Komunikacja w pracy
Chciałbyś komuś powiedzieć coś, ale zacinasz się? Nie wiesz, jak powiedzieć szefowi swoje zdanie? Jak asertywnie bronić swoich uczuć i racji? Jeśli tak, to naucz się jasno i wyraźnie wyrażać swoje odczucia i opinie, a zaprocentuje to skuteczną komunikacją.
04.06.2007 | aktual.: 28.05.2010 15:04
Chciałbyś komuś powiedzieć coś, ale zacinasz się? Nie wiesz, jak powiedzieć szefowi swoje zdanie? Jak asertywnie bronić swoich uczuć i racji? Jeśli tak, to naucz się jasno i wyraźnie wyrażać swoje odczucia i opinie, a zaprocentuje to skuteczną komunikacją.
Wyrażaj się w sposób jednoznaczny
Bardzo często zdarza się tak, że chcemy coś powiedzieć, ktoś nas zranił, ale zamiast powiedzieć o tym wprost, stosujemy tysiące wybiegów, które w efekcie powodują nasilenie konfliktowej sytuacji, zamiast rozwiązania. We wspólnej komunikacji bardzo ważne jest, by wyrażać się w sposób jednoznaczny. Jeśli szef dał ci trudne zadanie, powiedz mu o tym wprost: To zadanie jest dla mnie trudne. Nie bój się wyrażać wprost swoich opinii. Unikaj też sformułowań: „Wszyscy są przeciwko mnie”, „zawsze”, „nigdy”. Jeśli masz jakieś wątpliwości i zastrzeżenia, co do pracy koleżanki, lepiej powiedzieć jej wprost: „Słuchaj, Zuza, nie podoba mi się twój sposób pracy. Moim zdaniem należy to zrobić tak i tak.”.
Formułuj komunikaty o sobie
Jeśli informujemy innych o swoich uczuciach, pragnieniach, opiniach, wyrażajmy je w pierwszej osobie, nie ukrywajmy się za stwierdzeniami bezosobowymi, nadmiernie uogólniającymi. Przykłady: „Jestem na ciebie zła, bo spóźniasz się, i tracę z tego powodu czas” zamiast „Denerwujesz mnie”.
ZOBACZ RÓWNIEŻ
Najważniejsza formułka na świecie dotycząca komunikacji. Zapamiętaj ją sobie. Brzmi ona następująco:
„Ja (tu wstawiasz swoje uczucia, np. czuję się źle)...., kiedy ty (tu mówisz o zachowaniu drugiej osoby)....., bo (tu podajesz co ci to robi)....., chciałbym...(tu piszesz, co chciałabyś, aby się zmieniło). Zamiast: „Ty zawsze po sobie nie zmywasz!” Mówisz: Czuję się źle, kiedy ty nie zmywasz po sobie naczyń, bo sprawia to, że czuję, że mnie ignorujesz. Chciałabym, żeby to się zmieniło.
Słuchaj aktywnie
Aktywne słuchanie pomaga zrozumieć rozmówcę. Ułatwia komunikację między obydwiema stronami i wyklucza niezrozumienie. Jeśli nie jesteś pewna czy dobrze zrozumiałaś drugą osobę, zawsze możesz użyć parafrazy, czyli powtórzenia, np. „Nie wiem czy dobrze zrozumiałam, ale chodzi ci o to, że …. (tu wpisujesz, to co usłyszałaś)”. Aktywne słuchanie oznacza, że uważnie słuchasz drugiej osoby. Utrzymujesz kontakt wzrokowy oraz wysyłasz sygnały potwierdzające słuchanie typu „Mhm.”, „Rozumiem”, kiwanie głową.
Wyrażaj wprost życzenia
Wiele konfliktów wynika z tego, że myślimy, że ktoś się za nas domyśli co chcemy. Na przykład. Jeśli chcesz dostać urlop nie pytaj szefa: „Ciekawe co pan wymyślił dla mnie na lipiec?” Zamiast tego, powiedz: „W tym roku chciałabym mieć urlop w lipcu”.
Informuj o złości, napięciu i żalu
Na pewno pamiętasz nie jedną taką sytuację, gdzie byłaś zagniewana na rozmówcę, ale ukryłaś to. Zamiast ukrywania swoich uczuć spróbuj otwarcie o nich powiedzieć. „Czuję złość, gdy się zachowujesz w ten sposób”.
Wyrażaj otwarcie swoje opinie i uznanie
Naucz się chwalić. W ten sposób dajesz do zrozumienia, że jesteś osobą, która nie boi się wyrażać swoich opinii. Szef na pewno będzie cenił taką osobę, która ma odwagę kogoś pochwalić. A i ludzie zaczną to w tobie cenić.
Kontroluj fizyczną odległość
Gdy chcesz szefa o coś poprosić łatwiej będzie to zrobić, jeśli nie będziecie w klasycznej pozycji szef-podwładny, czyli on siedzi za biurkiem. Postaraj się porozmawiać w nieco swobodniejszych warunkach. Biurko tworzy psychiczną blokadę i przepaść między wami. O ile w niektórych sytuacjach się przydaje, o tyle w niektórych przeszkadza.