Blisko ludziKonsultant ślubny - czy jest potrzebny?

Konsultant ślubny - czy jest potrzebny?

Wesele to ogromne przedsięwzięcie zarówno organizacyjne jak i finansowe. Wymarzoną sytuacją jest, kiedy możemy część zadań powierzyć fachowcom, którzy doradzą, załatwią, przypomną o terminach. W czasach kryzysu jesteśmy jednak bardziej skłonni do oszczędzania. Zastanawiamy się, czy konsultant ślubny naprawdę jest potrzebny?

Konsultant ślubny - czy jest potrzebny?
Źródło zdjęć: © 123RF

Wesele to ogromne przedsięwzięcie zarówno organizacyjne jak i finansowe. Wymarzoną sytuacją jest, kiedy możemy część zadań powierzyć fachowcom, którzy doradzą, załatwią, przypomną o terminach. W czasach kryzysu jesteśmy jednak bardziej skłonni do oszczędzania. Zastanawiamy się, czy konsultant ślubny naprawdę jest potrzebny?

W USA jest nazywany wedding plannerem. Tam zawód ten w ostatnich latach zyskał na prestiżu. Nie bez powodu ci najlepsi uznawani są za artystów, wesela zamieniają w dzieła sztuki, kreują bajowe światy, zaskakują i zadziwiają. Przyjęcia w ich wykonaniu są tematem komentarzy i na długo zostają w pamięci. Do tych najbardziej znanych wedding plannerów trzeba czekać w kolejce dobre kilka miesięcy.

Moda na usługi konsultantów ślubnych przyszła do nas właśnie z Zachodu i zyskuje na popularności, szczególnie wśród ludzi zamożnych, ale też zapracowanych. W czasach kryzysu, kiedy szukamy oszczędności, zastanawiamy się jednak, czy konsultant ślubny jest potrzebny, a może sami podołamy organizacji wesela i dzięki temu zaoszczędzimy pieniądze. Warto wiedzieć ile obowiązków czeka nas przed ślubem, zanim podejmiemy ostateczną decyzję.

Dla kogo konsultant ślubny

W czym pomoże konsultant ślubny? Odpowiedź jest prosta – we wszystkim! Dlatego usługi konsultantów ślubnych są nieocenione dla osób zapracowanych, zabieganych, którzy nie mają czasu na przygotowanie ślubu i wesela.

Koordynatorzy są pomocni także w przypadku nowożeńców pochodzących z różnych, często odległych miast, czy nawet zza granicy. Są w stanie dopiąć wszystkie sprawy. Dzięki czemu nie jest konieczne, aby któreś z nowożeńców pokonywał kilka razy w miesiącu setki kilometrów w celu załatwienia formalności. A jest co załatwić przed weselem. Im bardziej wystawne, tym więcej wymaga pracy.

Konsultant przede wszystkim doradzi nam jak zorganizować przyjęcie za pieniądze, którymi dysponujemy. Poznawszy wcześniej budżet pary młodej poszuka korzystnych finansowych rozwiązań. Pomoże w wyborze sali, jej wystroju, a także oprawy wesela. Kreatywny i doświadczony wedding planner jest stanie zorganizować ślub i przyjęcie w praktycznie każdym stylu - od retro, poprzez w westernowe, po bal jak z romantycznej baśni.

To on negocjuje ceny i załatwia wszelkie formalności z podwykonawcami: kucharzami, kelnerami, DJ-jem. Dopilnuje umów i płatności. Wynajmie fotografa, kamerzystę, zespół weselny lub DJ-a. Na liście obowiązków konsultantów jest też: wysłanie zaproszeń, dopilnowanie potwierdzeń przybycia; dekoracja kościoła, Urzędu Stanu Cywilnego, sali weselnej; organizowanie atrakcji ślubnych; opieka nad dziećmi w trakcie wesela; wybór tortu weselnego; wynajem autokaru dla gości; wynajem noclegów dla gości i na koniec zorganizowanie poprawin.

Jeśli panna młoda chce zrobić wieczór panieński może o jego zorganizowanie poprosić konsultantkę. Podobnie jak przy doborze bukietu, czy sukni ślubnej. A może potrzebny jest kurs tańca albo pomoc przy zorganizowaniu podróży poślubnej - doradca pomoże w każdej sytuacji. Zna się też na ślubnych zasadach grzecznościowych, zwanych savoir – vivre. Praca z doświadczonym konsultantem ślubnym oszczędza czas i ogranicza przedślubny stres, co jest nie do przecenienia.

Konsultant do zadań specjalnych

Kompleksowe przygotowanie ślubu i wesela przez zawodowca bez wątpienia daje olbrzymi komfort. Co jednak, jeśli nie możemy sobie na to pozwolić? Można zastanowić się nad powierzeniem mu części obowiązków. Zakres pracy należy ustalić z nim wcześniej, bo od tego zależy cena, jaką przyjdzie wam zapłacić.

Konsultant ślubny może np. pomóc w znalezieniu wymarzonej sali weselnej, zespołu i fotografa, a formalnościami związanymi ze ślubem i wyborem ubioru zajmiecie się sami. Bardzo ważne jest jednak doprecyzowanie obowiązków, aby nie okazało się, że nikt nie zadbał o muzykę, bo konsultant nie miał tego w umowie, a para młoda była przekonana, że właśnie on to załatwia.

Pamiętajcie jednak, że ostateczna decyzja w każdej sprawie należy do pary młodej. Jeśli zaproponowany przez konsultanta zespół weselny nie odpowiada waszym gustom, trzeba to jasno powiedzieć.

Bez względu na zakres obowiązków konsultanta należy dobrze wybrać specjalistę. W Internecie i w prasie jest mnóstwo ofert. By nie trafić na oszustów, osoby niedoświadczone i niekompetentne, warto zrobić rozeznanie wśród znajomych, którzy ślub i wesele mają już za sobą. Jeżeli przyjaciele nie przychodzą z pomocą, dobrze jest skorzystać z usług firmy, która jest zrzeszona w Polskim Stowarzyszeniu Konsultantów Ślubnych.

Sprawdzamy też jakie są opinie internautów na temat danego konsultanta. Wiele może rozjaśnić nam pierwsza rozmowa, wypytajcie o doświadczenie zawodowe, a także cenę usługi. Gdy znajdziecie porozumienie i zdecydujecie się na jego pomoc, koniecznie podpiszcie umowę.

Samodzielne załatwianie

Jeśli dysponujecie dużą ilością czasu wolnego, chcecie zaoszczędzić pieniądze i macie ochotę sami załatwiać wszelkie formalności, wcale nie musicie korzystać z pomocy konsultantów. Pytanie tylko ile można zaoszczędzić i czy faktycznie takie rozwiązanie się opłaca biorąc pod uwagę ogrom pracy, jaki trzeba wykonać.

Konsultanci obliczają swoje wynagrodzenie na różne sposoby. Stała stawka najczęściej zaczyna się od 3500 złotych w górę. Drugi rodzaj rozliczenia to procent od wartości budżetu wesela (zazwyczaj 10%).

Trzecim sposobem, rzadziej stosowanym, jest opcja, gdy konsultanci ślubni swoje wynagrodzenie czerpią z wynegocjowanych ze ślubnymi podwykonawcami rabatów. Jeżeli np. zespół weselny pobiera za swoją usługę 2000 zł. i udzieli rabatu w kwocie 300 zł., to są to właśnie pieniądze, które trafiają do kieszeni konsultanta.

Jeśli rezygnujemy z konsultanta warto mieć do pomocy dyspozycyjną rodzinę i przyjaciół, którzy nam we wszystkim pomogą. Trzeba też zrobić listę obowiązków i za ich realizację zabrać się wcześniej. Rezerwację sali najlepiej zrobić na kilka miesięcy przed weselem, to tych najlepszych często jest aż roczna kolejka, podobnie jest z zespołami muzycznymi i fotografami. A zaoszczędzone pieniądze można będzie wydać na wymarzoną podróż poślubną.

(mos/bb), kobieta.wp.pl

Więcej na temat ślubu:

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)