Kultowa wystawa w Polsce. Across Europe With Best Fashion Illustration z polskimi ilustratorkami mody
Wystawa "Across Europe With Best Fashion Illustration" znowu w Polsce! To wydarzenie dla kochających modę i design. Prezentacja 60 prac wykonanych przez 40 ilustratorów znanych na całym świecie, którzy współpracują z największymi domami mody i redakcjami. Wśród nich nie zabrakło polskich artystek: Kasi Smoczyńskiej, Joanny Gniady i Anny Halarewicz.
Wystawa gości w pięciu polskich miastach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu i Gdańsku. Prezentuje prace artystów współpracujących z największymi domami mody, takimi jak: Balenciaga, Ellie Saab, Oscar de la Renta, czy uznanymi na świecie magazynami modowymi. Będzie można zobaczyć m.in. popartowe prace Sydney Van Dyke z Nowego Jorku, która ma na koncie współpracę z DKNY, Diane von Furstenberg oraz redakcją "Vogue". Prezentacja minimalistycznego stylu to prace Japonki Miyuki Ohashi, tworzącej dla Christiana Diora i Lancôme.
Różnorodność technik
Prace stworzone zostały różnymi technikami – od akwareli po grafikę cyfrową. Estetyka ilustracji również jest zróżnicowana: od minimalistycznych szkiców postaci, po bardzo intensywne i bliskie abstrakcji konstrukcje. Ideą wystawy jest przedstawienie kreacji ilustratora, która później trafia do rąk technologów odzieży, kupców mody czy krawców. Docelowo oczywiście do konsumentów. - Często zmieniam techniki, a najchętniej rysuję ręcznie – wtedy wybieram atrament, ekolinę, markery, farby, pastele. Wszystko co tylko znajdę – opowiada Kasia Smoczyńska, polska ilustratorka, której prace prezentowane są na wystawie.
Kasia Smoczyńska
Jest młodą ilustratorką, która zdążyła już zdobyć wyróżnienia na kilku wystawach: Art&Fashion Forum (2011 r.), Polish Fashion Now w Paryżu (2015 r.), Art next to Fashion w Toruniu (2016 r.). Pracowała dla "Glamour", dr Irena Eris, Stary Browar, Diego Dolcini, a na stałe związana jest z marką firmy odzieżowej LPP S.A. Reserved.
Często może wydawać się, że praca ilustratora, również tego modowego, to szybki proces. Nic bardziej mylnego. - Najbardziej syntetyczne ilustracje poprzedza szereg szkiców, "rozrysowywanie się”, poszukiwanie bodźca – może to być zdjęcie lub video z wybiegu, sesja w "Vogue", kawałek tekstury idealnej do kolażu, a nawet zestawienie kolorystyczne – opowiada Kasia Smoczyńska.
Autorka nie kryje radości, że jest wymieniana wśród tak znanych ilustratorów i jej prace prezentowane są właśnie na tej wystawie. - Jestem dumna i szczęśliwa, że się tu znalazłam – dodaje.
Joanna Gniady
Wśród polskich ilustratorek na "Across Europe With Best Fashion Illustration" jest także Joanna Gniady, która ma na swoim koncie publikacje na łamach "Elle Italia", "The Guardian" czy projekty dla paryskiej Opery Narodowej. Oprócz tradycyjnej grafiki, ilustratorka eksperymentuje z projektowaniem wzorów na tkaniny. Projektowała też okładki płyt (np. Czesław Śpiewa czy Hurt). Jej prace można znaleźć również w książkach dla dzieci.
Anna Halarewicz
Współpracowała z redakcjami "Harper’s Bazaar" oraz "Elle". Jej prace to dominacja ekspresyjnej kreski i plamy intensywnego koloru. Wybiera fuksjowe róże, czerwienie i szarości. Swoją twórczość prezentowała już na kilkudziesięciu wystawach. Ilustracje Halarewicz są związane z modą, ale jak sama mówi, najważniejsze dla niej są kobiety, twarze i emocje.
Partnerem wystawy "Across Europe With Best Fashion Illustration" jest w tym roku firma LPP S.A., właściciel popularnych marek, m.in. Reserved, Cropp, czy Mohito. Firma stale rekrutuje utalentowanych projektantów i grafików. Patronat nad wystawą to kolejny projekt LPP. W jego ramach 18 stycznia br. o godz. 18.30 w Galerii Krakowskiej odbędzie się debata LPP X FASHION THINK TANK. Goście debaty – projektantka odzieży Dominika Jarema (House), graficzka Kasia Smoczyńska (Reserved) oraz dziennikarz i bloger Tobiasz Kujawa (Fashion Post, Freestyle Voguing) będą dyskutować o specyfice pracy w branży mody z perspektywy grafika i projektanta, możliwościach rozwoju w tym sektorze, a także o poszukiwaniu inspiracji, kreowaniu trendów, czy przenikaniu się projektów ze świata mody z popkulturą i designem.
Debata, to ważne dopełnienie wystawy zwłaszcza dla tych, którzy nie tylko interesują się modą, sztuką, designem, ale również chcą poznać z bliska pracę grafika i projektanta, czy nawet spróbować swoich sił w tych zawodach. Podczas jej trwania, zainteresowani będą mogli odwiedzić stoisko firmy LPP.