Słodycze działają jak narkotyki!
Spojrzenie na plakat przedstawiający czekoladowy batonik może aktywować w mózgu te same obszary, które u narkomana aktywuje widok kokainy - wynika z badań opublikowanych w "Archives of General Psychiatry".
Spojrzenie na plakat przedstawiający czekoladowy batonik może aktywować w mózgu te same obszary, które u narkomana aktywuje widok kokainy - wynika z badań opublikowanych w "Archives of General Psychiatry".
- Jeśli pewne produkty spożywcze mają działanie uzależniające, może to po części wyjaśniać trudności, jakich doświadczają ludzie usiłujący pozbyć się zbędnych kilogramów - mówi Ashley Gearhardt z Uniwersytetu Yale w Connecticut.
Gearhardt przeprowadziła swoje badania wśród 48 młodych kobiet o różnym wskaźniku masy ciała. Funkcjonalny rezonans magnetyczny wykazał, że sam widok koktajlu czekoladowego wywoływał u uczestniczek aktywność kory przedniej części zakrętu obręczy i przyśrodkowej kory około oczodołowej - obszarów, które uaktywniają się u osób uzależnionych od narkotyków.
Aktywność tych obszarów była większa w przypadku kobiet, które uzyskały więcej punktów w testach dotyczących nawyków żywieniowych, a w rzeczywistości sprawdzających objawy zachowań charakterystycznych dla uzależnienia.
"Wszechobecne reklamy i dostępność niedrogich smacznych przekąsek może sprawiać, że trzymanie się zdrowego menu staje się strasznie trudne, gdyż bombardujące nas sygnały oddziałują na nasz układ nagrody" - zauważa Gearhardt.
(PAP/ma)