy o relacjach partnerskich w związkach".

Partnerstwo dla jakości

Wynika z niego, że 36 proc. Polaków uważa, iż relacje partnerskie poprawiają jakość i trwałość związku, podkreślała dr Korpolewska. Co czwarty badany uważa, że partnerstwo korzystnie wpływa na aktywność zawodową, również kobiet, a co piąty, że mężczyźni mogą czerpać większą satysfakcję w zaangażowanie w życie rodzinne.

"Respondenci wskazywali też, że partnerstwo między rodzicami jest dobre dla rozwoju intelektualnego dzieci i poprawia poczucie bezpieczeństwa w związku. Partnerzy czują się bezpieczniej, gdy wiedzą, że wzajemnie mogą na siebie liczyć" - powiedziała psycholog. Polacy wymieniali też dwie główne przyczyny, które - według nich - utrudniają rozwój relacji partnerskich. Jedna trzecia wskazała, że jest to przyzwyczajenie do tradycyjnego podziału obowiązków, przy czym częściej uważają tak kobiety.

Groźne stereotypy

Natomiast jedna czwarta uznała, że ważną przeszkodą na drodze do partnerstwa są stereotypy dotyczące podziału ról w związkach. Na przykład 31 proc. badanych uważa, że rola mężczyzny w rodzinie ogranicza się do zapewniania jej członkom dobrych warunków materialnych, natomiast prowadzeniem domu i wychowaniem dzieci powinna się zajmować kobieta.

Mężczyzna a życie rodzinne

17 proc. Polaków przyznało też, że jedną z barier w rozwoju partnerstwa jest brak akceptacji społecznej dla pełnego angażowania się mężczyzn w życie rodzinne. Mężczyźni przyznają np., że nie wykonują prac domowych, bo jest w tym coś niemęskiego.

"Ale obciążenie stereotypami dotyczy również kobiet, które nie pozwalają mężczyźnie wykonywać pewnych czynności, dla świętego spokoju, czy dlatego, że boją się, iż będą musiały po nim poprawiać" - zaznaczyła psycholog społeczna Agnieszka Nowakowska. W sondażu 14 proc. Polaków uznało, że takie zachowania są barierą na drodze do partnerstwa.

"Przeprowadzone badania pokazują, że z jednej strony Polacy widzą konieczność zmian w obowiązującym modelu związku, a z drugiej zmagają się z żywymi od setek lat stereotypami, które partnerstwo ograniczają" - powiedziała koordynator kampanii "Partnerska Rodzina" Anna Augustyn. Dlatego, zdaniem dr Korpolewskiej, otwarcie się Polaków na partnerstwo w związku będzie wymagało zmiany postaw. "W ostatnim czasie coraz bardziej wzrasta świadomość znaczenia partnerstwa w związkach. Z jednej strony kobiety chcą się rozwijać, chcą być aktywne zawodowo. Z drugiej, mężczyźni chcą być pełnoprawnymi członkami rodziny, chcą towarzyszyć przy narodzinach dziecka, brać udział w jego wychowywaniu. Nie chcą być już tylko figurantami" - podkreśliła psycholog.

Promocja partnerstwa

Promocji partnerstwa w społeczeństwie ma m.in. służyć kampania "Partnerska Rodzina", która jest częścią większego projektu pt.: "Elastyczny Pracownik - Partnerska Rodzina", realizowanego przez Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Białymstoku w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.

Jej celem jest zwiększenie zaangażowania mężczyzn w życie rodzinne, promowanie partnerskich związków, poprawa sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez stworzenie warunków umożliwiających godzenie życia zawodowego z rodzinnym. Kampania jest skierowana do rodziców spodziewających się dziecka oraz rodziców dzieci w wieku do siedmiu lat. "Chcemy, by młodzi rodzice mogli godzić pracę z życiem rodzinnym i czerpać z niej radość" - podsumowała kierująca projektem dr Cecylia Sadowska-Snarska.

Na konferencji zaprezentowano również teledysk do piosenki promującej akcję zatytułowanej "Dwoje", do słów Jacka Cygana i muzyki Adama Sztaby. Teledysk wyreżyserował Andrzej Nejman. Wszyscy artyści byli obecni na spotkaniu. (PAP) jjj/ abe/

Źródło artykułu:PAP