Mała pomoc, wielka radość – jak pomagać innym razem z dzieckiem?
Od najmłodszych lat powinniśmy uwrażliwiać nasze dzieci na pomoc innym. Najmłodsi obserwują nasze zachowania, a uczą się przez naśladowanie. Sama teoria im nie pomoże. O tym, jak uczyć dzieci pomocy dla potrzebujących rozmawialiśmy z psycholog dziecięcą Dorotą Maciejec, ambasadorką akcji PCK "Mała pomoc, wielka radość".
Ubogie dzieci dużo łatwiej stają się ofiarami swoich rówieśników. Są wykluczane w różnych sytuacjach społecznych. Trudniej im adaptować się do wielu sytuacji życiowych.
- Niezależnie od powodu wykluczenie prowadzi do niezaspokojenia podstawowych potrzeb każdego człowieka, takich jak potrzeba szacunku, przynależności do grupy, przyjaźni, uznania. – tłumaczy Dorota Maciejec, psycholog dziecięca. - Utrudnia dzieciom rozwijanie swoich kompetencji, pewności siebie. Podcina dzieciom skrzydła i może być źródłem wielu trudności.
Dlatego od najwcześniejszych lat tak ważne jest pokazywanie i uwrażliwianie własnych dzieci na sytuację innych. A przez to tłumaczenie i pokazywanie w praktyce, jak można im pomóc.
Sztuka pomocy
Takiej postawy uczy się właśnie w domu. - Jako rodzice powinniśmy rozmawiać z dzieckiem o sytuacji życiowej ich uboższych kolegów i koleżanek, ale też angażować się w pomoc praktycznie, uczestnicząc w akcjach charytatywnych wspólnie, jako cała rodzina. To jest dużo silniejsze niż sama rozmowa – mówi psycholog Dorota Maciejec.
Jak się okazuje, takich postaw uczą też placówki wychowawcze. Już w przedszkolach organizowane są zbiórki ubrań albo artykułów pierwszej potrzeby dla najbardziej potrzebujących rodzin. Często też akcje dotyczą zbierania zabawek dla szpitali dziecięcych.
Jak jeszcze można pokazać najmłodszym, że sztuka pomocy jest tak ważna? By jednocześnie uważali na osoby nagabujące i podejrzane, które niby potrzebują pomocy?
• Uwrażliwić dziecko, które ma ze sobą pieniądze, żeby nigdy nie dzieliło się nimi samodzielnie, tylko zawsze skonsultowało to z rodzicami.
• Warto wskazać dziecku alternatywne sposoby pomocy – te, które organizowane są np. w szkole, przez przyjaciół czy przez organizacje pomocowe.
• Można też zaproponować, by przy okazji świąt, urodzin, innej ważnej uroczystości w gronie rodziny lub przyjaciół zorganizować zbiórkę dla osoby potrzebującej.
Mała pomoc i wielka radość
- Jedną z dobrych praktyk jest aktywne uczestnictwo w akcjach charytatywnych, których odbiorcami są dzieci, jak np. akcja Polskiego Czerwonego Krzyża "Mała pomoc, wielka radość" – opowiada Dorota Maciejec.
W tym roku akcja trwa do 30 kwietnia. 1 proc. ze sprzedaży produktów Procter & Gamble w sklepach Carrefour w całej Polsce zostanie przekazany odpowiednim oddziałom Polskiego Czerwonego Krzyża, żeby wesprzeć najuboższe rodziny - podopiecznych PCK. Poza tym rodziny otrzymają zestawy produktów do higieny i pielęgnacji.
– Ta kampania jest dość wyjątkowa na tle innych akcji, które organizujemy we współpracy z partnerami korporacyjnymi, przede wszystkim dlatego, że dzieci objęte są pomocą indywidualną – tłumaczy Jolanta Chełmińska, Członek Prezydium Zarządu Głównego PCK.
To już druga odsłona akcji, w którą zaangażowane są trzy podmioty: Procter & Gamble, Carrefour Polska i Polski Czerwony Krzyż.
– Dzięki akcji "Mała pomoc, wielka radość" każdy z nas może sprawić, by podstawowe produkty do pielęgnacji, higieny i czystości a także inne niezbędne do codziennego życia przedmioty, wspierały zdrowy rozwój dzieci z najuboższych rodzin – mówi Justyna Rymkiewicz z firmy Procter & Gamble.
Dzięki środkom zebranym podczas pierwszej odsłony akcji, ponad 500 rodzin otrzymało 700 wyprawek, w których znalazły się takie artykuły jak pościel, koce, poduszki, itp., jak również wyposażenia do pokojów dzieci, pomoce szkolne i edukacyjne, ubrania czy buty.
Jak widać, klienci hiper- i supermarketów Carrefour bardzo chętnie biorą udział w tego typu wydarzeniach.
- Po pierwszej odsłonie akcji, obserwujemy, że nasi klienci włączają się w kampanie społeczne, które niosą pomoc najbardziej potrzebującym – mówi Robert Noceń, Sekretarz Generalny Carrefour Polska.
Na pewno dobrym pomysłem jest zaangażowanie dzieci w taki rodzaj pomocy.
Partnerem artykułu jest Procter & Gamble