Blisko ludziJak mieć więcej czasu dla siebie?

Jak mieć więcej czasu dla siebie?

Gdyby tylko doba była dłuższa i czas wolniej płynął, z pewnością zdążyłabyś zrealizować plan dnia od A do Z. Niestety liczby godzin w dobie nie zmienisz, możesz jednak wprowadzić kilka modyfikacji w swoim trybie pracy. Zmiany te sprawią, że w tym samym czasie wykonasz więcej obowiązków i zaoszczędzisz energię, a wieczory w końcu będziesz mogła przeznaczyć na własne przyjemności.

Jak mieć więcej czasu dla siebie?
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

29.07.2010 | aktual.: 09.08.2010 11:40

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Gdyby tylko doba była dłuższa i czas wolniej płynął, z pewnością zdążyłabyś zrealizować plan dnia od A do Z. Niestety liczby godzin w dobie nie zmienisz, możesz jednak wprowadzić kilka modyfikacji w swoim trybie pracy. Zmiany te sprawią, że w tym samym czasie wykonasz więcej obowiązków i zaoszczędzisz energię, a wieczory w końcu będziesz mogła przeznaczyć na własne przyjemności.

Chciałabyś wykonywać każde zadanie na 110 procent, a pod koniec dnia wciąż być pełna energii i chęci do działania? Najwyższa pora, aby zdać sobie sprawę, że to niemożliwe. Twój organizm działa zgodnie z wewnętrznym zegarem biologicznym, którego nie da się oszukać. Spróbuj więc określić, kiedy w ciągu dnia przypadają Twoje szczytowe godziny, a kiedy dopada cię kryzys. Większość z nas pracuje najwydajniej przed południem, a trudności z koncentracją pojawiają się około godziny 14-15.

Kiedy już ustalisz najlepszy czas do pracy, staraj się wykonywać wówczas zadania wymagające najwięcej uwagi i wysiłku intelektualnego. Kiedy natomiast czujesz, że Twój organizm zaczyna się buntować i potrzebuje odpoczynku, zajmij się mniej wymagającymi czynnościami, np. porządkowaniem dokumentów. Pamiętaj również o kilkuminutowej przerwie co godzinę, zwłaszcza wtedy, gdy pracujesz przy komputerze.

Najtrudniejsze najpierw

Masz tendencję do odkładania na później skomplikowanych i czasochłonnych zadań? To błąd. Prędzej czy później będziesz musiała się z nimi zmierzyć, a odkładając ich wykonanie w czasie, zwiększasz tylko własną frustrację. Jeśli przeraża Cię ilość pracy, którą musisz włożyć w realizację zadania, podziel go na etapy i spisz je na kartce. Widząc jak stopniowo zbliżasz się do celu, poczujesz większą motywację.

Rozsądne planowanie

Kalendarz to Twój przyjaciel. Zapisuj w nim każde zaplanowanie wydarzenie bez względu na to, czy chodzi o spotkanie biznesowe, kawę z przyjaciółką, czy wizytę u dentysty. Uwolnisz swoje myśli i będziesz mogła skoncentrować się na bieżących obowiązkach. Natomiast codziennie wieczorem spisz na kartce 4-5 najważniejszych zadań, które powinnaś zrealizować następnego dnia. Błędem jest zbyt szczegółowe rozpisywanie każdej godziny. Dlaczego? Kiedy tylko pojawi się „niespodzianka” – np. niezaplanowanie zebranie – cały Twój harmonogram ulegnie zmianie, wywołując u ciebie zdenerwowanie i poczucie presji.

Niepożądani rozpraszacze

Sprawdzasz e-mail kilkanaście razy dziennie, przeglądasz ulubione strony w Internecie, a może nie potrafisz zwrócić uwagi koleżance, która co chwilę przychodzi do Ciebie na plotki? Rozpraszacze zajmują Twój cenny czas i uniemożliwiają skupienie się na obowiązkach. Jak sobie z nimi radzić?

Przede wszystkim ustal, kiedy i ile razy dziennie będziesz zaglądać do skrzynki mailowej – np. tylko rano i wieczorem – i staraj się przestrzegać tego postanowienia. Koleżance uprzejmie zwróć uwagę, że jesteś zajęta i poświęcisz jej chwilę, jak skończysz zadanie. A co zrobić z pokusą przeglądania stron? Jeśli jest ona zbyt silna, zdecyduj się na ich zablokowanie. Szybko przekonasz się, że po wyeliminowaniu rozpraszaczy Twoja wydajność znacznie wzrośnie.

Wszystko na swoim miejscu

Choć czasem może to być trudne, postaraj się dbać o porządek, aby nie marnować czasu na poszukiwanie kluczy, telefonu czy dokumentów. Najprostszym sposobem jest odkładanie ich zawsze w to samo miejsce.

Lepsze wrogiem dobrego

Zawsze chcesz wszystko wykonać najlepiej? Poprawiasz projekt kilka razy, dopóki nie będziesz całkowicie z niego zadowolona? A w domu starasz się utrzymać nieskazitelny porządek? Prędzej czy później dążenie do doskonałości pozbawi Cię energii, a być może i zdrowia. Spróbuj realizować zadania nie idealnie, lecz wystarczająco dobrze, a przekonasz się, że Twój przełożony będzie zadowolony, a Ty będziesz mieć więcej czasu na inne czynności. W domu podziel się obowiązkami z mężem i dziećmi, nie wszystko musi być na Twojej głowie.

Źródło artykułu:WP Kobieta
Komentarze (2)