Złodzieje czasu
Ciągle masz wrażenie, że z niczym nie możesz się wyrobić? Masz za dużo obowiązków? A może coś Cię odciąga od pracy?
Ciągle masz wrażenie, że z niczym nie możesz się wyrobić? Masz za dużo obowiązków? A może coś Cię odciąga od pracy?
Według Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, wynika że Polacy pracują 43 godziny tygodniowo. Dla porównania - Holendrzy pracują przez 31. Nic dziwnego, że wiele osób z trudem godzi obowiązki zawodowe z życiem prywatnym. W efekcie ciężko znaleźć chociaż chwilę dla siebie i dla bliskich. Z drugiej strony mało kto zdaje sobie sprawę ile tak naprawdę tracimy czasu – zarówno w domu jak i pracy np. dobrze wiemy o tym, że zaniedbujemy dzieci, partnera i siebie samych, ale po powrocie do domu najchętniej zajmujemy się oglądaniem telewizji. A zamiast tego można np. iść do kina.
Internautka Cyntia40 twierdzi, że to my sami robimy wszystko żeby odłożyć obowiązki na później. - Zastanawiam się, czy my sami dla siebie nie jesteśmy największymi złodziejami czasu? I wychodzi mi, że tak. Poleniuchować, pooglądać tv, poczytać gazetki, poplotkować przez telefon, poflirtować na chacie. Po co martwić się stertą brudnych naczyń w zlewie? Nie odkurzonym dywanem ? Przecież, gdy pozmywam jutro, też się nic nie stanie.
Zapewne nie ma osoby, której nie zdarzyło się zasiedzieć w Internecie, zagadać z koleżanką przez telefon, czy oglądać do późna film. często jest to zwykły przypadek; po prostu straciliśmy poczucie upływającego czasu. Również gdy mamy do wykonania jakieś skomplikowane lub wyjątkowo nudne zadanie, zamiast zabrać się za nie od razu, odkładamy je na tzw ostatnią chwilę. Robimy to podświadomie lub nawykowo. Zazwyczaj skutek jest tego taki, że z trudnością udaje nam się ukończyć pracę w terminie.
Cyberslacking
Prawdziwą plagą jest wykorzystywanie Internetu (czyli tzw cyberslacking) w pracy dla celów prywatnych. Według ankiety firmy Gemius z listopada 2007 r., aż 93% internautów przyznaje się do korzystania z sieci w celach prywatnych, w ramach godzin pracy. 70% nie widzi w tym nic złego. Pracownicy najczęściej korzystają z prywatnej poczty elektronicznej (79%), przeglądają strony www (73%), korzystają z komunikatorów (36%) oraz kupują w sklepach online i na aukcjach (33%).
Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że cenny czas tracimy np. przez bałagan na biurku, w szufladach. Gdybyśmy utrzymywali odpowiedni porządek to udało by się zyskać co najmniej kilka minut gdyż wszystkie potrzebne rzeczy znajdowały by się zawsze pod ręką.
Asertywność
Postaraj się być asertywny. Naucz się mówić "Nie, nie teraz. Mam coś ważnego do załatwienia". Sygnalizuj na początku: "Mam dla Ciebie tylko kilka minut", lub "Możemy pogadać za godzinę". Koniecznie uprzedź przyjaciół żeby nie składali Ci nie zapowiedzianych wizyt. Na pewno większość Twoich znajomych się przyzwyczai, że muszą szanować Twój cenny czas.
Oczywiście nie da się całkowicie wyeliminować ''złodziei czasu''. Czasem są to nieprzewidziane okoliczności np. spóźniamy się na ważne spotkanie bo staliśmy w korku, nie ukończyliśmy ważnego projektu z powodu awarii komputera. Dlatego właśnie ważne jest aby to starać się niepotrzebnie nie tracić czasu na rzeczy mało istotne.
Określanie celów
Ważną umiejętnością jest ustalanie priorytetów w życiu prywatnym i zawodowym: oddzielenie rzeczy istotnych od mało ważnych i ustalanie sobie celów, które chcemy osiągnąć.Cele, które chce się osiągnąć powinny być realistyczne i wykonalne. Warto je spisać i zastanowić się co trzeba zrobić, by je osiągnąć. Może okaże się że powinieneś się z czegoś zrezygnować np. od dawna obiecujesz sobie że bardziej zadbasz o swoją kondycje fizyczną, ale wydaje Ci się że nigdy nie masz na to czasu. Tymczasem wystarczy choć trochę ograniczyć oglądanie telewizji, surfowanie w Internecie i zamiast tego zacząć chodzić na spacery lub uprawiać sport.