GwiazdyBadania: na zakupach kalkulujemy tylko przez 23 minuty

Badania: na zakupach kalkulujemy tylko przez 23 minuty

Wstępne badania brytyjskich naukowców wskazują, że tylko przez pierwsze 23 minuty zakupów konsumenci myślą racjonalnie i matematycznie, po czym górę bierze myślenie emocjonalne, które ocenia intuicyjnie stosunek wartości do ceny - donosi portal BBC News.

Badania: na zakupach kalkulujemy tylko przez 23 minuty
Źródło zdjęć: © 123RF

20.11.2013 | aktual.: 09.01.2014 12:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wstępne badania brytyjskich naukowców wskazują, że tylko przez pierwsze 23 minuty zakupów konsumenci myślą racjonalnie i matematycznie, po czym górę bierze myślenie emocjonalne, które ocenia intuicyjnie stosunek wartości do ceny - donosi portal BBC News. Do takich wniosków doszli badacze z walijskiego Uniwersytetu Bangor na podstawie symulacji przeciętnych tygodniowych zakupów o wartości 80 funtów.

Skanerem MRI (magnetyczny rezonans jądrowy) przebadali mózgi ochotników, którzy oglądali na ekranie wewnątrz skanera informacje o promocjach i ofertach kupna dwóch produktów w cenie jednego.

Okazało się, że po 23 minutach zaczynała działać emocjonalna część mózgu, a po 40 minutach mózg męczy się i wyłącza, czyli przestaje formułować racjonalne wnioski. Typowe zakupy tygodniowe trwają około 40 minut.

"Z poprzedniego badania wiemy, że mózg działa irracjonalnie, kiedy ma do czynienia z przeładowaniem informacyjnym, a z takim stykają się klienci w typowym supermarkecie. Pokazało nam też ono, że prawie 20 proc. klientów raczej kupi produkty z oferty specjalnej nawet wtedy, jeśli są one droższe niż zwykłe. Wiemy też, że prawie połowa klientów zignoruje ofertę otrzymania przy kupnie produktu drugiej darmowej sztuki i weźmie tylko jeden produkt" - powiedział Phillip Adcock z firmy badającej zachowania klientów Shopping Behaviour Xplained (SBXL).

Zaznaczył on, że badanie skanerem MRI potwierdza "w sposób wiarygodny i naukowy" te wcześniejsze ustalenia.

W badanie Uniwersytetu Bangor oprócz firmy SBXL zaangażowane były trzy duże sieci drogeryjne - wyjaśnia BBC.

(PAP/ma)

POLECAMY:

Źródło artykułu:PAP
emocjezakupysupermarket
Komentarze (6)