FitnessCykl menstruacyjny wpływa na zachowanie konsumentek

Cykl menstruacyjny wpływa na zachowanie konsumentek

Podczas płodnej fazy 28-dniowego cyklu, która przypada na okres pomiędzy 8 a 15 dniem, kobiety przejawiały więcej zachowań, związanych z dbaniem o wygląd.

Cykl menstruacyjny wpływa na zachowanie konsumentek
Źródło zdjęć: © 123RF

17.07.2012 | aktual.: 11.09.2012 16:14

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zachcianki zakupowe kobiet oraz czas i wysiłek poświęcany na zabiegi kosmetyczne i dobór ciuchów zależą od fazy cyklu miesięcznego - informują kanadyjscy naukowcy na łamach "Journal of Consumer Psychology". Badacze odkryli, że podczas płodnej fazy 28-dniowego cyklu, która przypada na okres pomiędzy 8 a 15 dniem, kobiety przejawiały więcej zachowań, związanych z dbaniem o wygląd.

Uczestniczki badania spędzały wtedy dużo czasu na malowaniu się i wydawały więcej pieniędzy na nowe ciuchy i usługi kosmetyczne.
Z kolei w fazie lutealnej (niepłodnej), między 16 a 28 dniem, kobiety chętniej robiły zakupy spożywcze i konsumowały więcej wysokokalorycznych produktów.

Naukowcy podkreślają, że takie postępowanie ma swoje ewolucyjne podłoże. W czasach naszych przodków podczas płodnych dni kobiety poświęcały więcej czasu na zachowania zmierzające do łączenia się w pary i spółkowania, ponieważ w tym momencie istniała największa szansa na poczęcie dziecka.

Współcześnie te naturalne dążenia uwidoczniły się w zwiększonych wysiłkach nakierowanych na uzyskanie atrakcyjnego wyglądu.
Nasilona ochota na jedzenie w trakcie niepłodnej fazy cyklu także wywodzi się z przeszłości, kiedy kobiety, podświadomie wiedząc, że szanse na zajście w ciążę zmniejszyły się, poświęcały czas na poszukiwanie pożywienia.

Badacze uważają, że wyniki ich badania pomogą uświadomić kobiety, co do mechanizmu rządzącego ich zakupowymi zachciankami i dzięki temu będą one mogły przeciwstawić się chwilowym pragnieniom.

"Kobiety są nieświadome tego, w jaki sposób wahania hormonalne wpływają na ich zachowania konsumenckie. Wyniki naszego badania pozwalają określić, kiedy kobiety są najbardziej skłonne do ulegania związanym z cyklem menstruacyjnym zachciankom na wysokokaloryczne jedzenie czy produkty upiększające" - mówi Gad Saad, główny badacz.

(PAP)/ ooo/ tot/

Źródło artykułu:PAP
zdrowiemiesiączkamenstruacja
Komentarze (8)