Kłopoty z mową

Kłopoty z mową

Kłopoty z mową
21.03.2006 12:49, aktualizacja: 31.05.2010 22:15

Gdy trzylatek z trudem wypowiada pojedyncze słowa konieczna jest konsultacja u specjalisty. Na efekty trzeba czekać długo i cierpliwie, a podstawą jest konsekwencja w pobudzaniu dziecka do mówienia.

Gdy trzylatek z trudem wypowiada pojedyncze słowa konieczna jest konsultacja u specjalisty. Na efekty trzeba czekać długo i cierpliwie, a podstawą jest konsekwencja w pobudzaniu dziecka do mówienia.

Przypadek Piotrusia
Piotruś przyszedł na świat z wagą 2,5 kg i zakwalifikowano go jako wcześniaka. Przyczyną niedowagi były najprawdopodobniej: choroba matki w czasie ciąży i dodatkowo niedotlenienie płodu spowodowane paleniem przez nią papierosów. W trzecim roku życia chłopiec cierpiał na zaburzenia oddechu, był mało ruchliwy i z trudem wypowiadał pojedyncze słowa. Podczas badania sprawiał wrażenie, jakby nie rozumiał mowy. Jednak badanie słuchu nie wykazało wad. Natomiast chłopiec miał wyraźne trudności z kojarzeniem przedmiotów i ich nazw. W takim przypadku konieczne są ćwiczenia koordynacji myślenia i mowy, co najłatwiej osiągnąć podczas zabawy.

Zalecane zabawy
Układanie obrazków i ich nazywanie. Można zacząć od pokazywania obrazków zwierząt i naśladowania dźwięków przez nie wydawanych. Nazywanie przedmiotów, zwierząt i osób na zasadzie: obrazek plus nazwa.

Grupowanie nazw rozpoczynających się na tą samą literę: pokazujemy więc jednym ciągiem obrazek z psem, parasolem, bałwanem, babcią, motylem, mamą, wanną, wiadrem, fajką, filiżanką itp. itd. Wybieranie przez dziecko odpowiadającego nazwie obrazka z kilku rozłożonych na stole. Po pewnym czasie odwracamy kolejność, pokazujemy obrazek i pytamy co to jest.

Kiedy relacjonujemy te czynności sprawa wydaje się banalnie prosta, ale w przypadku kłopotów z mową czasem na efekty trzeba czekać długo i cierpliwie, a podstawą zabawy jest konsekwencja w pobudzaniu dziecka do mówienia. Bez przesady jednak i nie na siłę, gdyż bardzo łatwo o zniechęcenie. Ćwiczenia-zabawy mają sprawiać dziecku radość i satysfakcję z osiągniętego celu.

Uwaga: ważne są również ćwiczenia oddechowe, które prowadzimy w zabawie np. w pociąg, konika itp. Namawiamy np. dziecko do wykonywania ruchów rączkami do przodu i tyłu i wypowiadania dźwięków fu, fu, fa, fa, fo, fo. Takie ćwiczenia dzieci zazwyczaj wykonują chętnie, ponieważ bawi je koordynacja ruchu i dźwięku. Dobrą zabawą jest również głośne wydychanie powietrza podczas dmuchania na świecę, watę, piłeczkę pingpongową.

mgr Hanna Karkowska logopeda

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także