Psychologowie radzą jak łączyć prezenty
Do droższego prezentu nie warto dołączać tańszego, nawet jeśli obydwa tworzą jeden pakiet. Z badań psychologów amerykańskich wynika, że w takim zestawieniu drogi podarunek wraz z tanim dodatkiem traci na wartości – pisze "Journal of Consumer Research".
15.12.2011 | aktual.: 16.12.2011 12:55
Do droższego prezentu nie warto dołączać tańszego, nawet jeśli obydwa tworzą jeden pakiet. Z badań psychologów amerykańskich wynika, że w takim zestawieniu drogi podarunek wraz z tanim dodatkiem traci na wartości – pisze "Journal of Consumer Research". Prof. Kimberlee Weaver z Virginia Tech, główna autorka badań, twierdzi na łamach pisma, że po raz kolejny się sprawdza, że więcej nie zawsze oznacza lepiej. Taka zasada sprawdza się szczególnie w przypadku prezentów.
Jako przykład uczona podaje odtwarzacz MP-3 w zastawieniu z plikami muzycznymi. Uczestniczące w eksperymencie 92 osoby pytano jak oceniają jego wartość. Przy czym podzielono je na dwie grupy. Jedna z nich miała podać cenę samego odtwarzacza, druga natomiast określała wartość całego pakietu, czyli MP-3 wraz z plikami.
Gdy ochotnikom pokazywano sam odtwarzacz, średnio szacowali jego wartość na 240 dol. Ale ci, którzy mieli ocenić cały pakiet, wymieniali kwotę zaledwie 170 dol.
Podobnie wypadł eksperyment podczas którego ochotnikom prezentowano dwie oferty hotelowe. W jednej proponowano im basen 5-gwiadkowy, a w drugiej taki sam basem, ale wraz z kuchnią 3-gwiadkową. Zdecydowanie więcej osób wybierało te pierwsza ofertę, choć była ona w tej samej cenie.
Dr Stephen Garcia z University of Michigan, współpracownik prof. Weaver, wyjaśnia, że osoba obdarowująca i obdarowywana postrzegają ten sam prezent z różnych punktów widzenia. Gdy wręczamy podarunek, dobrze znamy jego wartość, wydaje się nam więc, że im więcej dajemy, tym większe będzie zadowolenie osoby obdarowywanej. Niestety, ludzie odbierający prezent inaczej go oceniają, bo gdy otrzymują coś drogiego wraz z tym, co jest tanie, uśredniają jego wartość.
Psychologowie nazywają to paradoksem obdarowywania (The Presenter's Paradox), wynikającym z różnicy perspektyw.
Ten paradoks występuje też w wielu innych sytuacjach. W kolejnej próbie pytano ochotników jaką karę wolą za zaśmiecanie środowiska: grzywnę w wysokości 750 dolarów czy taką samą karę pieniężną, ale połączeniu z dwoma godzinami prac społecznych? Ku zaskoczeniu badaczy 25 osób spośród 29 twierdziło, że woli i jedno, i drugie! Grzywna w tej samej wysokości postrzegana była jako mniej dotkliwa wraz z karą prac społecznych.
Stephen Garcia twierdzi, że warto o tym pamiętać podczas prezentacji danych. Przede wszystkim nie należy podawać zbyt dużo informacji, najlepiej skupić się na tych najważniejszych. Ale sugeruje też, by dobierać tylko te dane, które w pozytywnym świetle przedstawiają omawiany temat. Ten przykład nie wymaga komentarza.
(PAP/ma)
POLECAMY:
* Kobiety kupują nietrafione prezenty?
Czas pomyśleć o prezentach*