Dożywotni dodatek z ZUS‑u. Kilkaset złotych co miesiąc
Przeciętna emerytura w Polsce wynosi ok. 2500 zł brutto. Nic więc dziwnego, że seniorzy szukają sposobów, aby podwyższyć świadczenie. Czasami wystarczy złożenie prostego wniosku. Jak otrzymać tzw. 200, a nawet 500 plus?
09.12.2022 | aktual.: 09.12.2022 09:07
Na te wieści emeryci czekali. Już wiadomo, że w 2023 roku najniższa emerytura wzrośnie o 250 zł. Kwota waloryzacji dla osób otrzymujących wyższe świadczenia z ZUS będzie jeszcze większa. To dobra wiadomość szczególnie dla tych, którzy szczególnie mocno odczuli rosnącą z miesiąca na miesiąc inflację.
Dodatki dla seniorów i emerytów
To jednak nie wszystko. Dodatkowe wsparcie mogą zagwarantować inne świadczenia przewidziane w ustawie. Mowa o tzw. 200 i 500+ dla seniorów, które należą się wybranym. Pieniądze przysługują niepełnosprawnym, ciężko chorym albo byłym pracownikom służb ratunkowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czytaj także: Nigdy nie wyszła za mąż. Po latach podliczył ją ZUS
Świadczenie 500 plus dla seniora wypłacane jest dożywotnio. Aby je otrzymać, konieczne jest złożenie wniosku do ubezpieczyciela. Dodatek z ZUS-u przewidziano jako pomoc dla osób, które nie otrzymują emerytury, ale są niezdolne do samodzielnej egzystencji, a tym bardziej pracy zarobkowej.
Pomoc przysługuje wyłącznie seniorom, którzy nie pobierają innych świadczeń. Żeby z niej korzystać, należy przedstawić orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i/lub niezdolności do samodzielnej egzystencji. Honorowane jest także orzeczenie o zaliczeniu do I grupy inwalidów.
200+ dla emeryta. Komu się należy?
Tzw. 200+ dla seniorów wypłacane jest dodatkowo, zwiększając kwotę otrzymywanego z ZUS-u świadczenia. Należy się dożywotnio i podlega waloryzacji raz na trzy lata. Skorzystać z niego mogą emerytowani strażacy-ochotnicy i ratownicy górscy. Wniosek o wypłatę składa się do komendanta powiatowego lub miejskiego Państwowej Straży Pożarnej właściwego dla siedziby jednostki OSP.
Czytaj także: Polacy odetchną z ulgą. Pieniądze jeszcze przed świętami
Gdy służba była pełniona po 2012 roku - stosowne zaświadczenie wydaje PSP. Jeśli wcześniej, "potrzebne jest pisemne oświadczenie trojga świadków, przy czym jednym ze świadków powinna być osoba, która w danym okresie pełniła funkcje publiczne lub była zatrudniona w urzędzie obsługującym organ administracji samorządowej; sporządzone na piśmie oświadczenia muszą zostać zweryfikowane i potwierdzone przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta" - instruuje se.pl.
Zapraszamy na grupę na Facebooku - #Samodbałość. To tu będziemy informować na bieżąco o wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!