H&M - oferta i historia
H&M - światowej sławy marka o szwedzkich korzeniach
H&M – historia marki
Początkiem wielkiego koncernu odzieżowego H&M był skromny sklep "Hennes" założony przez Erlinga Perssona, który na pomysł rozpoczęcia działalności tego typu wpadł podczas pobytu w Stanach Zjednoczonych. Sklep rozpoczął działalność w 1947 roku w miasteczku Västerås, a na jego asortyment składał się szeroki wybór odzieży damskiej ("hennes" ze szwedzkiego oznacza "dla niej" lub "jej"). Firma rozszerzyła ofertę o ubrania dla mężczyzn w 1968 roku, gdy Erling Persson wykupił udziały sklepu Mauritz Widfross, znajdującego się w Sztokholmie.
Wkrótce powstała nowa nazwa marki – Hennes&Mauritz, skrócona do znanego po dziś dzień H&M. W 1998 roku Perssonowi udało się wykupić domenę internetową z własnymi inicjałami.
H&M – sklepy
W 2017 roku H&M posiadał 4,133 sklepy na całym świecie. Najwięcej z nich znajduje się w Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Firma zatrudnia niemal 150 tys. pracowników w 38 krajach.
Marka H&M obecna jest w 67 krajach, a sprzedaż internetową prowadzi w 43 państwach na całym świecie. Główny magazyn na Europę Środkową znajduje się w Gądkach koło Kórnika, w Wielkopolsce. Jeśli chodzi o produkcję, H&M korzysta z usług ponad 700 dostawców z Azji i Europy, głównie Chin i Bangladeszu. Nie posiada natomiast własnych fabryk.
H&M – oferta
Asortyment H&M podzielić można na działy:
- Basic (dział damski, męski i dziecięcy; podstawowe artykuły takie jak T-shirty czy proste swetry),
- Conscious (dział damski, męski i dziecięcy; kolekcje tworzone według zasad ekologii),
- Divided (dział damski i męski),
- Premium (dział damski i męski),
- L.O.G.G. (dział damski i męski),
- Trend (dział damski i męski),
- Sportswear (dział damski),
- Denim (dział dziecięcy).
W sklepach H&M oferowane są artykuły takie jak:
- sukienki H&M,
- spódnice H&M,
- kurtki H&M,
- buty H&M,
- bluzki i swetry H&M,
- torebki H&M itp.
Sieć sklepów skandynawskiej marki to nie tylko odzież, kosmetyki i akcesoria dla kobiet, mężczyzn i dzieci, ale też elementy wystroju wnętrz. H&M Home oferuje klientom między innymi koce, zasłony, pościel, ręczniki, fartuszki, serwetki, świece, ozdoby szklane i ceramiczne, a także przybory kuchenne.
H&M – działania charytatywne
H&M nawiązało współpracę z UNICEF i jako donator ofiarowało organizacji ponad 4,5 mln dolarów.
Sieć sklepów zaangażowana jest także w działania proekologiczne. Dowodem na to są między innymi zbiórki używanej odzieży niezależnie od marki, która następnie poddawana jest recyklingowi. Kolejne świadectwo to wypuszczenie linii odzieżowej Conscious.
Przy marce działa również fundacja* H&M Foundation* zajmująca się niesieniem pomocy dzieciom: podnoszeniem standardów życia, ułatwianiem dostępu do edukacji i budowaniem świadomości proekologicznej.
H&M – marki siostrzane
Marka H&M należy do grupy, która jest właścicielem kilku innych marek:
- COS (Collection of Style) – nazywana jest bardziej ekskluzywną odsłoną H&M; oferuje wybiegowe kolekcje w minimalistycznym stylu; posiada 197 sklepów w 34 krajach,
- & Other Stories – siostra marki H&M poświęcona modzie damskiej; obecna w 12 krajach, 46 sklepach,
- ARKET – najnowsza siostrzana marka sieci H&M, oferuje kolekcje odzieży damskiej, męskiej i dziecięcej, a także elementy wystroju wnętrz; posiada 1 sklep stacjonarny, ale realizuje sprzedaż online w 18 krajach,
- Cheap Monday – marka odzieżowa działająca od 2004 roku,
- Monki – sklepy oferujące ubrania młodzieżowe,
- Weekday – marka z misją podobną do Monki.