ModaKto stoi za wielkimi markami?

Kto stoi za wielkimi markami?

Kto stoi za wielkimi markami?

Chanel, Versace, Armani - każdy kojarzy te nazwy. Jenak te nazwy to nie tylko loga na ubraniach. To przede wszystkim projektanci, którzy decydują o tym jakie ubrania będzie można kupić w sklepach. Oni wyznaczają trendy!

Karl Lagerfeld przejął jeden z najsłynniejszych domów mody w 1971 roku po śmierci Coco Chanel. Do klasycznych projektów wprowadził nowoczesne rozwiązania, nowe materiały i kroje, nie pozbawiając przy tym kolekcji charakterystycznych dla Chanel elementów.

Styl wypracowany przez ten dom mody jest najbardziej rozpoznawalnym i konsekwentnym stylem wśród wszystkich wielkich marek na całym świecie.

„Wszystko mnie inspiruje. Jest tylko jedna zasada: mieć oczy otwarte!” Karl Lagerfeld

1 / 16

Calvin Klein

Obraz
© Eastnews

Calvin Klein założył firmę odzieżową sygnowaną swoim nazwiskiem w 1968 roku. Był pierwszym projektantem, który zdecydował się na szycie ekskluzywnej, markowej odzieży z jeansu. W 2005 roku zdecydował się sprzedać swoje imperium koncernowi Phillips-VanHeusen za bagatela 430 milionów dolarów.

2 / 16

Francisco Costa - Calvin Klein

Obraz
© Eastnews

Dziś głównym projektantem marki CK jest Francisco Costa. Od 2002 roku jest dyrektorem kreatywnym kolekcji damskich. Jego debiut na wybiegu miał miejsce w 2003 roku, a kolekcja była pierwszą po odejściu z firmy mistrza Kleina.

„Bawi mnie przekładanie pomysłów na język konkretnego produktu – to dodaje energii.” Francisco Costa

3 / 16

Nicolas Ghesquière - Balenciaga

Obraz
© Eastnews

Dzisiejsza pozycja marki Balenciaga jest zasługą dyrektora kreatywnego – Nicolasa Ghesquiere’a. Gdy w 1997 roku obejmował to stanowisko firma praktycznie nie istniała. W 1968 roku Cristobal Balenciaga zamknął swój salon narzekając, że: „nie ma już nikogo, kogo warto byłoby ubierać!”.

Młody Nicolas postawił firmę na nogi. Zaprojektował wiele ciekawych kolekcji, które wyznaczyły kierunki dzisiejszej mody. Dzięki niemu marka zdobyła wiele prestiżowych nagród i dołączyła do grona największych domów mody na świecie.

„Historia tego domu mody jest po prostu niewiarygodna – a to oznacza, że mam w pracy dużą swobodę.” Nicolas Ghesquière

4 / 16

Miuccia Prada

Obraz
© Eastnews

Prada od zawsze była rodzinnym przedsięwzięciem. Założona w 1913 roku przez włocha Mario Pradę firma zajmowała się wyrobem luksusowych toreb ze skóry. W 1978 roku firmę przejęła wnuczka Mario, Miuccia Prada. Rozsławiła markę i zaprowadziła na sam szczyt.

Dziś Prada jest synonimem luksusu. Pod tą znaną na całym świecie marką działa jeszcze kilka linii odzieżowych między innymi Fendi, Giorgio Armani i Jil Sander (Prada Group).

„Kiedy ludzie myślą o modzie, zawsze chcą widzieć jak najbardziej banalną stronę. To nie tak. Moda to ważna część życia każdej kobiety.”

5 / 16

Frida Giannini - Gucci

Obraz
© Eastnews

Dom mody Gucci założył w 1921 roku we Florencji Guccio Gucci. Początkowo firma sprzedawała swoje produkty tylko w jednym butiku w Rzymie. Dopiero syn Gucciego rozwinął firmę i doprowadził do otwarcia kolejnych sklepów w największych miastach świata.

W 2005 roku do prowadzenia marki została wyznaczona Frida Giannini, absolwentka rzymskiej Akademia di Moda. Jej kolekcja dodatków z motywami kwiatowymi z 2004 roku okazała się prawdziwym przebojem.

„Myślę o nastroju, sposobie życia, o określonych potrzebach.” Frida Giannini

6 / 16

Christopher Bailey - Burrbery

Obraz
© Eastnews

Christopher Bailey jest dyrektorem kreatywnym brytyjskiej marki Burberry od 2001 roku. Wcześniej pracował dla Donny Karan i Gucciego.

Bailey odpowiada za wszystkie kolekcje marki i za całościowy wizerunek firmy. W jego projektach widać zamiłowanie do elegancji i klasyki.

„Jestem bardzo praktycznym projektantem.” Christopher Bailey

7 / 16

Vivienne Westwood

Obraz
© Eastnews

Vivienne Westwood w branży mody osiągnęła praktycznie wszystko. Jest to o tyle niezwykłe, że projektantka, nie ma żadnego formalnego wykształcenia w tej dziedzinie.

Jej kolekcje mają swój charakter, często są prowokacyjne i ekstrawaganckie przy czym zaskakująco wytworne.

„Władza jest seksy. Lubię, jak mężczyźni i kobiety noszące moje stroje wyglądają na kogoś ważnego.” Vivienne Westwood

8 / 16

Valentino

Obraz
© Eastnews

Naprawdę nazywa się Valentino Garavani. Jest najsłynniejszym projektantem haute couture. Jego niesamowite suknie wieczorowe pojawiają się na czerwonych dywanach na całym świecie.

Swoją pierwszą pracownię otworzył w Rzymie w 1956 zaraz po powrocie ze studiów w Paryżu. Już jego pierwsza kolekcja zdobyła ogromne uznanie. Z czasem zaczął ubierać księżniczki i najsłynniejsze gwiazdy kina.

„Projektuję dla romantyków.” Valentino

9 / 16

Anna Sui

Obraz
© Eastnews

Anna Sui jest amerykańską projektantką mody. Stworzona przez nią marka zdobyła światowe uznanie. Firma ma butiki w ponad pięćdziesięciu krajach.

Logo Anna Sui są sygnowane ubrania, perfumy kosmetyki i akcesoria, oczywiście wszystko w najlepszej jakości.

Jej kreacje zawsze są zgodne z duchem czasów. Poza klasycznymi kolekcjami, Anna Sui projektuje także stroje jeansowe i ubrania typu casual.

"Ludzie, którzy bywają na moich pokazach, lubią też chadzać na koncerty rockowe." Anna Sui

10 / 16

Jean Paul Gaultier

Obraz
© ONS

Jean Paul Gautier pierwszą kolekcję zaprezentował w 1976 roku. Od początku lubił prowokować i zaskakiwać. Promował męskie spódnice i gorsety noszone jako zwykłe topy. Najbardziej znany gorset ze stożkowymi miseczkami, to słynny kostium madonny z trasy koncertowej „The Blond Ambition”.

Gautier jest też twórcą kostiumów do wielu filmów, w których znalazł się między innymi „Piąty element” Luca Bessona i „Kika” Pedro Almodóvara.

„Nie chciałem być sławny.” Jean Paul Gautier

11 / 16

Domenico Dolce i Stefano Gabbana

Obraz
© ONS

Domenico Dolce i Stefano Gabbana w 1985 roku we Włoszech otworzyli swój dom mody. Czarne koronki, wysokie obcasy i bielizna zamiast sukni wieczorowej - ich znakiem rozpoznawczym są nasycone erotyzmem kolekcje.

Obecnie firma ma dwie linie odzieżowe – tańszą, przeznaczoną dla młodszej klienteli sygnowaną znaczkiem D&G i bardziej ekskluzywną Dolce & Gabbana.

„Obaj jesteśmy twórczy., choć na różne sposoby. Uzupełniamy się.” Domenico Dolce i Stefano Gabbana

12 / 16

Louis Vuitton - Marc Jacobs

Obraz
© ONS

Louis Vuitton to luksusowy dom mody z siedzibą w Paryżu, założony w 1854 roku. Charakterystyczne logo firmy zostało zaprojektowane przez syna Vuittona, Georges'a w 1896 r. Louis Vuitton jest najczęściej podrabianą marką na świecie.

Marc Jacobs od 1997 roku jest dyrektorem artystycznym Louis Vuitton. Przez kilka lat udało mu się znacznie poprawić wizerunek firmy, głównie dzięki nawiązywaniu współpracy z różnymi artystami.

Jacobs ma także dwie władne linie odzieżowe: Marc Jacobs i Marc By Marc Jacobs.

„Ważne jest dla mnie, aby moje stroje nie były tylko ćwiczeniami do pokazania na wybiegu.” Marc Jacobs

13 / 16

Stella McCartney

Obraz
© ONS

Stella McCartney jest córką Paula McCartneya i Lindy Eastman, jednak sukcesu nie zawdzięcza znanemu nazwisku. Od najmłodszych lat pasjonowała się modą. Jako nastolatka pracowała u Christiana Lacroix.

Projektowała między innymi dla Chloe, a od 2001 roku Stella buduje swoją własną markę, przy wsparciu Gucci Group. Znana jest ze współpracy z popularnymi koncernami odzieżowymi jak Adidas i H&M.

„Tworzę dla kobiet. Mają do mnie zaufanie - i to jest ważne.” Stella McCartney

14 / 16

Donna Karan

Obraz
© ONS

DKNY to Donna Karan New York, amerykańska firma powstała w roku 1989. Donna Karan, tak jak Michael Kors, to bardzo Nowojorska projektantka.

W 1999 DKNY otworzyła swój pierwszy sklep na Madison Avenue i 60th ulicy w Nowym Jorku. W 2001 roku sprzedała swoją firmę modowemu konglomeratowi Louis Vuitton Moet Hennessy.

„Kiedy projektuję, nie myślę o konkretnej kobiecie, raczej o całym świecie kobiet.” Donna Karan

15 / 16

Donatella Versace

Obraz
© ONS

W 1978 roku Giannini Versace stworzył swoją markę. Firma została założona w momencie, kiedy włoskie produkty (kojarzone z luksusem) zyskały ogromne uznanie na światowych rynkach.

Po tragicznej śmierci Gianniniego, jego siostra Donatella przejęła obowiązki szefa i głównego projektanta. Firma w rękach tej kobiety rozwija się doskonale, rozszerzając swoją działalność na coraz to nowe obszary. W 2000 roku otwarto w Australii Palazzo Versace – sześciogwiazdkowy hotel.

„Zawsze ciągnie mnie do przodu, zawsze szukam tego, co najmodniejsze. To popycha mnie do działania.” Donatella Versace

16 / 16

Giorgio Armani

Obraz
© ONS

Giorgio Armani i jego partner Sergio Galeotti założyli w 1974 roku firmę, która początkowo zajmowała się wyłącznie modą męską.

Armani związany jest ze światem mody od ponad czterdziestu lat. Nie jest już tylko projektantem – jest ikoną mody, instytucją wartą miliony dolarów.

Marka Armani to sześć głównych linii odzieżowych. Ale nie tylko. Logo tego włoskiego domu mody widnieje na serii eleganckich czekoladek, bieliźnie pościelowej, a także sieci hoteli.

Armani jest jednym z najczęściej nagradzanych projektantów. Został także uhonorowany tytułem doktora honoris causa londyńskiej Royal College of Art.

„Z czasem zdałem sobie sprawę, że muszę wziąć pełną odpowiedzialność za moje działania i poglądy.” Giorgio Armani

Wszystkie cytaty pochodzą z ksiązki „Moda Dzisiaj” pod redakcją Terry’ego Jonesa i Susie Rushton

modaprojektantanna sui

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (46)