fot. Thinkstock
Nasze hity
Jedna z grup jadła przez pierwszą połowę ciąży tyle, ile chciała. Druga grupa samic była na diecie uboższej o 30 proc. - co według autorów pracy odpowiada poziomowi odżywiania większości przyszłych mam w krajach zachodnich.
Naukowcy stwierdzili, że jakość i ilość pożywienia przyjmowanego w trakcie ciąży wpływa na mózg płodu zarówno na poziomie komórkowym, jak i molekularnym. Odkryli, że w wyniku ograniczenia diety dochodzi do rozregulowania aktywności setek genów, w tym kluczowych regulatorów wzrostu i różnicowania komórek, co wskazuje, że odżywianie matki odgrywa ogromną rolę podczas rozwoju płodu poprzez wpływ na regulację podstawowych mechanizmów życia komórek. Jednocześnie - jak podkreślają autorzy pracy - wyniki ich badań wskazują, że nawet niewielkie ograniczenie diety znacząco wpływa na rozwój płodu. Ma to olbrzymie znaczenie m.in. w przypadku ciąż nastolatek, których dzieci są częściowo pozbawione składników odżywczych, ponieważ organizm musi zapewniać je ciągle rosnącym i rozwijającym się mamom; w ciążach kobiet dojrzałych (w ostatnich latach okresu reprodukcyjnego), u których tętnice są bardziej sztywne niż u młodych kobiet co powoduje, że do płodu trafia mniej krwi razem ze składnikami odżywczymi oraz dla ciężarnych cierpiących np. na duże nadciśnienie obniżające prawidłowe działanie łożyska, a tym samym odżywianie płodu.
Naukowcy przekonują też, że skutki ubogiej diety ciężarnych kobiet mają wpływ na całe życie maluchów i mogą się najprawdopodobniej przyczyniać do późniejszych problemów poznawczych i behawioralnych dzieci. Poza tym, w trakcie rozwoju płodowego zyskujemy podatność lub odporność m.in. na cukrzycę, otyłość czy choroby serca.
(PAP/ma)
Kalkulator BMI – Oblicz swój wskaźnik masy ciała

żyj zdrowo















