Torby hity, torby mity
Najbardziej pożądane markowe torby, które zapisały się w modzie. Oznaczają styl i luksus.
11.12.2007 | aktual.: 29.05.2010 11:23
Najbardziej pożądane markowe torby, które zapisały się w modzie. Oznaczają styl i luksus.
Chanel
Wszystkie "chanelki" są rozpoznawalne na pierwszy rzut oka: mają charakterystyczne pikowanie, łańcuszek przeplatany skórą oraz logo z podwójnym "C".
Absolutna klasyka to model "Chanel 2.55, czyli prostokątna koperta z mięciutkiej, jagnięcej, pikowanej skóry, na długim łańcuszku, z przeplecionym skórzanym paskiem oraz z logo (skrzyżowane "C") na zapięciu. Tę torebkę wylansowała Coco Chanel w lutym 1955 r., początkowo miała się ona nazywać "Le Classique", ale w końcu model został ochrzczony datą narodzin: czyli 2.55.
Z myślą o wygodzie, Mademoiselle jako pierwsza zaprojektowała torebkę na ramię (długi pasek ściągnęła z torby wojskowej). Wnętrze poleciła wykończyć czerwoną skórą, żeby dobrze było widać zawartość (w czarnych czeluściach zawsze szukamy kluczy czy szminki), no i dodała praktyczną kieszonkę zamkniętą na suwak.
Pierwsze torebki pojawiły się w ulubionych przez Coco kolorach: czarnym, beżu, granacie, brązowym. Obecnie model 2.55 jest produkowany nie tylko ze skóry, lecz także z tweedu, satyny, dżinsu i rafii, choć oczywiście największe wzięcie ma wersja skórzana. Na wykonanie torebki Chanel potrzeba aż 180 operacji, najwięcej czasu zabiera pikowanie. Chanelka 2.55 znajduje się ciągle w sprzedaży jako klasyka marki i ma tysiące fanek. Cena skórzanej torebki to około 1200 euro. Uwaga! Każda oryginalna torba Chanel ma wydrukowany w kieszonce numer identyfikacyjny. Dior
Torba "Lady Dior". Model powstał w 1995 roku: ma kształt trapezu i krótkie sztywne rączki ozdobione breloczkami z liter "D.I.O.R.". Prototyp wykonano z jagnięcej skóry przepikowanej jak plecionka na krzesłach używanych niegdyś przez monsieur Diora.
Taką właśnie czarną torebkę ofiarowała pani prezydentowa Bernardette Chirac księżnej Dianie podczas jej oficjalnej wizyty w Paryżu. Lady Di od razu zakochała się w torbie Diora i już się z nią nie rozstawała, stając się jej najlepszą ambasadorką. Zdjęcia księżnej z torebką od Diora w ręku obiegły cały świat, co spowodowało szał zamówień na ten model, który oczywiście został nazwany "Lady Dior". W ciągu kilku miesięcy sprzedano 200 tysięcy egzemplarzy.
"Lady Dior" jest ciągle bestsellerem w butikach Diora na całym świecie. Do wyboru, w różnych wielkościach i wersjach: ze skóry jagnięcej, ze skóry lakierowanej, z mikrofazy, z dżinsu, z satyny, z krokodyla, a ostatnio również z plecionej skórki imitującej siedzenie krzeseł z salonów Diora. Najtańszy model z nylonu kosztuje około 600 euro; średni rozmiar ze skóry - 1200 euro, z plecionej skórki - 1850 euro, najdroższy z krokodyla - 7500 euro. Louis Vuitton
Ta nobliwa francuska firma kaletnicza (rok założenia 1853) od początku specjalizowała się w luksusowych walizach oraz torbach podróżnych, tylko wielcy i możni tego świata podróżowali i podróżują z bagażem od Vuittona. Obecnie marka słynie również z toreb, które od razu stają się bestsellerami. Nic więc dziwnego, że jeśli klientki marzą o torebce z monogramem L.V., równocześnie rosną apetyty fałszerzy. Bo Louis Vuitton jest najbardziej podrabianą marką na świecie.
Charakterystycznym znakiem markowym Vuittona jest szachownica drukowana na impregnowanym płótnie naciąganym na skórę: ten beżowo-brązowy motyw firma opatentowała w 1888 roku. Podobnie, jeszcze pod koniec XIX wieku, wprowadziła swój monogram (zaczęło się od stempla odciskanego na bagażach klientów); powód był prozaiczny - zapobieżenie fałszowaniu wyrobów. No i tak narodził się stylowy monogram, który ma teraz swoją cenę.
Do dzisiaj najbardziej popularna wersja monogramu L.V. drukowanego na przemian z koniczynką występuje w kolorze beżowym na brązowym tle. W 2003 roku japoński artysta Takashi Murakami zaprojektował dla Vuittona kolorowe monogramy na białym tle, nowość odniosła natychmiastowy sukces. W dwa lata później ten sam artysta wraz z dyrektorem artystycznym Markiem Jacobsem zaproponowali monogram z wisienką i ten motyw sprzedaje się jak świeże bułeczki. W historii marki zapisała się również kolekcja z napisem "Vuitton" w stylu graffiti (była obłędnie kopiowana). Ostatnim dzieckiem Louisa Vuittona jest "Damier Azur", czyli motyw szachownicy w stylu Lazurowe Wybrzeże: letni, jasny, w kolorach perłowego écru.
Z klasyki Louisa Vuittona największe wzięcie ma model "Speedy" - bestseller od przeszło pół wieku. Spora podłużna torba o walcowatym kształcie i krótkich rączkach, która jest młodszą siostrą tradycyjnej torby podróżnej. Do wylansowania "Speedy" przyczyniła się Audrey Hepburn: właśnie dla niej w latach 60. XX w. firma wykreowała specjalnie taki praktyczny model. Dzisiaj uwielbia go kolejne pokolenie aktorek. Środowisko "people" obnosi "Speedy" we wszystkich możliwych wersjach - raz z szachownicą, raz z wisienką, to z graffiti, to z patchworkiem. Hermes
Historia francuskiej firmy rodzinnej Hermes założonej w 1837 roku zaczęła się od siodeł. No i właściwie z dziedziny hippicznej wywodzi się najbardziej znany i pożądany produkt tej marki, "Kelly Bag": solidna torba o formie trapezu, z krótkimi rączkami i z kłódeczką przy zamku.
Najpierw była to wielka skórzana torba, która służyła do noszenia siodła oraz butów jeździeckich. W latach międzywojennych powstała wersja dla kobiet - mniejsza i bardziej poręczna. Reszty dokonała księżna Monaco, Grace Kelly, którą w 1956 roku sfotografował magazyn "Life", jak zasłania torbą od Hermesa swój zaokrąglony brzuszek. Zdjęcie ciężarnej Grace z dużą skórzaną torbą przed sobą obiegło cały świat. Oczywiście, model od razu ochrzczono "Kelly", światowy sukces był zapewniony. Odtąd "Kelly" stanowi must w garderobie eleganckich kobiet.
Można zamówić u Hermesa "Kelly" z cielęcej skóry, z płótna w połączeniu ze skórą , z jaszczurki, z krokodyla, ze skóry strusia. W absolutnie dowolnym kolorze, wedle upodobania. Czas oczekiwania: co najmniej pół roku. Nad każdą sztuką pracuje od a do z tylko jeden rzemieślnik i potrzeba aż 18 godzin na wykonanie modelu. Bo w pracowniach Hermesa wszystko robione jest nadal ręcznie i wyroby można oddawać do naprawy nawet wiele lat po zakupie. Co znaczy luksusowa firma!
Najtańsza wersja "Kelly" z boksu kosztuje około 2300 euro, ze skóry strusia - 15 tysięcy euro. Rekord pobiło zamówienie na "Kelly" z krokodyla z kłódeczką wysadzaną diamentami (cena 78 tysięcy euro)! Do wiernych fanek "Kelly" należą Catherine Deneuve i Sharon Stone. Fendi
Torbę "Bagietkę" wymyśliła w 1997 roku Sylvia Venturini Fendi, spadkobierczyni w trzeciej generacji szacownej włoskiej marki. Jest to niewielka podłużna torebka, na krótkim pasku, tak że nosi się ją pod pachą niczym bułkę bagietkę, stąd nazwa. Od razu się spodobała, wszystkie fashion victims oszalały na jej punkcie, w butikach sporządzano listy oczekujących na dostawę bestselleru. W ciągu pierwszych trzech lat sprzedano na �wiecie aż 600 tysięcy egzemplarzy "Bagietki"!
Sytuacja się uspokoiła, ale "Bagietka" rozwija się nadal: Sylvia Fendi wypuszcza na rynek co sezon 6-7 nowych modeli sławnej torebki z różnych, najbardziej zwariowanych materiałów. Od chwili swych triumfalnych narodzin "Bagietka" miała już około 700 wersji: ze skóry, z jaszczurki, z futra, z krokodyla, że źrebaka, z weluru, z lureksu, z haftami, z pajetami, a nawet... z drewna.
Wielbicielkami i użytkowniczkami "Bagietki" są takie gwiazdy, jak: Catherine Zeta-Jones, Madonna, Catherine Deneuve, Julia Roberts, Sophia Loren, Monica Bellucci, Cate Blanchett, Sarah Jessica Parker, Sharon Stone, Jennifer Lopez, Elizabeth Hurley. Uznały, że z tą torebką świetnie kroczy się po czerwonym dywanie na rozdaniu Oscarów czy na festiwalu w Cannes... Chociaż wszystkie wymienione panie przebiła pewna klientka rodem z Chin, która posiada na składzie aż 1500 "Bagietek"! Cena torebki: od 950 euro w gorę. Gucci
Do nieśmiertelnej klasyki tej włoskiej marki należy torba "Bouvier" (rok narodzin 1958), którą nosiła Jacqueline de Bouvier Kennedy. O charakterze sportowym, średniej wielkości, w formie trapezu, z półdługim paskiem na ramie, z zapięciem na sprzączkę. Pani prezydentowa miała model ze skóry, z czasem doszły inne wersje: z krokodyla, ze skóry strusia, z węża i oczywiście z płótna tkanego w charakterystyczne markowe logo z podwójnym "G". Cena torby: od 640 euro. Fankami tego modelu sš m.in. Sharon Stone, Madonna, Sarah Jessica Parker.
Innym hitem marki stała się torebka z bambusową rączką. W latach 90. XX w. genialny dyrektor artystyczny Tom Ford wyciągnął z lamusa dawny model Gucciego i unowocześnił go. Miękka torba z bambusową rączką okazała się strzałem w dziesiątkę. Biły się o nią Nicole Kidman, Gwyneth Paltrow, Kate Hudson.
Prada
Miuccia Prada zburzyła zwyczaje w dziedzinie toreb i wylansowała pod koniec lat 80. XX w. plecak z czarnego nylonu. Sukces był natychmiastowy. Kobiety wreszcie miały wolne ręce! Następnie, w połowie lat 90., wypuściła na rynek prostokątną torbę z krótkimi rączkami, leciutką, wykonaną z czarnego nylonu, ozdobioną metalowym trójkącikiem z napisem "Prada". Właśnie te torby stały się symbolem antymody, świat oszalał na ich punkcie.