Moda przeciw stereotypom
Moda tworzona przez Rei Kawakubo nigdy nie była czytelna i przyswajalna dla przeciętnego odbiorcy. Bo pomysły japońskiej kreatorki mają więcej wspólnego ze sztuką niż ubraniami do noszenia na co dzień.
Eksperymenty z konstrukcją i formą mają bardziej charakter intelektualny niż użytkowy. Zamiast eleganckich sukienek na wybiegu Comme des Garcons pojawiają się postrzępione ubrania w monochromatycznych kolorach o krojach niepasujących do zachodnich wyobrażeń dotyczących ciała. Moda Kawakubo, zamiast dawać gotowe odpowiedzi, stawia trudne pytania. Ma przede wszystkim prowokować do dyskusji i wykraczać poza standardową definicję ubrania.
- Kiedy zaczynam tworzyć jakąś kolekcję, pojawia się słowo, ale nie mam pojęcia, skąd się bierze. Nigdy nie zaczynałam kolekcji na podstawie odniesień kulturowych czy historycznych, społecznych czy związku z moją przeszłością. Gdy tylko znajduję słowo klucz, nie rozwijam go w sposób logiczny. Unikam wręcz ładu w myślach, a zamiast tego szukam jego przeciwieństwa, czegoś zupełnie od niego różnego, albo czegoś, co się za nim kryje – powiedziała projektantka w rozmowie z Suzy Menkes opublikowanej na łamach „New York Times” w 2009 roku.