KRÓTKA HISTORIA MODY: kurtka puchowa
Jeszcze do niedawna nie kojarzyła się z obiektem pożądania entuzjastów mody. Każdy wiedział, że jest ciepła i praktyczna, ale nikt z pewnością nie nazywał jej stylową. Dziś już nie chowa się jej na dno szafy i nie sięga po nią tylko z konieczności, by ochronić się przed siarczystym mrozem. W jesienno-zimowym sezonie 2016/2017 kurtka puchowa to ubranie promowane na najważniejszych wybiegach. Jakie początki ma jej historia? Poznajcie kilka ciekawych faktów.
Podzielona na segmenty, z połyskującego ortalionu prezentuje się bardzo nowocześnie. Nie każdy jednak wie, że kurtka puchowa to wynalazek lat 30. W 1936 roku pierwsze tego rodzaju okrycie wierzchnie, o nazwie Skyliner, wymyślił amerykański biznesmen i traper - Eddie Bauer. Jako pasjonat górskich wypraw doskonale wiedział, jak ważną rolę w górach odgrywa odpowiednia garderoba. Na pomysł założenia marki, specjalizującej się w odzieży outdoorowej, wpadł tuż po tym, jak o mało nie stracił życia w wyniku hipotermii (wychłodzenia organizmu). Wówczas powiedział, że „nie ma żadnych kompromisów w jakości ubrania, jeśli twoje życie zależy od jego wydajności”. Z czasem zalety produktów Bauera doceniło wielu klientów, a marka odzieżowa zyskała renomę na rynku.
Zobacz także:
Charles James i puchówka w stylu wieczorowym
Estetyczne zalety puchowego ubrania docenił później amerykański projektant Charles James, nazywany również „pierwszym couturierem Ameryki”. Pod koniec lat 30. stworzył on wieczorową kurtkę z białego satynowego jedwabiu, której krój wyróżniały szerokie bufiaste ramiona. Precyzyjna konstrukcja i mistrzowska forma projektu uczyniły z niego jeden z najbardziej kluczowych pomysłów w twórczości Jamesa.
Projektant bardzo szczegółowo opisał proces powstawania ubrania. Zauważył m.in., że grubość w niektórych częściach projektu utrudniałaby ruch i można temu zaradzić, zmniejszając głębokość wyściółki wokół dekoltu i pach. Jego wskazówki okazały się cenne dla przyszłych pokoleń projektantów mody.
Norma Kamali i damska kurtka puchowa
Do ogromnej popularności kurtki puchowej w garderobie modnych kobiet doszło dopiero w latach 70. Wówczas w centrum zainteresowania znalazł się płaszcz zwany „sleeping bag ” (ang. śpiwór), którego pomysłodawczynią była amerykańska projektantka Norma Kamali. Jak wyznała, w tworzeniu pierwszych tego rodzaju okryć wierzchnich bardzo pomocne były zwyczajne śpiwory, bądź dwa płaszcze, które zszywała ze sobą. Powyższy patent z dwoma warstwami, tworzącymi podciśnienie, okazał się strzałem w dziesiątkę – dzięki niemu ciało utrzymywało odpowiednią temperaturę na zimnym powietrzu.
- To była prawdziwa rewolucja. Ona była wizjonerką – skomentowała wynalazek Kamali projektantka mody Anna Sui.
Puchówki Moncler na ulicach Mediolanu
Brytyjscy modsi nie wyobrażali sobie swojej garderoby bez wojskowych parek, punkrockowcy pokochali ramoneski, a mediolańscy chłopcy z subkultury zwanej Paninaro z dumą kroczyli po włoskich uliczkach w krótkich kurtkach puchowych. W swoim codziennym uniformie akceptowali dżinsy marki Levi’s modelu 501, buty Timberland i Vans, skarpety Burlington, skórzane kurtki Schott i ciepłe puchówki Moncler. Młodzi reprezentanci średniej i wyższej klasy uwielbiali spędzać czas w małych restauracjach z fast foodem i barach kanapkowych (nazwa Paninaro pochodzi od włoskiego słowa panino, określającego bułkę/kanapkę –przyp.red.).
Reprezentanci subkultury manifestowali idee kosmopolitycznego stylu życia, w którym ważną rolę odgrywa odpowiednia metka na ubraniu oraz muzyka Pet Shop Boys, Duran Duran czy Wham! Włoski ruch młodzieżowy zainteresował oczywiście media, które jeszcze bardziej przyczyniły się do popularności Włochów w puchówkach oraz ubrań marki Moncler.
Luksusowa puchówka z wybiegu
Kurtki puchowe już dawno spotkały się z zainteresowaniem klientów, ale nigdy wcześniej nie poświęcano im tyle uwagi, co obecnie. Ciepła puchówka była mocno lansowana na wybiegu przez Demnę Gvasalię, założyciela paryskiego kolektywu Vetements i obecnego dyrektora kreatywnego domu mody Balenciaga. Projektant, którego pomysły regularnie pojawiają się w zestawieniach najgorętszych modowych trendów z ulicy, z pewnością wpłynął na jeszcze większą popularność sportowego okrycia wierzchniego, czyniąc z niego modny obiekt pożądania.
Puchówki zaznaczyły swoją obecność również w innych kolekcjach. W jesienno-zimowym sezonie 2016/2017 były one promowane m.in. przez marki takie jak: Stella McCartney, Marquez Almeida czy DKNY.
Na zdjęciu: (od lewej) Marquez Almeida, Courreges, Balenciaga, DKNY, Stella McCartney
Trend z tygodni mody
Obszerne i mocno przeskalowane płaszcze, krótkie i bardziej dopasowane kurtki, bądź klasyczne w sportowym stylu – puchowe okrycia wierzchnie pojawiają się na pierwszym planie również przy okazji światowych tygodni mody. Dziś już z nikt nie powie, że dobry styl wyklucza wygodę, a minusowa temperatura zupełnie nie sprzyja modzie.
W stylu gwiazd
Segmentowana kurtka dziś już wcale nie wymaga sportowej garderoby. Możliwości wykorzystania jej w zimowych stylizacjach jest naprawdę sporo – puchówki mogą pasować zarówno do niskiego wygodnego obuwia, jak i do wysokich szpilek.
Na zdjęciu: (od lewej) Rihanna, Sarah Jessica Parker, Liv Tyler
Kurtka puchowa od MMC Studio
Efektowne i oryginalne kurtki puchowe to już specjalność polskiej marki MMC Studio, która od wielu sezonów promuje w swoich kolekcjach ten rodzaj garderoby. Ostatnio hitem paryskiego tygodnia mody haute couture okazała się stylizacja blogerki modowej Maffashion w złotej puchówce od polskiego duetu.