FitnessNiewyspani kupują więcej jedzenia

Niewyspani kupują więcej jedzenia

Niewyspani kupują więcej jedzenia
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos
09.09.2013 22:12, aktualizacja: 10.09.2013 12:16

Ludzie, którzy nie spali w nocy, kupują następnego dnia więcej jedzenia, w dodatku bardziej kalorycznego – informują szwedzcy naukowcy na łamach pisma „Obesity”.

Ludzie, którzy nie spali w nocy, kupują następnego dnia więcej jedzenia, w dodatku bardziej kalorycznego – informują szwedzcy naukowcy na łamach pisma „Obesity”. W wyniku badań okazało się, że deprywacja snu prowadzi do podniesienia się we krwi poziomu greliny, hormonu, który wzmagał poczucie głodu następnego ranka. Co ciekawe jednak, to nie grelina była bezpośrednio odpowiedzialna za kupowanie jedzenia.

Nie istniała bowiem prosta korelacja u poszczególnych badanych między poziomem greliny a zakupami.

Naukowcy z Uniwersytetu w Uppsali w Szwecji uważają więc, że inny mechanizm odpowiada bezpośrednio za wzmożone zakupy, na przykład impulsywne podejmowanie decyzji.

Naukowcy poprosili 14 dorosłych mężczyzn, którzy wzięli udział w eksperymencie, o kupienie w supermarkecie za sumę około 50 dolarów tyle jedzenia, ile będą w stanie, spośród 40 artykułów do wyboru. Jedną połowę artykułów stanowiły produkty niskokaloryczne, a drugą – wysokokaloryczne.

Przed zakupami badani dostali skromne śniadanie, żeby podczas zakupów zminimalizować efekt głodu. Mężczyźni robili zakupy rano - po przespanej nocy oraz po nieprzespanej nocy.

Okazało się, że po nieprzespanej nocy badani kupowali więcej jedzenia. Po pierwsze, kupiono jedzenie o dziewięć procent bardziej kaloryczne, oraz, po drugie, było go o 18 proc. więcej, uwzględniając wagę.

Naukowcy mają zamiar kontynuować badania. Ich celem jest ustalenie, w jaki sposób pozbawienie snu wpływa na nasze zachowania żywieniowe, czy wpływa na impulsywne kupowanie w ogóle oraz czy również częściowe niewyspanie odgrywa w tym przypadku jakąś rolę.

(PAP/ma)

POLECAMY:

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także