Mówi o higienie mózgu. Można się zdziwić, co jest kluczowe
Dr Tomasz Rożek jest dziennikarzem naukowym, popularyzatorem nauki i nauczycielem fizyki. W rozmowie z Kubą Jankowskim opowiedział, jak powinna wyglądać higiena mózgu i co ma z nią wspólnego aktywność fizyczna. Wspomniał też, co sądzi o systemie oceniania i maturze w dzisiejszej formie.
Założył fundację "Nauka. To lubię". Sam ukończył fizykę i dziennikarstwo. Przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego został uhonorowany tytułem Popularyzatora nauki. Dr Tomasz Rożek pojawił się ostatnio w podcaście "Balans" Kuby Jankowskiego. W rozmowie poruszono kwestię tego, dlaczego lenistwo i ciekawość to dwa największe motory rozwoju cywilizacji oraz jak pobudzić w sobie chęć do nauki.
Siłownia dla mózgu
Ekspert wyjaśnił też, jak dbać o mózg. Okazuje się, że regularne czytanie i pisanie to nie wszystko. Rożek powiedział, że nie ma jednego przepisu, jeśli chodzi o higienę mózgu. Nadmienił, że każdy powinien wypracować swój zestaw zachowań, który mu służy.
– Staram się, by moje ciało i mój intelekt były karmione w miarę równolegle. (...) Dla mojego umysłu też ważne jest to, abym był osobą aktywną fizycznie, bo te dwie rzeczy są ze sobą połączone – zaznaczył gość podcastu, rozróżniając aktywność fizyczną, czyli np. półgodzinny spacer, od uprawiania sportu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dlaczego MATURA TO BZDURA? || Tomasz Rożek #77
Oceny, które krzywdzą?
Dr Tomasz Rożek krytycznie odniósł się do systemu oceniania w szkołach. Za przykład podał sprawdzian z matematyki.
– Jedyną rzeczą, która się liczy, jest wynik. Jeżeli jest prawidłowy, dostajesz punkt. Jeżeli jest błędny, tego punktu nie dostajesz. Tymczasem tak naprawdę nie powinien się liczyć wynik, tylko to, jaki proces myślowy nastąpił. Nauczyciel mógłby to prześledzić, ale w praktyce nie ma za bardzo na to szansy, bo nie ma czasu – stwierdził ekspert, dodając, że każdy nauczyciel ma kilka klas po 25-30 dzieci.
Dlaczego matura to bzdura?
– Problem polega na tym, że oceniając zero-jedynkowo, doszło do takiego paradoksu, że np. na egzaminie maturalnym z przedmiotów humanistycznych jest klucz. (...) To jest błąd, który skutecznie grzebie ogrom potencjału młodych ludzi – powiedział Rożek, odnosząc się m.in. do analizy dzieł literackich.
Jego zdaniem matury w obecnej formie mogłoby nie być. Fizyk uważa bowiem, że jest ona niesprawiedliwa, więc nie daje motywacji uczniom do tego, by przez cztery lata edukacji uczciwie pracować na swoje wyniki.
Znasz kobiety, które robią coś bezinteresownie dla innych? Zgłoś ją w plebiscycie #Wszechmocne
Zapraszamy na grupę na Facebooku - #Samodbałość. To tu będziemy informować na bieżąco o wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.