Dieta dla kobiet w ciąży

Małgorzata Krukowska, dietetyk / 30.09.2010
wp.pl>
 AAA
Dieta dla kobiet w ciąży
Ciąża to czas szczególny, w którym zadbać trzeba o zdrowie swoje i rozwijającego się dziecka. Nie znaczy to jednak, że mamy jeść za dwoje. Takie postępowanie kończy się najczęściej znacznym przyrostem kilogramów, które po porodzie ciężko zgubić. Zmiany w diecie powinny być przede wszystkim jakościowe, a nie ilościowe. Zapotrzebowanie na energię w czasie ciąży rośnie tylko o 300 kcal i to dopiero w drugim i trzecim trymestrze.
Kaloryczność taką mają np. 2 kanapki z margaryną i chudą wędliną lub jogurt owocowy z porcją płatków. By więc dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę energii, wystarczy dodać jeden mały posiłek do swojego codziennego jadłospisu.
W czasie ciąży rośnie zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze. Dieta musi być więc przede wszystkim pełnowartościowa i urozmaicona. Powinny się w niej znaleźć produkty z wszystkich grup: produkty zbożowe, mleko i przetwory mleczne, mięso i ryby, warzywa i owoce oraz "dobre” tłuszcze. Produkty zbożowe najlepiej wybierać pełnoziarniste (razowe pieczywo, brązowy ryż, kasze, razowe makarony, musli) ponieważ zawierają błonnik (pomaga na często pojawiające się w czasie ciąży zaparcia) i o wiele więcej cennych składników niż ich "oczyszczone" odpowiedniki. Kobieta w ciąży powinna wypić codziennie 2-3 szklanki mleka lub jogurtu czy kefiru, zjeść 1 porcję chudego mięsa lub ryby, 300g owoców i 400g warzyw, najlepiej zielonych, bo zawierają kwas foliowy). Jeżeli chodzi o tłuszcze, najlepiej wybierać roślinne - olej i miękkie margaryny. Wszystkie wymienione wyżej produkty należy podzielić na 5 posiłków spożywanych w ciągu dnia. Najlepiej wyznaczyć stałe godziny ich spożywania, z przerwami nie dłuższymi niż 3 godziny.

Oczywiście w czasie ciąży najlepiej zrezygnować z fast foodów, dużych ilości słodyczy, produktów słonych i bardzo tłustych. Z diety kobiety ciężarnej ze względów bezpieczeństwa wykluczyć należy surowe mięso, ryby i surowe jajka. Uważać również trzeba na sery pleśniowe i miękkie sery niepasteryzowane.

Codziennie warto wypić ok. 2 litrów płynów: najlepiej wody, ale mogą być też herbatki (bez cukru) lub ewentualnie soki, kompoty. Unikać alkoholi i dużych ilości kawy (pić nie więcej niż 1 na dzień).

Stosowanie się do tych podstawowych zasad zdrowego żywienia zapewni odpowiedni rozwój dziecka, dobre samopoczucie mamy i nie doprowadzi do nadmiernego przyrostu kilogramów w czasie ciąży.

Należy pamiętać jednak, że wzrost masy ciała w ciąży jest rzeczą naturalną i nieuniknioną, powinien wynosić ok. 12 kg. (9 kg. dla kobiet ze znaczą nadwagą, 16 - dla kobiet z niedowagą).

Dieta dopasowana do wieku

Polub kobieta.wp.pl na Facebooku

1 2 3 z 3 następna
oceń
tak 0 0%
nie 1 100%

Galerie


Opinie (3)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
jmichalska24 2010-12-01 (11:07) 3 lata 4 miesiące 18 dni 10 godzin i 28 minut temu

ciąża a włosy
Ja odżywiałam się bardzo dobrze podczas ciąży, byłam nawet u dietetyka, bo nie chciałam za bardzo przytyć. Lekarz przygotował dietę specjalnie dla mnie. Trzymałam się jej przez całe 9 miesięcy. Robiłam regularnie badania i zawsze było wszystko ok. Niestety po porodzie strasznie zaczęły wypadać mi włosy. Nie wiem, co powinnam teraz zrobić. Koleżanki polecają mi wybrać się do kliniki hair lab, ale ja nie jestem pewna. Może to, co się ze mną dzieje jest normalne. Co o tym myślicie?

odpowiedz

0
0
eco_gotowanie 2010-10-07 (00:45) 3 lata 6 miesięcy 12 dni 20 godzin i 50 minut temu

zdrowe odżywianie
w ciąży nasza dieta jest szczególnie ważna - jemy za dwoje:) dlatego warto zwrócić uwagę na to, co i jak się je. z pewnością nie możemy się ograniczać do pokarmów dietetycznych, ale na pewno możemy gotować z głową, np. używając specjalnych garnków i patelni, do których nie trzeba używać tłuszczu, możemy też po prostu na nich grillować:) zresztą, o takim 'eco' jedzeniu warto pamiętać cały rok! prawda jest taka, że oszczędzamy zdrowie i złotówki:)

odpowiedz

0
0
edits22 2010-10-01 (19:22) 3 lata 6 miesięcy 18 dni 2 godziny i 13 minut temu

niunia
Ja w ciąży przytyłam 24 kg. moja wina bo nie uważałam jadłam po-prostu wszystko. Jednak po urodzeniu syka w miesiąc schudłam 17 kg. to chyba przez stres, a następne 7 kg. nie poszło tak łatwo, zrzucałam je prawie rok!!!

odpowiedz

Bądź z nami na bieżąco