GotowaniePrzepisyUwaga! Możesz utyć od wąchania jedzenia

Uwaga! Możesz utyć od wąchania jedzenia

Uwaga! Możesz utyć od wąchania jedzenia
Źródło zdjęć: © 123RF.COM
Paulina Brzozowska
10.07.2017 11:28

Nie wiem, czy wam też wydaje się czasami, że tyjecie po prostu z niczego. Wystarczy, że powąchacie pizzę i nagle w biodrach pojawia się dodatkowe kilka centymetrów. Do tej pory myślałam, że to żart. Niestety nowe badania przeprowadzone na Uniwesytecie w Berkeley potwierdziły, że można utyć od zapachu jedzenia.

Naukowcy swój eksperyment przeprowadzili na dwóch myszach. Jedna z nich otrzymywała mocno pachnące posiłki, z kolei druga jadła produkty o bardzo słabej, prawie niewyczuwalnej woni. Na efekty nie trzeba było długo czekać.

Ta mysz, która otrzymywała pięknie pachnące produkty, przybierała na wadze znacznie szybciej, niż ta, która jadła rzeczy bezwonne. O co tu chodzi? Zdaniem twórców badania głównym winowajcom jest metabolizm, który jest bardzo podatny na działanie zapachu. Nasz mózg odbierając informację z sensorów zapachowych sprawia, że ciało zaczyna magazynować energię i kalorie. A stąd już całkiem niedaleko do oponki na brzuchu.

Obraz
© 123RF.COM

- Zapach nie jest jednak głównym powodem tycia. Przede wszystkim nie słuchamy potrzeb swojego ciała, jemy za dużo i ograniczamy aktywność fizyczną. To prosta droga do nadwagi. Woń danej potrawy może nas przyciągnąć, ale to, ile zjemy, zależy tylko od naszej woli – mówi mi dr Katarzyna Okręglicka, dietetyk.

- Określone zapachy mogą sprawiać, że zjadamy więcej danej potrawy. Nakładamy sobie większe porcje, częściej robimy "dokładki". W ten sposób dostarczamy sobie większej ilości kalorii, niż nasze ciało potrzebuje. A to musi gdzieś się odłożyć – dodaje dr Okręglicka.

Nauka szuka sposobu na zmianę tego stanu rzeczy. – Jeśli udałoby nam się wpłynąć na ludzki układ sensoryczny, moglibyśmy stworzyć lek, który ograniczyłby wpływ zapachu na sposób magazynowania przez nas kalorii – mówi w rozmowie z prasą Thomas Siebiel, jeden z twórców badania.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (4)
Zobacz także