ZUS podał termin. Zmiana dotknie każdego emeryta

ZUS podał termin. Zmiana dotknie każdego emeryta

Dla nowych emerytów mLegitymacja domyślnie zastąpi tradycyjną wersję
Dla nowych emerytów mLegitymacja domyślnie zastąpi tradycyjną wersję
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
30.12.2022 13:59, aktualizacja: 30.12.2022 15:47

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapowiada wprowadzenie nowych legitymacji dla emerytów i rencistów. Całkowicie elektroniczna mLegitymacja będzie wydawana od nowego roku. Co z obowiązującymi dotąd plastikowymi kartami? ZUS tłumaczy.

Każdy emeryt i rencista w Polsce legitymuje się specjalnym dokumentem wydawanym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Od wielu lat to charakterystyczna zielona karta. Nowy rok przyniesie jednak zmiany, bo narodowy ubezpieczyciel zacznie wydawać elektroniczną wersję.

Elektroniczna legitymacja emeryta i rencisty

"W styczniu 2023 roku każdy emeryt i rencista otrzyma elektroniczną wersję legitymacji ZUS – mLegitymację. Będzie ona dostępna na każdym urządzeniu mobilnym z dostępem do internetu (np. smartfonie), przy użyciu bezpłatnej aplikacji mObywatel" - czytamy na zus.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy to oznacza, że plastikowy dokument utraci swoją ważność? Nie. Osoby, które pobierają świadczenie "będą mogły korzystać z obu wersji dokumentu – tradycyjnej karty oraz mLegitymacji – zgodnie ze swoimi preferencjami". Najważniejsza zmiana dotyczy nowych emerytów i rencistów, którzy wejdą do systemu po 1 stycznia 2023 roku.

"Osoby, które uzyskają uprawnienia do świadczeń w 2023 roku otrzymają tylko mLegitymację, czyli dokument w formie elektronicznej. (...) Nowi emeryci i renciści, którzy nabędą prawo do świadczeń w 2023 roku, a chcieliby otrzymać tradycyjną legitymację w formie karty, mogą złożyć w tej sprawie wniosek do ZUS (formularz ERL)" - informuje ubezpieczyciel.

Czy plastikowa legitymacja będzie nadal ważna?

ZUS zapewnia, że wersja elektroniczna działa w ten sam sposób, co tradycyjna. Dokument w formie mLegitymacji będzie honorowany wszędzie tam, gdzie karta. "Legitymacje emerytów i rencistów, które zostały wydane w latach ubiegłych, są aktualne, zgodnie z nadanym terminem ważności".

Co zrobić, aby otrzymać cyfrowy dokument? Nie jest konieczne złożenie wniosku, bo dzieje się to automatycznie. Aby jednak uzyskać dostęp do legitymacji, należy dodać ją w aplikacji mObywatel w zakładce "Dodaj dokument", wybierając "Legitymacja emeryta-rencisty".

Zapraszamy na grupę na Facebooku - #Samodbałość. To tu będziemy informować na bieżąco o wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!

Źródło artykułu:WP Kobieta