Bohaterowie telewizyjni zachęcaj dzieci do warzyw i owoców

Proste ozdobienie jabłka naklejką ze znajomą postacią z kreskówki, np. Elmo - sprawia, że dzieci sięgną po nie o wiele chętniej, niż po "zwykły" owoc - czytamy na stronie Cornell University (CU).

Obraz
Źródło zdjęć: © 123RF

Proste ozdobienie jabłka naklejką ze znajomą postacią z kreskówki, np. Elmo - sprawia, że dzieci sięgną po nie o wiele chętniej, niż po "zwykły" owoc - czytamy na stronie Cornell University (CU). Zmorą społeczeństw Zachodu jest zamiłowanie ludzi do niewiele wartego jedzenia. Skłonność do pustych kalorii widać już u małych dzieci. Dietetycy robią, co mogą, by przekonać rodziców i maluchy do zmiany przyzwyczajeń.

A czasem wystarczy mały podstęp. Inspiracji do niego mogą dostarczyć wyniki badań prowadzonych w Food and Brand Lab na CU.

Brian Wansink, David R. Just i Collin R. Payne rekrutowali do swoich badań 208 amerykańskich dzieci w wieku od 8 do 11 lat, pochodzących ze wsi i miast, rodzin bogatszych i biedniejszych. Dzieci uczestniczyły w badaniu przez 5 dni. Codziennie - po głównym posiłku - decydowały, co zjedzą na deser. Mogły wybrać jabłko albo ciastko - albo wziąć jedno i drugie.

Pierwszego dnia dzieciom podsunięto tradycyjne ciastko i zwykłe jabłko, gdyż naukowcy chcieli sprawdzić podstawowe preferencje dzieci. Później zaczęły się eksperymenty: raz naukowcy ozdobili ciastka naklejkami z popularnym bohaterem telewizyjnej bajki, Elmo z "Ulicy Sezamkowej". Innego dnia w ten sam sposób ozdabiali tylko jabłka. Innym znów razem wyłącznie na jabłkach umieścili podobizny bohatera bajki, której dzieci nie znały.

Stwierdzili, że jeśli na jabłkach widniały swojskie naklejki z Elmo, dzieci sięgały po jabłka niemal dwa razy częściej, niż normalnie (co ciekawe, podobnego efektu nie dało oklejanie ciastek). Jeśli jednak jabłko ozdobiono podobizną postaci nieznanej, wybór dzieci nie różnił się od ich wyboru typowego.

Naukowcy dowiedli, że proste wyróżnienie produktu swojskim, lubianym wizerunkiem może sprawić, że nawet zdrowe jedzenie wyda się dzieciom atrakcyjne, i skłonić je do korzystniejszej diety. O badaniu można przeczytać na stronie http://foodpsychology.cornell.edu/outreach/brand.html

(PAP)

POLECAMY:

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Nie powiedziała mu, że umiera. Miała tylko jedną prośbę do lekarzy
Nie powiedziała mu, że umiera. Miała tylko jedną prośbę do lekarzy
Dawno niewidziana Kisio na czerwonym dywanie. Oto jak wygląda dziś
Dawno niewidziana Kisio na czerwonym dywanie. Oto jak wygląda dziś
"Nie dam się zastraszyć". Skandaliczne, jak przerwano jej występ
"Nie dam się zastraszyć". Skandaliczne, jak przerwano jej występ
Zaczynają wchodzić do domów. Wiadomo, co je przyciąga
Zaczynają wchodzić do domów. Wiadomo, co je przyciąga
Rozwiedli się po dwóch latach. "Zaciskałam zęby w nocy"
Rozwiedli się po dwóch latach. "Zaciskałam zęby w nocy"
Szwedzka ministra zemdlała na konferencji. Przyczyna już jest znana
Szwedzka ministra zemdlała na konferencji. Przyczyna już jest znana
Zmienił wizerunek. Stylistka: "To nie przypadek"
Zmienił wizerunek. Stylistka: "To nie przypadek"
Postawił matce ultimatum. "Zrobiła mi najpiękniejszy prezent w życiu"
Postawił matce ultimatum. "Zrobiła mi najpiękniejszy prezent w życiu"
Postaw na balkonie. Zapomnisz o uciążliwych gołębiach
Postaw na balkonie. Zapomnisz o uciążliwych gołębiach
Krytykują nawet biust jej synowej. Dowbor nie ukrywa, co o tym myśli
Krytykują nawet biust jej synowej. Dowbor nie ukrywa, co o tym myśli
Straciła znajomych, gdy przestała udawać. "Całe życie oszukiwałam"
Straciła znajomych, gdy przestała udawać. "Całe życie oszukiwałam"
W takim stroju poszła na randkę z mężem. Są zdjęcia
W takim stroju poszła na randkę z mężem. Są zdjęcia