Matki naśladują konsumenckie zachowania córek

To matki najczęściej naśladują córki - a nie odwrotnie - podejmując decyzje, jakie kupić ubranie albo kosmetyki - twierdzą naukowcy z USA na łamach "Journal of Consumer Behavior".

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

To matki najczęściej naśladują córki - a nie odwrotnie - podejmując decyzje, jakie kupić ubranie albo kosmetyki - twierdzą naukowcy z USA na łamach "Journal of Consumer Behavior".
W jakim stopniu dzieci wpływają na zachowania konsumpcyjne rodziców? W większym, niż można by sądzić. Nastoletnie dziewczęta mają niemały wpływ na to, jakie produkty osobistego użytku, np. ubrania czy kosmetyki, kupują ich matki.

Co więcej, rodzicielki częściej naśladują w tym zakresie swoje dorastające pociechy, niż vice versa - ogłosili badacze z amerykańskiej Fox School of Business na Temple University.

"Odkrycie to przemawia za koncepcją socjalizacji odwrotnej i sugeruje, że wpływ nastolatków na rodziców jest głębszy, niż im przypisywano" - zwraca uwagę główna autorka badania, ekspert w dziedzinie marketingu, dr Ayalla A. Ruvio. Termin socjalizacja odwrotna odnosi się do zjawiska, gdy starsze pokolenie jest wdrażane przez pokolenie młodsze w kulturowe nowości, w zakresie np. stylu życia, mody czy twórczości. Jak podaje Wikipedia, przykładem takiego zjawiska było np. wprowadzenie magnetowidów, kiedy to dzieci musiały uczyć rodziców, jak urządzenie programować czy ustawiać w nim zegar.

W swojej pracy Ruvio i jej zespół sprawdzała, czy nastolatki-dziewczyny mają skłonność do naśladowania matek i ich zachowań konsumpcyjnych, czy może jednak przeważa trend odwrotny. Narzędziem badania był kwestionariusz, wypełniany przez 343 par matka-córka, których średni wiek wynosił odpowiednio 44 i 16 lat. Naukowcy zauważyli, że jeśli matka jest młoda duchem, śledzi trendy w modzie i postrzega własną córkę jako eksperta w dziedzinie mody, to ma zwykle skłonność do naśladowania jej konsumenckich zachowań.

Zjawisko naśladowania córek przez matki jest zamierzonym procesem podejmowania decyzji związany z tym, kogo i w jaki sposób chcą kopiować. Jego istnienie doprowadziło do ukucia nowego terminu, "consumer doppelganger effect", który w wolnym tłumaczeniu oznacza "efekt konsumenckiego sobowtóra". "Nie jest to wyłącznie uświadomiony akt naśladownictwa" - mówią badacze. - Badane celowo wybierają osobę, którą chcą naśladować, i mówią o skłonności do naśladowania jej zachowań konsumenckich".

(PAP/ma)

POLECAMY:

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Wystawiasz nogę spod kołdry? Organizm wysyła sygnał
Wystawiasz nogę spod kołdry? Organizm wysyła sygnał
Pojawiła się w śniadaniówce. Niedawno skończyła 50 lat
Pojawiła się w śniadaniówce. Niedawno skończyła 50 lat
Jej mąż romansował z wieloma. "Jego córka spłodzona z inną kobietą"
Jej mąż romansował z wieloma. "Jego córka spłodzona z inną kobietą"
Kończy 50 lat. To z nim ma dwoje dzieci
Kończy 50 lat. To z nim ma dwoje dzieci
Został ojcem w wieku 55 lat. Zdradził imię syna
Został ojcem w wieku 55 lat. Zdradził imię syna
Dodali klauzulę "kokainową". Wyszła na jaw po rozstaniu
Dodali klauzulę "kokainową". Wyszła na jaw po rozstaniu
Masz tuje na działce ROD? Musisz o tym wiedzieć
Masz tuje na działce ROD? Musisz o tym wiedzieć
84-letnia matka z młodszym partnerem. Tak bawiła się na weselu córki
84-letnia matka z młodszym partnerem. Tak bawiła się na weselu córki
Miała tylko 13 lat. Jej występ w teledysku rozpętał aferę
Miała tylko 13 lat. Jej występ w teledysku rozpętał aferę
Przyłapała pasażerów. "Prosimy, aby nie robić tego, co na zdjęciu"
Przyłapała pasażerów. "Prosimy, aby nie robić tego, co na zdjęciu"
Wykonaj ten zabieg w październiku. Wiosną trawnik pięknie się zazieleni
Wykonaj ten zabieg w październiku. Wiosną trawnik pięknie się zazieleni
Kończy 61 lat. Tak wygląda dziś "najpiękniejsza kobieta świata"
Kończy 61 lat. Tak wygląda dziś "najpiękniejsza kobieta świata"