FitnessJak szybko wirusy rozprzestrzeniają się w publicznej przestrzeni? Zdziwisz się!

Jak szybko wirusy rozprzestrzeniają się w publicznej przestrzeni? Zdziwisz się!

Jak szybko wirusy rozprzestrzeniają się w publicznej przestrzeni? Zdziwisz się!
Źródło zdjęć: © infografika.wp.pl
09.09.2014 11:30, aktualizacja: 06.02.2019 12:00

Ile czasu potrzebuje wirus, by rozprzestrzenić się w przestrzeni biurowej, „dopaść” ludzi i osiąść na miejscach takich jak przycisk w windzie, wspólna drukarka.

Ile czasu potrzebuje wirus, by rozprzestrzenić się w przestrzeni biurowej, „dopaść” ludzi i osiąść na miejscach często eksploatowanych, takich jak przyciski w windzie, wspólne drukarki?

Charles Gerba, naukowiec z uczelni w Arizonie, prześledził drogę wirusów. Okazuje się, że w ciągu 2-4 godzin od pojawienia się ich w biurze 40 do 60 proc. pracowników nosi ślady niechcianych gości.

Naukowiec prowadził badania w jednym z biur. Okazało się, że największym i najbardziej zawirusowanym skupiskiem była wspólna przestrzeń kuchenna.

Próbował zweryfikować, ile czasu potrzebują chorobotwórcze wirusy, by dostać się z pomieszczenia do pomieszczenia. Jeśli usłyszysz, że ktoś w pokoju obok kaszle i kicha, bądź pewny, że najpóźniej następnego dnia też dopadną cię te objawy.

Na szczęście bardzo łatwo powstrzymać złowrogą ekspansję. Wystarczy częste mycie rąk żelem z zawartością alkoholu i używanie antybakteryjnych chusteczek. To niweluje ryzyko rajdu wirusów o ok. 90 proc.

Charles Gerba zainstalował dozowniki ze specjalnym żelem w strategicznych miejscach biura, które badał. Następnie instruował pracowników, jak często mają z nich korzystać. Namówił ich również, by raz dziennie przecierali swoje biurka specjalnymi dezynfekującymi chusteczkami.

W innej części eksperymentu naukowiec skupił się na pokojach hotelowych. Odkrył, że wirusy rozprzestrzeniały się z pokoju do pokoju na ubraniach ekip sprzątających.

Swoje wnioski zaprezentował podczas dorocznego spotkania Amerykańskiego Stowarzyszenia Mikrobiologii.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także