Dożywotni dodatek z ZUS‑u. Kilkaset złotych co miesiąc

Przeciętna emerytura w Polsce wynosi ok. 2500 zł brutto. Nic więc dziwnego, że seniorzy szukają sposobów, aby podwyższyć świadczenie. Czasami wystarczy złożenie prostego wniosku. Jak otrzymać tzw. 200, a nawet 500 plus?

Dodatki dla emerytów
Dodatki dla emerytów
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Tomasz Warszewski

09.12.2022 | aktual.: 09.12.2022 09:07

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na te wieści emeryci czekali. Już wiadomo, że w 2023 roku najniższa emerytura wzrośnie o 250 zł. Kwota waloryzacji dla osób otrzymujących wyższe świadczenia z ZUS będzie jeszcze większa. To dobra wiadomość szczególnie dla tych, którzy szczególnie mocno odczuli rosnącą z miesiąca na miesiąc inflację.

Dodatki dla seniorów i emerytów

To jednak nie wszystko. Dodatkowe wsparcie mogą zagwarantować inne świadczenia przewidziane w ustawie. Mowa o tzw. 200 i 500+ dla seniorów, które należą się wybranym. Pieniądze przysługują niepełnosprawnym, ciężko chorym albo byłym pracownikom służb ratunkowych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Świadczenie 500 plus dla seniora wypłacane jest dożywotnio. Aby je otrzymać, konieczne jest złożenie wniosku do ubezpieczyciela. Dodatek z ZUS-u przewidziano jako pomoc dla osób, które nie otrzymują emerytury, ale są niezdolne do samodzielnej egzystencji, a tym bardziej pracy zarobkowej.

Pomoc przysługuje wyłącznie seniorom, którzy nie pobierają innych świadczeń. Żeby z niej korzystać, należy przedstawić orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i/lub niezdolności do samodzielnej egzystencji. Honorowane jest także orzeczenie o zaliczeniu do I grupy inwalidów.

200+ dla emeryta. Komu się należy?

Tzw. 200+ dla seniorów wypłacane jest dodatkowo, zwiększając kwotę otrzymywanego z ZUS-u świadczenia. Należy się dożywotnio i podlega waloryzacji raz na trzy lata. Skorzystać z niego mogą emerytowani strażacy-ochotnicy i ratownicy górscy. Wniosek o wypłatę składa się do komendanta powiatowego lub miejskiego Państwowej Straży Pożarnej właściwego dla siedziby jednostki OSP.

Gdy służba była pełniona po 2012 roku - stosowne zaświadczenie wydaje PSP. Jeśli wcześniej, "potrzebne jest pisemne oświadczenie trojga świadków, przy czym jednym ze świadków powinna być osoba, która w danym okresie pełniła funkcje publiczne lub była zatrudniona w urzędzie obsługującym organ administracji samorządowej; sporządzone na piśmie oświadczenia muszą zostać zweryfikowane i potwierdzone przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta" - instruuje se.pl.

Zapraszamy na grupę na Facebooku - #Samodbałość. To tu będziemy informować na bieżąco o wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!

Komentarze (29)