Co decyduje o wyborze manekinów?
Problem zbyt chudych manekinów na wystawach sklepów odzieżowych ma charakter globalny. My postanowiliśmy sprawdzić, jak do tego zagadnienia odnoszą się działające w branży mody firmy, których placówki obecne są na polskim rynku. Nie wszyscy zgodzili się na ujawnienie szczegółów związanych z polityką wizerunkową, której częścią jest kreowanie wyglądu witryn, w tym i dobór manekinów. Niektórzy przyznali jednak, że kładą nacisk na to, by witryna sklepowa nie tworzyła alternatywnej rzeczywistości, co mogłoby też prowadzić do kreowania niewłaściwej postawy wśród odbiorców.
Przedstawiciele firm, z którymi rozmawialiśmy, twierdzili, że o wyborze manekina decydują najczęściej względy czysto praktyczne. Wpływ ma tutaj m.in. charakter marki, której ubrania są prezentowane w taki sposób, ale także obowiązujące w świecie mody trendy. Jeśli chodzi o wymiary manekinów, to istotnym kryterium jest też to, do kogo skierowana jest odzież sygnowana daną marką. Spore znaczenie ma tutaj wiek adresatów.
Jak można wywnioskować z wypowiedzi niektórych przedstawicieli działających w naszym kraju sieci handlowych, zagadnienie, którym zajęli się brytyjscy naukowcy, niekoniecznie musi być postrzegane jednak jako problem w naszych realiach. Wskazuje na to wypowiedź przedstawicielki popularnej w Polsce sieci Solar.
- Wygląd naszych witryn jest częścią naszej polityki wizerunkowej i efektem konsekwentnie realizowanych zasad visual merchandisingu - _wyjaśniła Anna Karpińska, menedżer działu PR w firmie Solar. - Nigdy nie mieliśmy sytuacji, w której wygląd naszych manekinów stałby się tematem jakiejkolwiek dyskusji._