Barbie idzie naprzód: w reklamie kultowej lalki zagrał chłopiec!

Najnowsza reklama lalki Barbie wywołała falę zachwytu. W spocie promującym Barbie Moschino w końcu pojawił się chłopiec. Kultowa lalka, która powstała w 1959 roku, do tej pory była reklamowana wyłączenie przez dziewczynki. A przecież większość chłopców, choć raz w życiu bawiła się lalkami.

Obraz
Źródło zdjęć: © Instagram
Aleksandra Kisiel

Najnowsza reklama lalki Barbie wywołała falę zachwytu. W spocie promującym Barbie Moschino w końcu pojawił się chłopiec. Kultowa lalka, która powstała w 1959 roku, do tej pory była reklamowana wyłączenie przez dziewczynki. A przecież większość chłopców, choć raz w życiu bawiła się lalkami.

Nie jest tajemnicą, że lalka Barbie słabo radzi sobie na rynku. Sprzedaż lalek bardzo spadła w ciągu ostatnich czterech lat. Tylko w 2014 roku Mattel zaliczyła 16 proc. spadek sprzedaży i niewiele wskazuje na to, aby rok 2015 miał być lepszy dla amerykańskiego producenta zabawek. Do podupadającej sprzedaży trzeba dodać fakt, że lalka Barbie przez lata nie miała najlepszej prasy. Zarzucano jej, że promuje nierealistyczne standardy piękna, że wpędza w kompleksy nie tylko małe dziewczynki, ale ich matki (gdyby Barbie była prawdziwą kobietą mierzącą 170 cm wzrostu jej talia miałaby zaledwie 40 cm). Wśród setek modeli Barbie większość to białe, blondwłose lalki, z którymi może identyfikować się niewielka grupa dzieci.Nie wspominając o tym, że przez lata ambicje Barbie sprowadzały się do mieszkania w perfekcyjnej, różowej willi i jazdy różowym kabrioletem. Jednak w szeregach Mattel zaistniała potrzeba zmiany. Marka powiedziała w końcu głośno to, co rodzice wiedzą od dawna: chłopcy też bawią się
lalkami.

Obraz
© (fot. Mattel)

Spot promującym najnowszą lalkę marki – Moschino Barbie (model kolekcjonerski, kosztujący 150 dolarów sprzedał się w kilka godzin, a ceny na eBayu osiągają kilkukrotnie większe wartości) zupełnie nie przypomina poprzednich reklam Mattel. Nie ma już wypełnionych różem kadrów, w których białe dziewczynki grzecznie bawią się blondwłosą lalką. Zamiast tego w spocie pojawiają się dwie dziewczynki, w tym afroamerykanka z naturalnym, przepięknym afro i rudowłosy chłopiec, którego irokez czyni go bardzo podobnym do Jeremy’ego Scotta, szefa Moschino. Dzieciaki bawią się lalkami. W pewnym momencie chłopiec nakłada swojej lalce skórzaną torebkę z ćwiekami i patrząc wprost do kamery ogłasza: „Moschino Barbie jest najmocniejsza!”

Klip obejrzało już 1,3 miliona widzów na YouTubie. Wielu z nich bardzo pozytywnie komentuje najnowszy pomysł amerykańskiej firmy. „Prawie się popłakałem! Bawiłem się Barbie mojej siostry jako dziecko i zawsze się potem wstydziłem. Bardzo się cieszę, że pozwalamy dzieciom by były po prostu dziećmi. Dziękuję za to! Chłopcy też lubią lalki!” napisał użytkownik Pandora Boxx. Pod klipem nawiązała się dyskusja, w której głos zabrało mnóstwo mężczyzn. Wielu z nich, podobnie jak Pandora Boxx, wspominało dziecięce zabawy lalkami i towarzyszące im poczucie wstydu. Mnóstwo wyrażało radość ze zmiany podejścia marki.

Ewidentnie, spece od reklamy w Mattel, trafili w czuły punkt, skoro reklama cieszy się tak ogromną popularnością i wywołuje takie (pozytywne) emocje. Marka od roku eksperymentuje z nowymi rozwiązaniami: kilka miesięcy temu na rynek trafiła Barbie z dredami inspirowanymi fryzurą Zendayi, zaś w ubiegłym roku, po raz pierwszy została wyprodukowana lalka, która może chodzić w butach na płaskim obcasie! Do tej pory stopy Barbie były wyprofilowane tak, że lalce można było założyć wyłącznie buty na obcasie lub koturnie. W sieci krąży również inny spot marki, który pokazuje małe dziewczynki w codziennych, „dorosłych” sytuacjach. Są lekarzami, wykładowcami prowadzącymi zajęcia z dorosłymi. Klip „Imagine the Possibilities” powstał, aby pokazać, że Barbie pozytywnie wpływa na dzieci, bo gdy te bawią się lalkami, wyobrażają sobie wszystkie zawody, jakie mogą wykonywać, wszystkie scenariusze.

Obraz
© (fot. Mattel)

Oczywiście jeden klip nie zmienia faktu, że świat Barbie nadal jest zdominowany przez róż i mocno stereotypowe postrzeganie kobiet i ich roli w świecie. Ale niewątpliwie nowa kampania z udziałem chłopca i subtelne, ale konsekwentnie wprowadzane zmiany pokazują, że nawet Mattel musi iść z duchem czasu. Barbie, witamy w 2015 roku!

Aleksandra Kisiel / Kobieta WP

POLECAMY:

Wybrane dla Ciebie
Nonszalancja w najlepszym wydaniu. Dygant zachwyciła na pokazie
Nonszalancja w najlepszym wydaniu. Dygant zachwyciła na pokazie
Włożyła skórzaną mini. Odważnie to za mało powiedziane
Włożyła skórzaną mini. Odważnie to za mało powiedziane
Nie ma modniejszego stroju. Tak ubierają się kobiety sukcesu
Nie ma modniejszego stroju. Tak ubierają się kobiety sukcesu
Zaszła w późną ciążę. Tak pisała wtedy o wierze i Bogu
Zaszła w późną ciążę. Tak pisała wtedy o wierze i Bogu
Byli razem ponad 20 lat. "Po kryzysie oświadczył mi się po raz drugi"
Byli razem ponad 20 lat. "Po kryzysie oświadczył mi się po raz drugi"
Sprzedają kalendarze adwentowe. Jeden kosztuje ponad 2 tys. zł
Sprzedają kalendarze adwentowe. Jeden kosztuje ponad 2 tys. zł
Jej manicure to prawdziwy hit. To lakier od polskiej marki
Jej manicure to prawdziwy hit. To lakier od polskiej marki
Zmieniła fryzurę. Tak jej metamorfozę ocenił specjalista
Zmieniła fryzurę. Tak jej metamorfozę ocenił specjalista
Mówi o końcu kariery. "Nikogo nie poznaję"
Mówi o końcu kariery. "Nikogo nie poznaję"
Cichopek już ma najmodniejszą kurtkę na zimę. Uwagę zwraca kolor
Cichopek już ma najmodniejszą kurtkę na zimę. Uwagę zwraca kolor
Był alkoholikiem. Mówi, jakie myśli go wtedy dręczyły
Był alkoholikiem. Mówi, jakie myśli go wtedy dręczyły
Jej córka umiera na białaczkę. Lekarze dają jej rok życia
Jej córka umiera na białaczkę. Lekarze dają jej rok życia
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯