Seks reklamuje już wszystko

Skojarzenia z seksem pomagają sprzedawać najróżniejsze towary. Liczba tego typu reklam stale rośnie – informują badacze z University of Georgia (USA) po analizie reklam z gazet z ponad 30 lat.

Obraz
Źródło zdjęć: © Eastnews

Skojarzenia z seksem pomagają sprzedawać najróżniejsze towary. Liczba tego typu reklam stale rośnie – informują badacze z University of Georgia (USA) po analizie reklam z gazet z ponad 30 lat.
"Reklamodawcy sięgają po seks, ponieważ bywa on szalenie skuteczny – mówi profesor reklamy i PR z Grady College of Journalism and Mass Communication na University of Georgia, Tom Reichert.

- Seks dobrze sprzedaje, bo przyciąga naszą uwagę. Ludzie są tak uwarunkowani, by zauważać informacje o wydźwięku seksualnym. Takie reklamy nie uchodzą naszej uwadze”.

"Ludzie dość często poddają się obrazom przedstawionym w reklamach – dodaje badacz, cytowany na stronie University of Georgia. - Niektórzy młodzi mężczyźni naprawdę uważają, że kobiety oszaleją na ich punkcie z powodu dezodorantu Axe".

Profesor zauważa jednocześnie, że i wizerunki marek są kształtowane przez wykorzystywane w ich reklamach obrazy i skojarzenia.
„Można by dyskutować, czy bielizna Calvina Kleina albo Victoria's Secret różni się tak naprawdę od Hanes czy Vassarette. A jednak badania sposobu ich postrzegania dowiodły, że właśnie te dwie marki uważane są za "sexy". A właśnie tego chcą niektórzy klienci" - mówi.

Reichert i jego zespół analizował w sumie 3 232 stron reklam, które pojawiły się w latach: 1983, 1993 i 2003 w popularnych czasopismach - "Cosmopolitan", "Redbook", "Esquire", "Playboy", "Newsweek" i "Time". Według nich jedna piąta tych reklam ma wyraźny, seksualny podtekst, który pomaga sprzedawać wszystko, od alkoholu po usługi bankowe. Zjawisko takiej reklamy przybiera na sile. W 1983 r. seksualnie nacechowane reklamy stanowiły 15 proc. W 2003 było ich już 27 proc. – obliczyli naukowcy.

Reklamy podzielono na kategorie zależnie od ubrania wykorzystanych na nich modeli (lub jego braku), jak również fizycznego kontaktu między modelami. Ociekających seksem reklam przybyło najwyraźniej w markach alkoholu, rozrywki i produktów związanych z sektorem urody.

Z badania wynika też, że seks zaprzęgany jest przede wszystkim do sprzedaży produktów kupowanych często i pod wpływem impulsu. "Seks nie jest tak bardzo skuteczny, gdy sprzedajemy produkty nabywane rzadziej i bardziej wyrafinowane, np. usługi bankowe, sprzęt gospodarstwa domowego czy specjalistyczne pojazdy" – tłumaczy badacz. Swoją działalność, produkty i usługi „bez seksu” reklamują z reguły organizacje charytatywne i firmy komputerowe – wynika z badania.

Na reklamach o podtekście seksualnych częściej pojawiają się wizerunki kobiet. Na badanych materiałach z 2003 r. aż 92 proc. reklam produktów „dla urody” przedstawiało modelki. Natomiast wśród prowokacyjnych reklam rynku zdrowia i higieny, na których widać ludzi, kobiety pojawiają się w ponad dwóch trzecich przypadków, mężczyźni w niecałej jednej trzeciej.

Zdaniem Reicherta nowa analiza pokazuje, że "w reklamach alkoholu proporcja reklam o wydźwięku seksualnym wyniosła w roku 2003 mniej więcej jeden do dwóch". „Ale wykorzystywanie seksu w reklamach alkoholu i papierosów jest kwestią etyki" – zaznacza badacz.

Reichert uważa, że erotyczny trend w reklamach sporo mówi o całym współczesnym społeczeństwie. "Dziś trzeba większej niż dawniej dobitności, by przyciągnąć naszą uwagę, i mieć na nas wpływ – tłumaczy. - Na początku XX w. nagie ramiona i kostki modelek pobudzały nas tak samo, jak dziś półnagie modelki. Na własne oczy dostrzegamy zmiany w bezpośrednio seksualnej treści telewizji, filmów kinowych, książek i innych form przekazu, innych niż reklama".

(PAP/ma)

Na zdjęciu: Tak Rihanna reklamuje dżinsy...

POLECAMY:

Wybrane dla Ciebie
"Wdowia choroba". Co się dzieje z kobietą, która nie uprawia seksu?
"Wdowia choroba". Co się dzieje z kobietą, która nie uprawia seksu?
Polskie imię wymiera. W 2024 roku nosi je jedynie 19 kobiet
Polskie imię wymiera. W 2024 roku nosi je jedynie 19 kobiet
Beata Fido odeszła z TVP w cieniu skandalu. Co robi dziś?
Beata Fido odeszła z TVP w cieniu skandalu. Co robi dziś?
Była pokojówka zdradza kulisy hoteli. Trzech rzeczy unika jak ognia
Była pokojówka zdradza kulisy hoteli. Trzech rzeczy unika jak ognia
Bąble na podłodze? Ten trik uratuje twoje panele
Bąble na podłodze? Ten trik uratuje twoje panele
Pokazał, co zobaczył na mięsie z Biedronki. Sieć zareagowała
Pokazał, co zobaczył na mięsie z Biedronki. Sieć zareagowała
Metoda 12-3-30 robi furorę. W mig zgubisz kilogramy
Metoda 12-3-30 robi furorę. W mig zgubisz kilogramy
Brama to jedna z najzdrowszych ryb. Lepsza od dorsza i łososia
Brama to jedna z najzdrowszych ryb. Lepsza od dorsza i łososia
Schudła 100 kg. "Możesz czasami zjeść lody albo kiełbasę"
Schudła 100 kg. "Możesz czasami zjeść lody albo kiełbasę"
Czy praca w niedzielę to grzech? Oto co mówi Kościół
Czy praca w niedzielę to grzech? Oto co mówi Kościół
Najgorsze mięso do rosołu. Wyjdzie mętny
Najgorsze mięso do rosołu. Wyjdzie mętny
Paris Hilton przyszła na galę w "nagiej" sukience. Ten look to prawdziwa petarda
Paris Hilton przyszła na galę w "nagiej" sukience. Ten look to prawdziwa petarda