Matki naśladują konsumenckie zachowania córek

To matki najczęściej naśladują córki - a nie odwrotnie - podejmując decyzje, jakie kupić ubranie albo kosmetyki - twierdzą naukowcy z USA na łamach "Journal of Consumer Behavior".

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

To matki najczęściej naśladują córki - a nie odwrotnie - podejmując decyzje, jakie kupić ubranie albo kosmetyki - twierdzą naukowcy z USA na łamach "Journal of Consumer Behavior".
W jakim stopniu dzieci wpływają na zachowania konsumpcyjne rodziców? W większym, niż można by sądzić. Nastoletnie dziewczęta mają niemały wpływ na to, jakie produkty osobistego użytku, np. ubrania czy kosmetyki, kupują ich matki.

Co więcej, rodzicielki częściej naśladują w tym zakresie swoje dorastające pociechy, niż vice versa - ogłosili badacze z amerykańskiej Fox School of Business na Temple University.

"Odkrycie to przemawia za koncepcją socjalizacji odwrotnej i sugeruje, że wpływ nastolatków na rodziców jest głębszy, niż im przypisywano" - zwraca uwagę główna autorka badania, ekspert w dziedzinie marketingu, dr Ayalla A. Ruvio. Termin socjalizacja odwrotna odnosi się do zjawiska, gdy starsze pokolenie jest wdrażane przez pokolenie młodsze w kulturowe nowości, w zakresie np. stylu życia, mody czy twórczości. Jak podaje Wikipedia, przykładem takiego zjawiska było np. wprowadzenie magnetowidów, kiedy to dzieci musiały uczyć rodziców, jak urządzenie programować czy ustawiać w nim zegar.

W swojej pracy Ruvio i jej zespół sprawdzała, czy nastolatki-dziewczyny mają skłonność do naśladowania matek i ich zachowań konsumpcyjnych, czy może jednak przeważa trend odwrotny. Narzędziem badania był kwestionariusz, wypełniany przez 343 par matka-córka, których średni wiek wynosił odpowiednio 44 i 16 lat. Naukowcy zauważyli, że jeśli matka jest młoda duchem, śledzi trendy w modzie i postrzega własną córkę jako eksperta w dziedzinie mody, to ma zwykle skłonność do naśladowania jej konsumenckich zachowań.

Zjawisko naśladowania córek przez matki jest zamierzonym procesem podejmowania decyzji związany z tym, kogo i w jaki sposób chcą kopiować. Jego istnienie doprowadziło do ukucia nowego terminu, "consumer doppelganger effect", który w wolnym tłumaczeniu oznacza "efekt konsumenckiego sobowtóra". "Nie jest to wyłącznie uświadomiony akt naśladownictwa" - mówią badacze. - Badane celowo wybierają osobę, którą chcą naśladować, i mówią o skłonności do naśladowania jej zachowań konsumenckich".

(PAP/ma)

POLECAMY:

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Stres przed wizytą u ginekologa. Lekarka mówi wprost
Stres przed wizytą u ginekologa. Lekarka mówi wprost
Rządzi popkulturą od lat. Dziś trudno wyliczyć jej wartość
Rządzi popkulturą od lat. Dziś trudno wyliczyć jej wartość
Był gwiazdą polskich seriali. Dziś nie ma stałego adresu
Był gwiazdą polskich seriali. Dziś nie ma stałego adresu
Spacerowała po parku. Tylko spójrzcie, co miała na nogach
Spacerowała po parku. Tylko spójrzcie, co miała na nogach
Nie rezygnuje z intymności po 80. Mówi, co robi partner
Nie rezygnuje z intymności po 80. Mówi, co robi partner
Mało kto wie, kim była żona Krzysztofa Kiersznowskiego. Dla niej rzucił aktorstwo
Mało kto wie, kim była żona Krzysztofa Kiersznowskiego. Dla niej rzucił aktorstwo
Mieli ją odmłodzić o 10 lat. Zobacz efekt metamorfozy
Mieli ją odmłodzić o 10 lat. Zobacz efekt metamorfozy
Polują w Lidlu na tę perełkę. Kosztuje tylko 59 zł
Polują w Lidlu na tę perełkę. Kosztuje tylko 59 zł
Marek Siudym po rozwodzie zaczynał od zera. "Wychodziłem z jedną walizką"
Marek Siudym po rozwodzie zaczynał od zera. "Wychodziłem z jedną walizką"
Wsyp do pojemnika na proszek. "Wyżre" całą pleśń z pralki
Wsyp do pojemnika na proszek. "Wyżre" całą pleśń z pralki
Jak rozpoznać psychopatę? Zwróć uwagę na to zachowanie
Jak rozpoznać psychopatę? Zwróć uwagę na to zachowanie
Policjant uratował seniorkę. Wkrótce na komendę przyszedł list
Policjant uratował seniorkę. Wkrótce na komendę przyszedł list