FitnessOgólnopolska kampania społeczna "Piękna bo zdrowa"

Ogólnopolska kampania społeczna "Piękna bo zdrowa"

Każdego roku prawie 4000 Polek dowiaduje się, że ma raka szyjki macicy. Niestety, codziennie aż 5 chorych kobiet umiera! 22 stycznia 2012 roku rusza ogólnopolska kampania społeczna "Piękna bo zdrowa" organizowana z okazji Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Raka Szyjki Macicy (RSM) pod patronatem serwisu kobieta.wp.pl

Ogólnopolska kampania społeczna "Piękna bo zdrowa"

Każdego roku prawie 4000 Polek dowiaduje się, że ma raka szyjki macicy. Niestety, codziennie aż 5 chorych kobiet umiera! 22 stycznia 2012 roku rusza ogólnopolska kampania społeczna "Piękna bo zdrowa" organizowana z okazji Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Raka Szyjki Macicy (RSM) pod patronatem serwisu kobieta.wp.pl

Honorowy patronat nad kampanią objęły Anna Komorowska oraz Hanny Gronkiewicz-Waltz.
Celem kampanii, realizowanej przez Kwiat Kobiecości - Ogólnopolską Organizację na Rzecz Walki z Rakiem Szyjki Macicy i magazyn Glamour, jest budowa świadomości i edukacja w zakresie profilaktyki i leczenia choroby, której śmiertelność wśród kobiet w Polsce jest najwyższa w całej Europie.

A wcale nie musi tak być, wystarczy regularnie przeprowadzać badania cytologiczne, do czego przekonują wszystkie osoby związane z kampanią, w tym aż 12 polskich gwiazd - aktorek, dziennikarek i prezenterek telewizyjnych: Anna Dereszowska, Edyta Jungowska, Katarzyna Pakosińska, Katarzyna Zielińska, Katarzyna Glinka, Agnieszka Popielewicz, Anna Wendzikowska, Ewa Pacuła, Maja Hirsch, Aleksandra Mikołajczyk, Marzena Sienkiewicz i Agata Młynarska.

Celem kampanii "Piękna bo zdrowa" jest również zwrócenie uwagi na potrzebę profilaktyki nie tylko RSM, ale i innych nowotworów narządów rodnych kobiet, w tym m.in. raka jajnika, którego statystyki śmiertelności są równie niepokojące. Ideą kampanii "Piękna bo zdrowa" nie jest jednak zastraszanie, a edukowanie, że badań, które mogą uratować nam życie nie warto się bać, a zdrowie jest jedynym kluczem do piękna i szczęścia - nas samych i naszych bliskich.

My współczesne kobiety, mamy wiele ról. Jedne z nas są z matkami, inne córkami czy siostrami, część z nas studiuje, część pracuje, wszystkie aktywne, pełne planów na przyszłość i wiecznie zabiegane. Różni nas wiele, łączy jedno - wszystkie jesteśmy kobietami, a więc wszystkie jesteśmy w grupie ryzyka zachorowania na raka szyjki macicy. Ten jeden z najpowszechniejszych rodzajów nowotworów złośliwych dotyka około 500 000 kobiet na świecie.

Nie jest jednak chorobą dziedziczną, ani uwarunkowaną genetycznie. Jest skutkiem zarażenia wirusem brodawczaka ludzkiego HPV( Human Papilloma Virus) przenoszonym drogą płciową. RSM potocznie nazywany "cichym zabójcą" może rozwijać się w ciele kobiety bez występowania objawów zewnętrznych przez wiele lat. Rak Szyjki Macicy nie musi być jednak chorobą śmiertelną, wykryty we wczesnym stadium jest całkowicie uleczalny farmakologicznie.

Tak jest w większości krajów Europy Zachodniej i Północnej, gdzie świadomość profilaktyki choroby jest odpowiednio wysoka i gdzie przeprowadzane są populacyjne programy szczepień dziewczynek w młodym wieku. W Polsce sytuacja jest jednak odwrotna. To właśnie w naszym kraju występują najpoważniejsze stadia choroby. To tu zjeżdżają lekarze z całego świata zobaczyć jak wygląda zaawansowane stadium Raka Szyjki Macicy. To właśnie w Polsce w 5 domach dziennie dochodzi do tragedii - siostry, matki, córki odchodzą pokonane przez chorobę. Tak jest, ale wcale tak być nie musi.

Rak Szyjki Macicy jest jednym z nielicznych nowotworów, które można bezinwazyjnie wykryć za pomocą prostego badania cytologicznego. Problem polega jednak na tym, że wciąż zbyt mało kobiet wykonuje regularne badania. Rak Szyjki Macicy zabija po cichu kobiety w Polsce na ich własne życzenie. Według danych Wojewódzkiego Ośrodka Koordynującego Populacyjne Programy Wczesnego Wykrywania Raka Piersi oraz Profilaktyki i Wczesnego Wykrywania Raka Szyjki Macicy przy CENTRUM ONKOLOGII - INSTYTUTU im. Marii Skłodowskiej-Curie zaledwie 30% kobiet systematycznie wykonuje cytologię, którą powinno się wykonywać minimum raz na rok, najrzadziej raz na trzy lata. Co gorsze jednak, aż połowa chorych na ten nowotwór nigdy nie miała pobranego wymazu cytologicznego! Dlaczego więc my, kobiety same na siebie wydajemy wyrok w postaci raka?

Jednym z oczywistych powodów jest strach i ogólnospołeczne tabu dotyczące nowotworów w Polsce. Wydaje nam się, że dopóki nie wiemy, jesteśmy zdrowe. Jest wprost przeciwnie, bo tylko wiedza o własnym stanie zdrowia, może ocalić nam życie. Nie należy się obawiać pozytywnych wyników cytologii. Jeśli nowotwór zostanie wykryty we wczesnym stadium, możemy go pokonać. Drugi czynnik dotyczy kolejnego tabu związanego z życiem intymnym.

Dla wielu kobiet w Polsce wizyta w gabinecie ginekologicznym pozostaje nadal czymś wstydliwym. Nie rozmawiamy też o własnym zdrowiu intymnym między sobą, więc nie mamy szansy nawzajem przypominać sobie o profilaktyce. A o potrzebie badań cytologicznych trzeba mówić głośno, nie na ucho, bo tylko wspólnie, my kobiety, łącząc siły i rozumiejąc swoje słabości jesteśmy w stanie zmienić te dramatyczne statystyki śmiertelności RSM w Polsce.

- Inny ważny czynnik dotyczy naszej własnej mentalności. W natłoku codziennych obowiązków dbamy o wszystkich tylko nie o siebie, a jak już znajdziemy wolniejszą chwilę, zapominamy o tym, co powinno być dla nas najważniejsze. Na kosmetyczkę, fryzjera jakoś potrafimy znaleźć czas, podczas gdy na wizytę u lekarza już niekoniecznie. Chcemy być piękne, choć pomijamy kluczowy tego czynnik: własne zdrowie - opowiada Ida Karpińska, Prezes i Założyciel Kwiatu Kobiecości - Ogólnopolskiej Organizacji na Rzecz Walki z Rakiem Szyjki Macicy, która sama wygrała walkę z chorobą.

Ogólnopolska kampania społeczna "Piękna bo zdrowa" stawia sobie za cel zmianę podejścia Polek do profilaktyki, uświadamiając kobietom, że istotą piękna jest zdrowie, o które - tak jak w przypadku pielęgnacji urody - muszą zadbać same kobiety. Dlatego też tegoroczna kampania przebiega pod hasłem mody, promując jednak nie modę na konkretny ubiór, a modę na cytologię.

Oprócz tej metody profilaktyki RSM celem kampanii jest budowa świadomości potrzeby szczepień przeciw wirusowi HPV oraz badań kontrolnych w kierunku innych nowotworów kobiecych narządów rodnych, w tym przede wszystkim raka jajnika. Podczas gdy RSM najczęściej dotyczy kobiet w kwiecie wieku (20 - 45 lat), na raka jajnika zazwyczaj chorują kobiety po 45 roku życia. Są jednak wyjątki również wśród bardzo młodych kobiet. Rocznie problem raka jajnika dotyka ok. 3 400 Polek z czego aż 2 500 umiera.

- Rozszerzając temat kampanii chcemy ponownie zwrócić uwagę na to, jak ważną rolę w procesie zmiany statystyk śmiertelności raka w Polsce odgrywamy my, kobiety - mówi Ida Karpińska. - Rak szyjki macicy i rak jajnika dotyczy kobiet w różnym wieku, ale z obydwoma możemy wygrać, prowadząc międzypokoleniowy dialog o potrzebie dbania o własne zdrowie. Jeśli matki będą szczepić córki przeciw wirusowi HPV, jedne i drugie rozmawiać otwarcie o swoim życiu intymnym i wzajemnie motywować się do wykonywania regularnych badań cytologicznych i USG narządu rodnego, jesteśmy w stanie naprawdę dużo zdziałać i zmienić rzeczywistość na lepszą. Musimy sobie tylko uświadomić, że jesteśmy w stanie tego dokonać.

Kampania "Piękna bo zdrowa" organizowana jest po raz drugi w ramach polskich obchodów Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Raka Szyjki Macicy - paneuropejskiej inicjatywy ECCA - Europejskiego Stowarzyszenie Raka Szyjki Macicy (European Cervical Cancer Association) realizowana we współpracy z towarzystwami naukowymi, organizacjami pozarządowymi, partnerami komercyjnymi i innymi podmiotami zaangażowanymi w problematykę choroby. Celem przedsięwzięcia jest zwiększenie świadomości społecznej na temat raka szyjki macicy oraz możliwości ochrony przed tą chorobą. ECCA jest też patronem honorowym polskich obchodów Europejskiego Tygodnia Profilaktyki RSM i kampanii "Piękna bo zdrowa".

Współorganizatorem kampanii jest magazyn Glamour, a patronami medialnymi serwisy: kobieta.wp.pl, zdrowie.wieszjak.pl i kobieta.wieszjak.pl, magazyny Gala i Claudia, a także Multikino i Clear Channel. Sponsorami kampanii są natomiast LaciBios femina, Roche, GlaxoSmithKline, Bank Gospodarstwa Krajowego i Philips. Kampanię wspierają również Polska Koalicja na Rzecz Walki z Rakiem Szyjki Macicy, Simple Creative Products, Creative Team Jaga Hupało Born To Create. Partnerami medycznymi są Centrum Medyczne Damiana i Qzdrowiu.pl.

Oprócz Anny Komorowskiej, Hanny Gronkiewicz-Waltz i ECCA patronami honorowymi kampanii są również Polska Unia Onkologii, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, Polskie Towarzystwo Ginekologii Onkologicznej, międzynarodowa inicjatywa WACC - Woman Against Cervical Cancer oraz Cytologia - Populacyjny Program Profilaktyki i Wczesnego Wykrywania Raka Szyjki Macicy.
W celu przyłączenia się do kampanii zapraszamy na fan-stronę inicjatywy * www.facebook.com/kwiatokobiecosci*

Źródło artykułu:WP Kobieta

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (9)