Z pasji do kawy i życia. Prawdziwy włoski smak w polskich kawiarniach

Z pasji do kawy i życia. Prawdziwy włoski smak w polskich kawiarniach

To, co wyróżnia Caffè Vergnano, to jakość serwowanych mieszanek kawy z całego świata.
To, co wyróżnia Caffè Vergnano, to jakość serwowanych mieszanek kawy z całego świata.
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Monika Rosmanowska
18.05.2023 10:16, aktualizacja: 18.05.2023 10:28

Ponad 140 lat rodzinnej historii zamkniętej w filiżance niezwykle aromatycznego espresso – tak pokrótce można opisać Caffè Vergnano. Kawa z Piemontu z rozmachem wkracza na polski rynek, niosąc za sobą włoski autentyzm i niezwykłą wręcz dbałość o relacje z najbliższymi.

W niewielkim, liczącym nieco ponad 30 tys. mieszkańców Chieri, miasteczku położonym u podnóża wzgórz Turynu, w 1882 r. Domenico Vergnano założył nieduży sklep spożywczy, w którym – zgłębiając sekrety tworzenia, palenia i sprzedaży mieszanek kawy – spełniał swoje największe marzenie. Ponad 140 lat i cztery pokolenia później (w tym czasie firma wzbogaciła się o nowe rynki zbytu i kawiarnie na całym świecie, a także strategiczne partnerstwo z Coca-Cola HBC) Caffè Vergnano pozostaje jednym z ulubionych naparów Włochów. Dziś – za sprawą globalnego partnera, wyłącznego dystrybutora Caffè Vergnano – jestem przekonana, że to samo będą mogli powiedzieć ci, którzy po aromatyczne espresso sięgną w Polsce.

W ich żyłach płynie kawa

Chieri to urocze miasteczko, które dumnie prezentuje swoje piękno. Także jesienią, gdy odwiedzam je po raz pierwszy, a brukowane uliczki i dachy z czerwonej cegły lśnią w deszczu (tak, mogę mówić o pechu, bo pada tu po raz pierwszy od czterech miesięcy).

Deszcz przestaje mieć jednak znaczenie, gdy docieram do Via Balbo 4. W secesyjnej, doskonale utrzymanej kamienicy unosi się zapach kawy. W miejscu pierwszej, a zarazem jednej z najstarszych palarni kawy we Włoszech i rodzinnym domu właścicieli marki mieści się dziś Accademia Vergnano, prawdziwe treningowe centrum dla baristów.

Tu króluje espresso, a profesjonaliści i pasjonaci podczas kursów teoretycznych i praktycznych poznają tajniki świata kawy i rozwijają swoje umiejętności, ucząc się m.in. rozpoznawania różnych typów kawy. Przemierzając kolejne pomieszczenia domu, w tym m.in. kuchnię z dużym stołem zachęcającym do celebracji posiłków czy bibliotekę z napisanymi lub wybranymi przez kobiety książkami, można poczuć niesamowitą atmosferę tego miejsca, w którym wiedza, doświadczenie i pasja do kawy przekazywane są z pokolenia na pokolenie. W tej chwili na czele firmy stoi pierwsza w historii marki kobieta – Carolina Vergnano, prawnuczka Domenico Vergnano i dyrektor generalna.

Carolina Vergnano, dyrektor generalna Caffè Vergnano.
Carolina Vergnano, dyrektor generalna Caffè Vergnano.© materiały partnera | PEPE fotografia

Chcąc poznać historię piemonckiej rodziny bliżej, odwiedzam jeszcze dwa ważne dla niej miejsca: nowoczesną fabrykę w Santenie oraz Valfenerę. Tu mieści się magazyn surowego ziarna , a wkrótce ta niewielka miejscowość stanie się kolejnym miejscem jej produkcji.

Do Valfenery razem z 600 innymi osobami z całej Europy przyjechałam na wspólną celebrację rocznicy istnienia marki, wyjątkową fiestę, zorganizowaną na kształt kameralnego festynu w starym włoskim stylu, podczas której królowało nie tylko autentyczne włoskie espresso, ale też inne przysmaki, w tym świeża mozzarella.

– Valfenera to miejsce, które dla nas oznacza wzrost, ekspansję, przyszłość. To także miejsce z przeszłości, miejsce autentyczne, które również ma posmak rodziny, rzeczy czystych, prostych. W tym małym miasteczku będziemy się dalej rozwijać w duchu szacunku dla środowiska naturalnego. Ten związek między przeszłością a teraźniejszością, między tradycją a innowacją jest tym, co naszym zdaniem charakteryzuje markę – mówiła, witając gości Carolina Vergnano.

Dla kobiet i środowiska

To, co wyróżnia Caffè Vergnano – poza tym, że jest to marka, która od 141 lat pozostaje w rękach tej samej rodziny – to przede wszystkim najwyższa jakość serwowanych mieszanek kawy z całego świata. Jakość, która wynika ze starannego wyboru, a następnie zakupu surowca w miejscu jego pochodzenia oraz wnikliwie kontrolowanej w fabryce w Santenie produkcji. Marka pozostaje też wierna swoim najlepszym zwyczajom. Swój charakterystyczny smak i aromat Caffè Vergnano zawdzięcza tradycyjnej włoskiej metodzie wolnego palenia ziaren.

Co ważne, firma dba o środowisko naturalne, wychodząc z założenia, że jego lepsza jakość oznacza lepszą jakość życia. Firma działa zgodnie z międzynarodowymi i dobrowolnymi zasadami dotyczącymi środowiska i bezpieczeństwa produktów. Caffè Vergnano może się też pochwalić konkretnymi prośrodowiskowymi działaniami, poczynając od produkcji kompostowalnych kapsułek poprzez procesy recyklingu i redukcji odpadów, a kończąc na ich odzysku.

Caffè Vergnano dba o środowisko naturalne. Bo jego lepsza jakość oznacza lepszą jakość życia.
Caffè Vergnano dba o środowisko naturalne. Bo jego lepsza jakość oznacza lepszą jakość życia. © materiały partnera

Marka jest też zaangażowana społecznie, czego najlepszym przykładem jest projekt "Women in Coffee", który od 2018 r. wspiera małe plantacje kawy prowadzone przez kobiety. Caffè Vergnano promuje inicjatywy, które skupiają się na wzmacnianiu pozycji kobiet, integracji społecznej i szacunku.

Smak Włoch w polskiej filiżance

Obecna w 90 krajach na świecie marka rozpoczyna właśnie podbój polskiego rynku na szeroką skalę. Wyłączny dystrybutor tej kawy Coca-Cola HBC Polska od lat poszerza swoje portfolio, działając zgodnie ze strategią 24/7, której celem jest oferowanie konsumentom napojów na każdą porę dnia i okazję. Kategoria kawy zajmuje coraz ważniejsze miejsce w ofercie marki.

– Jesteśmy "starzy", mamy już ponad 140 lat, ale nigdy nie czuliśmy się młodziej. Mamy masę pomysłów, pozytywną energię, wspaniałych partnerów, ale przede wszystkim mnóstwo przyjaciół, którzy codzien­nie okazują swoją miłość do naszej rodziny i marki. Pozostajemy wierni wartościom, które pielęgnowaliśmy przez dekady oraz uczuciom, które kształtują nasze marzenia i poz­walają im się urzeczywistnić. Nasza uwaga jest zwrócona ku przyszłości, ponie­waż budujemy ją wspólnie. Dziś tą przyszłością jest m.in. obecność marki na polskim rynku. Bardzo się cieszę z tego nowego otwarcia – podkreśla Carolina Vergnano.

Silna pozycja Coca-Cola HBC w Polsce gwarantuje, że obecna już wcześniej na naszym rynku, choć w ograniczonym zakresie, Caffè Vergnano zyska należną jej rozpoznawalność i skalę dystrybucji. Wyjątkowym smakiem i aromatem kawy z Piemontu – w portfolio marki znajduje się tradycyjne espresso w różnych mieszankach, opakowaniach i formatach, takich jak kawa ziarnista, palona i mielona oraz kapsułki – już wkrótce będziemy mogli cieszyć się przede wszystkim w polskich kawiarniach, barach i hotelach.

Rodzina Vergnano.
Rodzina Vergnano.© materiały partnera | PEPE fotografia

Sięgając po Caffè Vergnano, a następnie zatrzymując na chwilę w nozdrzach jej aromat, a w ustach smak, można poczuć nie tylko ducha autentycznych, tradycyjnych Włoch, ale też siłę prawdziwych relacji, o które od 141 lat z taką pieczołowitością dba rodzina Vergnano.

Źródło artykułu:WP Kobieta